دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سعید الهی:

استراتژی سینمای ایران همان جملات معروف و ساده امام راحل است

یک کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه گفت: استراتژی هنر و سینما در بعد از انقلاب، همان جملات معروف و ساده حضرت امام راحل است که متأسفانه گهگاه به آن عمل نمی‌شود.
کد خبر : 396515

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سعید الهی شامگاه جمعه که در برنامه هفت شبکه سه سیما حضور داشت، به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون سینمای استراتژیک پرداخت و با اشاره به دو نقل قول از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دو عبارت «هنر، دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست» و نیز« ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم» دو راهبرد اصلی و کلان فعالیت در عرصه هنر بعد از انقلاب است.


وی افزود: این جملات در قالب یک نگاه جامع، کل‌نگر و آینده‌محور اگرچه قطعآََ برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط سرلوحه تدوین راهبردهای هنری بوده است، ولی در حوزه اجرا نباید درگیر پیچیدگی‌های مرسوم سازمانی شده و از آن غفلت شود.


این کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه گفت: این خط فکری کلی که دارای چشم‌انداز بوده و حتی به سهولت می‌تواند دربرگیرنده تاکتیک‌ها برای مدیران اجرایی نیز باشد، به این معناست که متولیان امر در مسیر تولیدات استراتژیک می‌بایست به پرورش هنرمندان متعهد نیز مبادرت ورزند و هرگونه عدول و خروج از این راه، انحراف و خطا از راهبرد تعیین شده تلقی می‌شود.


وی تأکید کرد: بی‌تردید اگر مدیران فرهنگی به‌ویژه دست‌اندرکاران سازمان سینمایی، با تکیه بر این استراتژی روشن و دقیق، با جامعه سینمایی و در عین حال مسئولان دستگاه‌های منتفع از حوزه فرهنگ و سینما تعامل مستمر داشته باشند، زمینه مشارکت و رغبت همگان برای ورود به عرصه تولید آثار استراتژیک فراهم خواهد شد.


وی با اشاره به وجوه علمی و هنری مقوله استراتژیک در حوزه سینما خاطرنشان کرد: در جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور مؤظف به تدوین، نظارت، هدایت و حمایت از سینمای متعهدانه و مسئولانه تحت عنوان سینمای استراتژیک هستند، صحبت از تشکیل شوراهای جدید برای ایجاد همبستگی بین دستگاه‌های دولتی بعد از گذشت 40 سال از انقلاب نوعی موازی‌کاری است.


الهی، پرهیز از انفعال در دستگاه‌های فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: متأسفانه مدیران مربوطه چندان اراده‌ای برای رونق سینما منطبق بر راهبردهای کلان جامعه که اتفاقاََ مورد نیاز جامعه نیز هست، ندارند و این رخوت و سستی نیز به‌جز معدود هنرمندانی که دغدغه شخصی نسبت به انقلاب و ایران اسلامی دارند به درون اهالی سینما نفوذ کرده است.


وی افزود: دو عنصر تعهد و تخصص از ملزومات تولید سینمای استراتژیک است و تجربه آثاری چون «به وقت شام» آقای ابراهیم حاتمی‌کیا ثابت کرده مردم اقبال خوبی نسبت به این‌گونه آثار دارند؛ هر چند که سینمای استراتژیک تنها در واکنش هنرمندان به موضوعات منطقه‌ای و سیاست خارجی خلاصه نمی‌شود و می‌تواند دربرگیرنده سایر نیازهای جامعه در بخش منافع و امنیت ملی نیز باشد.


انتهای پیام/4072/4100/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب