دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 18:37
راودراد:

خواست مخاطب در گفتمان صداوسیما مطرح نیست

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: خواست مخاطب در گفتمان صدا و سیما مطرح نیست و بیشتر گفتمان می‌خواهی یا نمی‌خواهی مسلط است.
کد خبر : 378685
jpg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعظم راودراد در نشست نقد و بررسی برنامه «عصر جدید» که عصر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به همت انجمن علمی دانشجویی علوم ارتباطات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: من بیننده و منتقد تلویزیون هستم.  نمی‌شود از نگاه کلی به تلویزیون در خصوص یک برنامه صحبت کرد. «عصر جدید» یک برنامه در دل صدا و سیما است. هر نقدی به صدا و سیما وارد است، بر برنامه‌های صدا و سیما نیز وارد است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: بر گفتمان صداوسیما و تلویزیون، می‌خواهی یا نمی‌خواهی مسلط است و نیاز و خواست مخاطب مطرح نیست. 


راودراد در ادامه بیان کرد: عناصر خبری در سازمان صدا و سیما در مسائل خارجی و در مسائل داخلی یک طرفه است که منجر به بی‌اعتمادی مخاطبین شده است. صداوسیما تنها بر افراد هم‌سوی خود بازتاب دارد و اکثریت جامعه را نادیده گرفته است.


وی گفت: تلویزیون تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده و تمامی برنامه‌های آن نیز دارای حامی مالی بوده و در نهایت مخاطب به این رسانه بی‌اعتماد می‌شود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برنامه‌های صداوسیما ناخواسته حاشیه وارد متن می‌شود.


وی در پاسخ به بی‌مسئله بودن دانشگاه‌ها گفت: این دانشگاه مسئله‌‌محور است و چه مسئله‌ای بزرگ‌تر از اینکه یک تلویزیون داریم که مخاطب به آن بی‌اعتماد است.


راودراد در ادامه عنوان کرد: مخاطبان از حضور استعدادها در برنامه عصر جدید متعجب می‌شوند و این سؤال مطرح می‌شود که این مخاطبین تاکنون کجا بوده است. مخاطبینی که بخش اندکی از استعدادهای جامعه هستند و صداوسیما گوشه پرده از آن کنار زده است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه مطرح کرد: برنامه عصر جدید دارای نقاط قوت و ضعفی است، از نقاط قوت این برنامه می‌توان به نوع جدید بودن این برنامه با وجود کپی بودن آن اشاره کرد و تنها فرم و شکل این برنامه کپی بوده و محتوای آن بومی است، همچنین این نیاز جامعه به برنامه سرگرم‌کننده پاسخ داده است.


وی در خصوص نقاط ضعف این برنامه نیز بیان کرد: کپی بودن برنامه از طرفی از نقاط ضعف این برنامه است. همچنین در این برنامه معنا و مفهوم استعداد مشخص نیست و بسیاری از استعدادها در این برنامه جا مانده‌اند.


راودراد تصریح کرد: مخاطبان جامعه امروزی مخاطبان دست و پا بسته تلویزیون نیستند و مخاطبانی که با این برنامه به تماشای تلویزیون بازگشته‌اند، اکنون دارای نگاه انتقادی و انتظارهای بیشتری هستند.


وی در خاتمه بیان کرد: عصر جدید برنامه‌ای است که در محدودیت‌های موجود سازمان صداوسیما خوب عمل کرده و این برنامه نویددهنده یک قدم به جلو است.


انتهای پیام/4084/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته