دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1394 - 12:24
مراسم نکوداشت اساتید برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار شد

2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی در میان 12 عضو هیات علمی برتر ایران/ وزیرعلوم: از رتبه 21 به رتبه 18 صعود کرده‌ایم

مراسم آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری با حضور مسئولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاداسلامی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
کد خبر : 37361

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این مراسم که با حضور وزیر علوم و سایر مسئدولان آموزش عالی کشور برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، دکتر نادر نعمت الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی پس از خیر مقدم به حاضرین در این مراسم، اظهار داشت: «اساتید دانشگاه، کلیددار دانش و علم هستند و حاصل دسترنج آنها فارغ‌التحصیلانی هستند که آینده این مملکت را می‌سازند. هدف کلیه دست‌اندرکاران وزارت علوم ایجاد امید در هیئت علمی بود تا با کمک آن‌ها جایگاه آموزش عالی را پیشرفت بدهیم.»


نعمت‌الهی در ادامه افزود: «ما در دوره وزیر جدید علوم و دولت تدبیر و امید، توانستیم نسبت استاد به دانشجو را رشد بهتری بدهیم و با استخدام 80 استاد جدید و تقلیل دانشجو، 500 استاد هیات علمی داشته باشیم که این تعداد به نسبت 16 هزار دانشجوی موجود، یک به 32 است.»


کمیته‌های دانشگاهی مسئول انتخاب اساتید برتر خود بودند


در ادامه این مراسم دکتر رستمی ابوسعیدی، رئیس مرکز هیات‌های امناء و عضو هیات ممیزی مرکزی وزارت علوم، با اشاره به فرآیند انتخاب اساتید نمونه گفت: «از سال 70، انتخاب استاد نمونه به صورت سالانه انجام شده و بر اساس دستورالعمل آن، هر سال مراتب انتخاب به وزرا منعکس می‌شود. امسال نیز کمیته‌ای برای انتخاب تشکیل شد و اساتیدی که امتیاز قابل قبولی در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و اجرایی داشتند، با رتبه استادی و دانشیاری به این کمیته معرفی شدند. حداقل امتیاز برای استاد 210 و دانشیار 185 بود.»


وی تاکید کرد: «این کمیته‌های بررسی در هر دانشگاه مستقر بودند و به انتخاب اعضای کمیته اسامی به وزارت علوم و کمیته مستقر در آن که متشکل از معاون آموزشی وزیر علوم به عنوان رئیس کمیسیون و معاونت فرهنگی معاونت پژوهشی و دو نفر از اعضای هیات ممیزی بود، معرفی می‌شدند. از سال 1379، 359 نفر استاد برگزیده شدند که بیشترین استاد برگزیده متعلق به دانشگاه تهران بود.»


وزیر علوم: بخش خصوصی باید سهم بیشتری را تولید علم تقبل کند


دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آخرین سخنران مراسم نکوداشت اساتید برتر وزارت علوم بود. وی با ابراز خرسندی از اقدامات اساتید دانشگاهی کشور گفت: «هر ساله به نمایندگی از مجموعه هیات علمی، 12 استاد به عنوان استاد برتر معرفی می‌شوند. گرچه باید اعتراف کنیم تمامی اساتید پر کارترین و زحمتکش ترین اقشار کشور هستند. من هم می‌خواهم تاکید کنم پیش از هر چیز مساله فرهنگ‌سازی در بحث آموزش مهم است. ما با آگاه کردن کلیه مسئولین کشور باید آنها را در امر توجه به علم و دانشگاه و آموزش و پژوهش حساس کنیم.»


فرهادی در ادامه افزود: «باید بگوییم در حال حاضر صحبت از اقتصاد دانش بنیان است تا مشکلات و موانع مردم برطرف شود و مردم زندگی ساده‌تری داشته باشند. صحبت از علوم جدید است و عرصه‌های جدید فعالیت علوم انسانی، در حال حاضر بحث کاربردی کردن علوم انسانی مطرح است امیدوارم با نقشه علمی جامع کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بتوانیم به این خواسته‌ها دست پیدا کنیم.»


وزیر علوم با اشاره به وضعیت علمی کشور تاکید کرد: «این روزها صحبت‌های ضدو نقیضی از علم می‌شود اما با استناد به آمارهای مستند می‌توان نموداری از رشد علم را ارائه کرد. ما در سال 2011، 31 پارک علم و فناوری داشتیم که این تعداد به 36 پارک در حال حاضر رسیده و 3 پارک در زمان استقرار دولت تدبیر و امید تاسیس شده است در کنار این پارک‌ها 33 مرکز رشد به نهادهای علمی اشاره شده است.»




در این دولت از رتبه بیست‌و یکم، به رتبه هجدهم صعود کرده‌ایم


فرهادی همچنین با اشاره به رتبه علمی کشور تاکید کرد: «براساس پایگاه علمی اسکوپوس، رشد دو پله‌ای علمی را در دولت یازدهم داشتیم به طوریکه از رتبه 18 به 16 رسیدیم و در پایگاه علمی ISI نیز رشد سه پله‌ای داشتیم و از 21 به 18 رسیدیم و سهم ما در تولید علم دنیا نیز از 1/35 به 1/63 رسیده است. همچنین رتبه استنادی ما در جهان اسلامی 22 است اما چیزی که برای ما حائز اهمیت است جهت‌گیری به سمت نوآوری است.»








بازبینی هایی در برخی از مقررات جذب و ارتقای اساتید داشتیم و آیین نامه ارتقای هیات علمی را ابلاغ کرده ایم. خیلی از مسائلی که پیش از این مشکل داشت اصلاح شد

وزیر علوم در ادامه سخنان خود افزود: «وزارت علوم در زمینه ارتقاء کیفی، چه در حوزه دانشگاه‌ها و چه در حوزه دروس بازنگری و بازآرایی داشته و در سال جدید اقدامات جدیدی را عملی خواهد کرد. 2880 موسسه آموزش عالی نیازمند آمایش هستند. همچنین بحث ساماندهی آموزش عالی نیز مد نظر ما است. ممکن است در این راه تجمیع، جابجایی و انحلال داشته باشیم چرا که بحث ماموریت‌گرا کردن ما بیش از هر چیز حائز اهمیت است.»


وی ادامه داد: «بازبینی هایی در برخی از مقررات جذب و ارتقای اساتید داشتیم و آیین نامه ارتقای هیات علمی را ابلاغ کرده ایم. خیلی از مسائلی که پیش از این مشکل داشت اصلاح شد.»


فرهادی افزود: «در این آیین نامه ۲۰ درصد به تحقیقات و ۸۰ درصد به توسعه های کاربردی توجه شده است. مقالات، پتنت، کتاب نیز در آیین نامه مد نظر قرار گرفته است.»


دکتر فرهادی در پایان خاطر نشان کرد: «آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که برنامه ریزی علمی کشور را دنبال کنیم و دراین راه بخش غیر دولتی نیز باید نقش جدی‌تری را ایفا کند.»


دکتر ستاری: برخورد با حوزه آموزش بسیار حساس تلقی می‌شود


در ادامه این مراسم، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه حضور در میان اساتید برجسته افتخاری برای وی محسوب می شود بیان داشت: «من بارها گفته‌ام بحث آموزش و پژوهش از هم جدا نیست. اگر بخواهیم ما را در سطح بین‌المللی جدی بگیرند و برخورد سیستماتیک با ما داشته باشند، باید ثابت کنیم که از نظر آموزشی و پژوهشی حرفی برای گفتن داریم. ما وظیفه داریم در سطوح بالا برخورد با آموزش و پژوهش را بسیار حساس بدانیم به گونه ای که اگر قرار باشد بودجه ای از حوزه ای کم بشود آخرین حوزه، حوزه علمی باشد.»


ستاری تاکید کرد: «ما امیدواریم با همکاری خوبی که از ابتدای استقرار دولت بین وزارت علوم و معاونت علمی پیش آمده، در مسیر ارتقاء جایگاه علمی ایران قدم برداریم. برخود لازم می دانم از زحمات دکتر فرجی دانا، دکتر نجفی به عنوان وزرا و مسئولین سابق وزارت علوم تشکر کرده و از همکاری منظم دکتر فرهادی به عنوان وزیر وقت علوم قدردانی کنم.»



نام 2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی، در میان اساتید برتر دانشگاهی درخشید


در ادامه این مراسم ،12 عضو هیات علمی نمونه کشوری در سال 94 معرفی شدند که سهم دانشگاه آزاد 2 استاد این دانشگاه بود. دکتر محمود قرآن نویس، استاد فیزیک پلاسمای دانشگاه علوم تحقیقات و همین طور دکتر حسن علی زمانی استاد شیمی کاربردی واحد مشهد به عنوان اساتید برتر دانشگاه آزاد انتخاب شدند.


همچنین دکتر علی دلاور از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر ابراهیم حسن بیگی از دانشگاه عالی دفاع، دکتر محمدمهدی گرجیان عربی از دانشگاه باقرالعلوم، دکتر محمد علی زلفی گل از دانشگاه بوعلی سینا، دکتر مجید اسدی ازدانشگاه اصفهان، دکتر مهدی احسان از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حبیب امین فر از دانشگاه تبریز، دکتر عزت الله رئیسی ازدانشگاه شیراز‌،دکتر مریم کشاورزی از دانشگاه الزهرا و دکتر محسن فیضی از دانشگاه علم و صنعت از دیگر اساتید منتخب این مراسم بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته