دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1398 - 10:21

بازگشت نگاه دیپلماسی اقتصادی ایران به سمت شرکای سنتی

مراودات جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و به ویژه شرکای سنتی کشورمان همچون هند، چین و روسیه در همه برهه‌های تعاملات اقتصادی اهمیت دارد.
کد خبر : 382259
russia-india-iran-china.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مراودات جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و به‌ویژه شرکای سنتی کشورمان همچون هند، چین و روسیه در همه برهه‌های تعاملات اقتصادی اهمیت دارد و به‌خصوص این اهمیت در شرایط تحریم افزایش می‌یابد. متأسفانه در برهه‌ای از زمان کوتاهی در ارتباط با برقراری و استحکام روابط با همسایگان و شرکای شرقی صورت گرفت و هرچه این هشدار داده شد که نباید در موضوع اقتصادی به غربی‌ها پرداخت و نگاه به شرق و همسایگان مهم است اما به خاطر دید دولتمردان به غرب توجه چندانی به این امر نشد.


طی حدود 5 سال نگاه به شرق و همسایگان مغفول ماند اما در حال حاضر دولت متوجه اهمیت ارتباط با کشورهای شرقی و همسایگان شده و درصدد تقویت روابط برآمده است ازاین‌رو سفرهای وزیر خارجه به این کشورها نیز افزایش‌یافته است. اکنون دیپلماسی ما در روابط با همسایگان تغییر کرده و به شرکای سنتی خود می‌پردازیم و مراوده با همسایگان را در پیش‌گرفته‌ایم که خود می‌تواند دستاورد خوبی برای کشور داشته باشد.


جلب اعتماد کشورهای همسایه برای ادامه همکاری‌ها ضروری است و باید به طور بسیار ویژه پیگیری شود، زمینه همکاری با پاکستان از گذشته وجود داشته اما موردتوجه دولت نبود و باعث شد سران این کشور تحت تأثیر فشارهای بین‌المللی قرارگرفته و مواضع خود را متفاوت کنند. بااین‌حال باید در راستای همراهی پاکستان نیز تلاش کرد چنانچه عمران خان در سفری که به ایران داشت گفتگوهای خوبی صورت گرفت و با پیگیری اجرای توافقات و مناسبات می‌توان نسبت به جلب اعتماد آن‌ها گام برداشت.


منبع:عصر ایرانیان


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین هند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته