دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 10:41
در گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت مطرح شد

وزیر بهداشت: ایران در دهه‌های آینده به تولید محصول با دانش جدید دست پیدا خواهد کرد/ در تولید علم از بسیاری کشورهای پیشرفته جلوتریم

وزیر بهداشت عنوان کرد: ایران در سال 2014 رتبه 16 جهانی را در زمینه تولید علم کسب کرد که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در رتبه های بعد از ایران قرار گرفته اند.
کد خبر : 38905

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت که با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته ارزش افزوده را در معادن و ذخایر زیر زمینی جست‌وجو می کنند اما در کشورهای توسعه یافته ارزش افزوده در دانش، فناوری و انسان فناور خلاصه می شود. برخی از داروهای نوترکیب با بیش از سه هزار دلار در بازار جهانی به فروش می رسد و این در حالی است که حدود یک گرم از داروهای نوترکیب معادل چند صد گرم بشکه نفت است و این نشان دهنده بالا بودن ارزش افزوده فناوری است.


وزیر بهداشت افزود: ایران بعد از آموزش و پژوهش در دهه 90 وارد فاز سوم توسعه شد و رویکرد کارآفرینی را محور رسالت دانشگاه ها قرار داد.


هاشمی عنوان کرد: امید است ایران در سال های آینده در زمره کشورهای پیشرفته قرار گیرد و در طی 10 تا 20 سال آینده ما شاهد توسعه محصولات به کمک استفاده از دانش و تکنولوژی های جدید باشیم. ما تصور می کنیم دولت یازدهم در این مسیر تلاش می کند و ابزارهایی را نیز فراهم می سازد تا به توفیق ایجاد کار آفرینی و نیروی کار آفرین در قالب شرکت های دانش بنیان دست پیدا کنیم.


هاشمی تاکید کرد: باید تولید محصولات داخلی توسط شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کند تا موجب کاهش روند مهاجرت نخبگان از کشور، افزایش محصولات داخلی و افزایش ارزش افزوده در کشور باشیم.


وی گفت: کشور ما در افق چشم انداز 1404 به رتبه اول دست پیدا کرد و روند توسعه علم توسط دانشمندان و محققان منجر به آن شد که کشور در سال 2011 میلادی یعنی 14 سال زودتر به رتبه اول تولید علم دست پیدا کنیم. ایران در سال 2014 رتبه 16 جهانی را بدست آورد که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در رتبه بعد از ایران قرار گرفتند. از نظر کیفیت مقالات نیز ایران در سال 2014 به رتبه یک منطقه و 23 دنیا دست پیدا کرد. همچنین ایران در بانک اسکوپوس رتبه اول جهانی و در ISI نیز رتبه 21 جهانی و 2 منطقه را کسب کرد.


وزیر بهداشت گفت: بین سال های 2011 تا 2014 میلادی شیب رشد علمی کشور کمی کند شد که خوشبختانه در مقالات پزشکی این شیب کمتر دیده می شد که ما باید در سال 2015 و در دوران پسا تحریم بخش عمده این کاهش را که به دلیل تحریم های ظالمانه به ما وارد شده بود جبران کنیم.


هاشمی گفت: در سال 1393 سهم اعتبارات وزارت بهداشت در توسعه علوم و فناوری 13/5 درصد است و این در حالی است که بیش از 50 درصد شرکت های دانش بنیان در خدمت حوزه سلامت است.


وزیر بهداشت افزود: از میان هزار مجله ایرانی 40 مجله در اسکوپوس ثبت شده در حالی که 1/3 این تعداد 80 مجله در این سامانه نمایه شده است.


وی گفت: هر چند رتبه اول تولید مقاله را کسب کرده ایم اما به نظر می رسد در روند تجاری سازی این مقالات هنوز نیازمند توجه جدی از سوی سیاستگذاران هستیم. رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری هنوز مناسب نیست.


وزیر بهداشت گفت: در نظام رتبه بندی متاسفانه ایران در بین 143 کشور رتبه 120 را بدست آورده که از نظر زیر ساخت نوآوری رتبه 13 و از نظر برون داد فناوری رتبه 14 است.


هاشمی گفت: در ایران حمایت از توسعه فناوری و تشکیل شرکت دانش بنیان از جمله اقدامات موثری بوده است که طی دو سال گذشته و در دولت یازدهم انجام شده است که از این اقدامات مهم می توان به تشکیل شورای فناوری، دو برابر کردن صادرات تجهیزات پزشکی و تضمین قیمت های محصولات خارجی، تدوین قوانین و راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد.


وی گفت: به طور کلی در کشور ما 442 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می کنند و حدود 250 شرکت نیز درخواست فعالیت داده اند که این میزان می تواند 50 هزار اشتغال را ایجاد کند.


هاشمی گفت: در دولت یازدهم حمایت ویژه ای از مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته و 58 مرکز رشد نیز مجوز گرفته اند که همکاری نزدیکی با صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد. حمایت از پیشرفت فعالیت شرکت های دانش بنیان باید مورد توجه قرار بگیرد و این نیازمند آن است که آرامشی در تمام حوزه های مختلف کشور وجود داشته باشد. حمایت از این شرکت ها می تواند موجب افزایش اشتغال زایی و تولید محصولات داخل شود همچنان که در طی دو سال گذشته این حمایت ها وجود داشت باید تداوم داشته باشد و ابزار لازم در اختیار این شرکت ها قرار بگیرد که این ابزار تنها پول نیست بلکه همین رفع تحریم ها نیز بزرگترین ابزاری است که در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته