طرحهای محدودیت ترددی شهرداری بیتأثیر بوده است
محمدعلی کرونی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با مطرح شدن مجدد موضوع خرید اتوبوسهای دست دوم برای شهر تهران اظهار کرد: این موضوع اصلاً مورد تأیید کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیست و بارها این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت که همه اعضا در این جلسات متفقالقول به این نتیجه رسیدند که به نفع شهر و شهروندان نیست که منابع مالی در این راه هزینه شود.
وی با بیان اینکه اگر موضوع آلودگی هوا مطرح است، قطعاً شهرداری تهران همانطور که در برنامه سومش به آن اشاره شده باید بهسمت برقی کردن اتوبوسها پیش برود، بار دیگر تأکید کرد: در خرید اتوبوسهای دیزلی و گازسوز، بحث دست دوم آن اصلاً مورد تأیید نیست و حتماً باید اتوبوسها بهصورت نو تهیه شود.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: متأسفانه مشخص نیست فلسفه چنین موضوعاتی که از جانب شهردار تهران مطرح میشود مشخص نیست و چگونه این اطلاعات بهدست ایشان میرسد ولی اگر آقای حناچی موضوع خرید اتوبوسهای دست دوم را از شورای شهر استعلام میکردند قطعاً متوجه میشوند که این موضوع مورد تأیید کمیسیون تخصصی نیست.
کرونی تصریح کرد: همانطور که میدانید عمر مفید اتوبوسها در شهر تهران 8 سال است و در صورتیکه شما اتوبوس دست دوم خریداری کنید بخشی از این 8 سال سپری شده و قطعاً پس از آن موضوع نصب فیلتر دوده مطرح میشود که حتی این موضوع هم مورد تأیید کمیسیون نیست، زیرا زمانیکه اتوبوسی عمر مفیدش گذشته و وارد فرسودگی شده بهطور معمول باید از چرخه خدمترسانی خارج شود.
وی اذعان کرد: پس از فرسوده شدن اتوبوسهای دست دوم، نصب فیلتر دوده با هزینهای حدود 140 تا 150 میلیون تومان عملاً کارایی لازم را ندارد، علاوه بر اینکه ما قبلاً هم این موضوع را اعلام کردیم که موضوع نصب فیلتر دوده مورد تأیید شرکتهای سازنده اتوبوسها هم نیست و از لحاظ مشخصات فنی با موتور اتوبوسها همخوانی ندارد و از سوی دیگر رانندهها نیز تمایلی به استفاده از آن ندارند و عملاً بعد از مدت خیلی کوتاهی فیلترها را باز میکنند.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: مسیری را که شهرداری تهران در پیش گرفته دور باطلی است که اگر ادامه پیدا کند بهجز هدررفت منابع مالی شهرداری نتیجه دیگری ندارد.
این کارشناس حوزه حمل و نقل در ادامه درخصوص راهکارهای شورای اسلامی شهر تهران برای بهبود و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: پیشنهادهای شورای اسلامی شهر تهران از همان حدود 20 ماه پیش که دوره مدیریت جدید شهری آغاز شد به معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام شده بود ولی بدون توجه باقی ماند.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در آن زمان از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست شده بود تا با برگزاری مناقصاتی بحث برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی را پیگیری کند و در آن زمان سرمایهگذارانی هم آماده بودند وارد این بحث شوند و شرایط خیلی مناسب و به نفع شهرداری تهران بود.
کرونی خاطرنشان کرد: هر چه گذشت شرایط با بروز تحریمها سختتر شد، البته با وجودیکه شرایط با یک سال و نیم پیش متفاوت است اما اگر باز به سراغ کارهای بیهوده و بدون ثمر برویم، فرصت اندک باقیمانده هم از دست خواهد رفت.
وی افزود: در حال حاضر یکسری شرکتهای سازنده داخلی تجهیزات تأمین ناوگان اتوبوس برقی داخلی را در اختیار دارند که این پیشبرد آن نیازمند تفاهم و توافقی است تا بهصورت کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت سازنده در داخل کشور بتوانیم با آنها وارد گفتگو مذاکره شده و در یک شرایط مناسب این کار را انجام دهیم.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: تأمین ناوگان اتوبوسرانی از وظایف شهرداری تهران نیست و بهعهده وزارت کشور است و متأسفانه الان سالیان سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس نو وارد چرخه اتوبوسرانی شهر تهران نشده است، لذا انتظار میرود با توجه به اینکه شهردار تهران در هیئت دولت حضور دارد این موضوع را بهصورت جدیتر پیگیری کند.
کرونی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم معاونت حمل و نقل و ترافیک هم جدیتر و مصممتر در ارتباط با تقویت ناوگان عمومی عمل کند، هرچند تا الان آن چیزی که مشاهده شده و وقت و هزینه برای آنها صرف شده طرحهای محدودیتهای ترددی مثل طرح ترافیک و زوج و فرد است که هزینه زیادی برای شورا و شهرداری ایجاد کرده است که نه اثرات ترافیکی داشته و نه اثرات کاهش آلودگی هوا.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/