دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1398 - 12:56
حیات به شرط حیاط خلوت شدن؛

حفظ جریان خاص سیاسی به قیمت لغو انتخابات نشریات دانشجویی!

با لغو انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی این سؤال مطرح می‌شود که علت شوک وزارت علوم برای احیای جریان سیاسی خاص در این کمیته چه بوده است.
کد خبر : 379523
57714824.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها از پتانسیل خاصی برخوردارند ازاین‌رو طیف گسترده‌ای از دانشجویان اعم از مخاطب و متصدیان آن را در برمی‌گیرد. اما این روزها خبرهای ضد و نقیضی از نشریات دانشجویی به گوش می‌رسد که شاید نیم‌نگاهی به وضعیت نشریات در دانشگاه‌ها خالی از لطف نباشد و بتواند وضعیت پشت پرده نه‌چندان خوشایند آن را ارائه کند.


انحراف معیار


مدتی است فعالیت‌های برخی از نشریات دانشجویی به‌جای اینکه به علم و قدرت نقد و افزایش سطح آگاهی دانشجویان منجر شود، به بنگاهی برای نشر تحلیل‌های ضد کشور و حتی چپ‌گرایانه تبدیل شده است که بعضاً نیز به صورت سازماندهی شده فعالیت می‌کنند؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که اشکال کار کجاست که برخی از نشریات دانشجویی توانسته‌اند در یک حاشیه امن برای خود به ارائه چنین نظریاتی بپردازند و هیچ‌کس یارای رسیدگی به چنین سم‌پاشی‌هایی را نداشته باشد؟


همین مسئله را گاه می‌توان نوعی انحراف معیار نامید. برخی چهره‌های معلوم‌الحال که فضای کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی را به علت نفس و نگاه سیاسی خود بالا و پایین کرده‌اند، از چنین فضایی استقبال می‌کنند تا بتوانند در قالب نشریات دانشجویی به اقدامات ساختارشکنانه و اشاعه اندیشه‌های غلط و بعضاً ضدانقلابی خود بپردازند.


شاید برای همه آشکار باشد که در سال‌های گذشته، نمایندگان کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در فضایی ملتهب جریان ضدانقلابی را در بین دانشجویان کشور دنبال می‌کرد و ادبیات آن‌ها در تریبون‌های مختلف حاکی از این مسئله بود.


با نزدیکی به ایام انتخابات نمایندگان دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات، این جریان درصدد بود تا بتواند به روش‌های مختلف دوباره کرسی‌ها را از آن خودکرده و این محفل را دوباره به بنگاهی برای موضع‌گیری یک جریان سیاسی خاص و بعضاً ضدانقلاب تبدیل کند. ازاین‌جهت به ایجاد فضای دوقطبی پرداخت. سردمداران این جریان عملاً درصدد حذف دانشجویان انقلابی بودند تا اینکه دانشجویان انقلابی توانستند با آشکار کردن چهره این جریان سیاسی مانع از اقدامات دوباره آن‌ها شوند. بااین‌همه نکته جالب اینجاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رسیدن این جریان خاص به امیال خود و دستیابی به کرسی نمایندگی کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی حاضر شد تا زمین ‌بازی را به نفع آن‌ها از بین ببرد.


وزارت علوم زیر میز زد


تقریباً دهه سوم اسفندماه بود که سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی کشور در محل باغ نگارستان برگزار شد. نشستی که بیشتر رنگ و لعاب سیاسی داشت و خبری از مسائل و دغدغه‌های دانشجویی در آن‌ها نبود. جمع دانشجویان با یک نگاه خاص سیاسی و مسئولان بلندپایه وزارتخانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس نشان از این داشت که این جریان خاص درصدد برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف خود است. اما نکته جالب‌تر اینجاست که این برنامه‌ریزی‌ها نتوانست به سرمنزل مقصود خود برسد و شکست را برای خود محتمل‌تر دید.



به همین دلیل چندی بعد از این قضایا نامه‌ای از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ارائه شد که در آن انتخابات کمیته ناظر بر نشریات لغو و به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد که همین مسئله سبب اعتراض بسیاری از فعالان نشریات دانشجویی شد. چراکه به نظر می‌رسد وزارت علوم برای زنده نگه‌داشتن آن جریان سیاسی خاص و ساختارشکن، زیر میز انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی زد تا آن جریان بتواند حداقل از شوک شکست بیرون بیاید.


تعویق انتخابات نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری غیرقانونی است


در همین راستا محمدرضا محمدی عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعویق انتخابات نشریات وزارت علوم غیرقانونی بوده و از حقوق مدیران مسئول نشریات دفاع می‌کنیم.


محمدرضا محمدی

وی ادامه داد: دو نفر اصلی عضو دانشجویی این شورا که اصلاح‌طلب و از ائتلاف طلوع آزادی هستند، خواستار تعویق برگزاری انتخابات بودند، نظر این افراد بر این بود که طبق تبصره 1 ماده 44 شیوه‌نامه برگزاری انتخابات باید دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اسامی افرادی که حق رأی دارند و می‌توانند در نشست حضور داشته باشند به‌صورت عمومی اعلام شود. در شرایط فعلی کمتر از دو هفته تا برگزاری انتخابات فاصله داشتیم و این افراد طی اقدامی غیرمنطقی اعلام کردند، با توجه به این موضوع اگر انتخابات برگزار شود به دلیل عدم اطلاع‌رسانی بموقع درخواست ابطال انتخابات را خواهند داشت که همین مسئله باعث شد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواسته آن‌ها را بپذیرد و انتخابات به تعویق بیفتد.


محمدی بیان کرد: تنها دلیل عدم تحقق ماده 44 شیوه‌نامه برگزاری انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در کوتاهی این وزارتخانه به علت عدم برگزاری بموقع جلسات و رسیدگی به همه استفساریه‌ها و شکایاتی که از انتخابات‌ها در زمان قانونی شده می‌دانیم که موجب شد چنین مشکلی به وجود بیاید، که البته هماهنگ شده هم بود.


آیا ترس از باخت دلیل خوبی برای توهین به شعور دانشجو است؟


محمد زادمهر مدیرمسئول نشریه دانشجویی هم‌شاگردی نیز در یک پیام توئیتری به این اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کرد و نوشت: «امروز به ابطال انتخابات نشریات دانشگاه فرهنگیان فکر می‌کردم. دانشگاه تهران! دانشگاه کاشان! دانشگاه رازی و در آخر تعویق انتخابات نشریات وزارت علوم!».


زادمهر

وی ادامه داد: «سؤال اینجاست؛ آیا ترس از باخت می‌تواند دلیل خوبی برای توهین به شعور دانشجو باشد؟».

اما کار اینجا به پایان نرسید. در ادامه همین اعتراضات مدیران مسئول‌ 290 نشریه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض خود را نسبت به تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات این وزارتخانه اعلام کردند.


کوتاهی مدیران دلیل تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات است


در بخشی از این نامه که خطاب به منصور غلامی نوشته شده، آمده است: احتراماً به استحضار می‌رساند مجموعه معاونت فرهنگی وزارت تحت امر جنابعالی، با کوتاهی از اجرای مواد شیوه‌نامه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و عدم برگزاری بموقع جلسات و تهیه مقدمات برگزاری این انتخابات، همایش سالیانه مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور را تا پایان ماه مبارک رمضان به تعویق انداخته است. دلیل این تعویق هم ناتوانی مجموعه وزارت علوم از اجرای تبصره اول ماده ۴۴ شیوه‌نامه انتخابات عنوان‌شده است. در خلال این تبصره، وزارت علوم ملزم شده است که حداقل دو هفته قبل از برگزاری انتخابات، اسامی افراد حائز حق رأی را به‌صورت عمومی منتشر کند؛ اما علت اصلی عدم تحقق این ماده این است که معاونت فرهنگی جلسات خود را در زمان قانونی به پایان نرسانده و مقدمات اعلام اسامی افراد حائز حق رأی را فراهم نکرده است. تنها دلیل این مسئله هم کوتاهی کارشناسان و مدیران مجموعه تحت امر حضرت‌عالی است.


مدیران مسئول نشریات دانشجویی در بخش دیگری تأکید کردند: لازم به ذکر است که تمامی این موارد در جلسه اخیر شورای مرکزی ناظر مطرح‌شده است اما در پایان شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم با بی‌توجهی به موارد فوق‌الذکر، این انتخابات را به تعویق انداخته است و کوتاهی‌هایش را به نفع خود و به ضرر دانشجو حل‌وفصل کرده است. سؤال ما دانشجویان این است که حتی اگر هیچ‌کدام از موارد فوق که نقض صریح قانون هستند هم وجود نداشت، دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور چطور می‌توانستند در هفته‌ای که هم کنکور کارشناسی ارشد در حال برگزاری است و هم ایام امتحانات دانشگاه‌هاست خودشان را برای نشستی سه‌روزه به تهران برسانند؟! این در حالی است که انتخابات نشریات وزارت علوم به بهانه عدم اطلاع‌رسانی درست و به بهانه افزایش مشارکت دانشجویان در نشست نشریات به تعویق افتاده است!


در پایان این نامه آمده است: علی‌ای‌حال به نظر می‌رسد سوگیری‌های خاص سیاسی هم در جریان این تخلفات در مجموعه تحت امر جنابعالی وجود داشته است که به هیچ‌ وجه‌ من‌ الوجوه برای دانشجویان قابل‌قبول نیست. فلذا اعلام می‌گردد که تمامی تبعات تخلفات معاونت فرهنگی وزارت علوم در این زمینه به عهده وزارت علوم می‌باشد.


حیات داشتن به شرط حیاط خلوت شدن


با نگاهی به این مسئله و موضع‌گیری دانشجویان شاید بتوان به این نتیجه رسید که دست‌های پشت پرده‌ای درصدد هستند تا همچنان کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی را به‌عنوان حیاط‌خلوتی برای یک جریان سیاسی خاص برای اقدامات ساختارشکنانه حفظ کنند. باید منتظر ماند و دید که معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی‌رغم حواشی به وجود آمده برای نشریات دانشجویی، انتخابات کمیته ناظر بر آن را چگونه برگزار خواهد کرد.


انتهای پیام/4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته