دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1398 - 12:55
کریمی‌نیک در گفتگو با آنا:

کتاب سوشیومیکروبیولوژی برای اولین بار در دانشگاه آزاد منتشر شد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: کتاب سوشیومیکروبیولوژی برای اولین بار در دانشگاه آزاد منتشر شد.
کد خبر : 378331
photo_۲۰۱۹-۰۵-۰۳_۱۱-۴۹-۲۹.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانش میکروبیولوژی، در چند دهه اخیر، همواره در کانون توجه قرار داشته و شمار فراوانی از مطالعات و تحقیقات گوناگون، به آن اختصاص یافته است. این دانش، به لحاظ پیوند نزدیک و ناگزیری که با زندگی انسان دارد، پا به پای پیشرفت انسان معاصر در حوزه‌های متنوع علم و فناوری، پیشرفت کرده و از دانش‌های بنیانی و پیشگام، به شمار می‌آید.


کتاب سوشیومیکروبیولوژی (رفتار جمعی میکروب‌ها) به تألیف اشرف کریمی‌نیک و نیما بهادر در 179 صفحه به موارد مربوط در این حوزه می‌پردازد. ناشر این کتاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است که در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.


اشرف کریمی‌نیک در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: میکروب‌ها، از جذاب‌ترین موضوعات این دانش بوده و به‌طور پیوسته درباره آن‌ها از زوایای متفاوت، جست‌وجو و تحقیق شده و این روند، هم‌اکنون نیز در بالاترین سطوح علمی و تجربی، دنبال می‌شود. تا سال‌ها پیش، میکروب‌ها، موجوداتی مستقل و جدای از هم، معرفی می‌شدند و هیچ رویکرد علمی که این باور را نفی کند، وجود نداشت.


وی افزود: امروزه، براثر تحقیقات درازدامن و مفصل، اثبات‌شده است که آن‌ها نیز همانند انسان، زندگی و تعاملات گروهی دارند و با مکانیسم‌های خاصی با همدیگر در ارتباط هستند و جمعیت‌های هماهنگ و به‌هم‌پیوسته و در اصطلاح رفتار جمعی دارند. آنچه محتوای این اثر را شکل داده، مجموعه‌ای از چند مقاله علمی در همین موضوع است که اکنون با ساختاری جدید، در اختیار علاقه‌مندان این دانش، قرار دارد.


کریمی نیک ادامه داد: در مطالعه مقالات منتخب، سعی بر آن بوده که از اصطلاحات علمی مندرج در مقالات به همان صورتی که استفاده شده، و بدون جایگزینی برابرنهاده‌های فارسی، استفاده شود.


وی تصریح کرد: تا دهه‌های گذشته، میکروبیولوژیست‌ها بر این باور بودند که میکروب‌ها هیچ‌گونه رابطه و رفتار اجتماعی سازمان‌یافته‌ای با یکدیگر نداشته و به‌صورت مستقل و انفرادی زندگی می‌کنند و اساساً در حال تغذیه و تکثیر هستند و بقای خود را از طریق سازگار شدن با شرایط محیطی و بدون برقراری هیچ‌گونه ارتباطی، تضمین می‌کنند. این بینش در دهه ۱۹۹۰ با توسعه علم و شناخت پدیده‌های کوروم سنسینگ و بیوفیلم، متحول شد.


عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار کرد: در سی سال گذشته یکی از کشفیات بارز در علم میکروبیولوژی، مشاهده ارتباط متقابل سلول با سلول مابین میکروب‌ها بوده که بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها را تحت کنترل خود درآورده است. سیستم درک حدنصاب، یکی از چندین مکانیسمی است که سلول‌های میکروبی حین برخورد متقابل با یکدیگر از خود نشان می‌دهند. این مکانیسم، به ساخته‌شدن، ترشح و تشخیص مولکول‌های سیگنال کوچکی بستگی دارد که در داخل و خارج سلول، انتشار می‌یابند.


مدیر پژوهشی واحد کرمان افزود: در این کتاب ضمن معرفی نمونه‌های متعددی از رفتار جمعی میکروب‌ها به ارائه راهکارهای جدید درمان عفونت‌های میکروبی تحت عنوان کرومکوئینچینگ پرداخته شده است که چشم‌انداز آینده آن معرفی فصل نوینی از روش‌های درمانی به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های رایج فعلی است.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته