دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1398 - 05:05
کشیر در گفتگو با آنا؛

گروه جهادی شهید رجایی فر در منطقه دشتیاری در حال ساخت مدرسه است

مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران گفت: عید 98 مشغول ساخت مدرسه 6 کلاسه در دشتیاری هستیم و هزینه‌ها توسط دانشجویان ایرانی مقیم چین تأمین می‌شود.
کد خبر : 369391
8665.jpg

حامد کشیر در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: اردوی گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران از یازدهم اسفند 97 در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان آغاز شده و در تعطیلات نوروز 98 هم ادامه دارد.


مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران تصریح کرد: از جمله فعالیت‌های جهادی این گروه، در بحث عمرانی و سازندگی، ساخت یک مدرسه شش کلاسه است؛  تابه‌حال پی‌کنی، آرماتوربندی این بنا انجام شده و در روزهای آینده دیوارچینی آن باید انجام شود.


وی افزود: بخش دیگر فعالیت‌های این گروه، مربوط به امور فرهنگی است که در این زمینه، یادواره شهدا و مسابقاتی ورزشی، فرهنگی و هنری در منطقه برگزار کردیم.


کشیر بیان کرد: از دیگر برنامه‌های گروه جهادی شهید رجایی‌فر، پخش حدود 300 غذا در برخی روستاهای کم‌برخوردار بود، در برخی روستاهای منطقه دشتیاری، همچون مناطق اطراف روستای میرآباد , روستای مسافرزهی، مولاداد و چندین روستای دیگر، بارندگی حتی کوچک مشکلات بسیاری در زمینه آب، برق و گاز ایجاد می‌کند، عمدتاً این مناطق دچار مشکلات غذا و آذوقه و قطعی آب، برق و گاز هستند و حتی سرویس بهداشتی هم ندارند.


مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران در مورد علت انتخاب منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه هدف جهادی گفت: این منطقه، از جمله محروم‌ترین مناطق کشور است؛ سرانه آموزش کشورمان، سرانه تهران را حساب کنید 5.24 متر یا 5.34 متر است ولی سرانه آموزشی در منطقه دشتیاری 40 سانتیمتر است، یعنی دانش‌آموزان این منطقه، همان‌جایی که روی زمین نشسته‌اند درس می‌خوانند و دیگر هیچ! اجزای سرانه آموزشی کشور را هم که می‌دانید، فضای آموزشی، فضای بازی، فضای بهداشتی، همه را که جمع می‌کنیم باید 5.40 متر برای هر دانش‌آموز باشد، اینجا 40 سانتیمتر است.


وی تصریح کرد: فعالیت این گروه در منطقه دشتیاری تا زمان تکمیل پروژه ادامه خواهد یافت و حتی در ایام عید بی‌وقفه به فعالیت خود ادامه داده است لذا قبل از تحویل سال 98، خریدهای‌مان را انجام دادیم که در تعطیلات دست خالی نباشیم؛ وسایل ما آماده است و کلاً دور زمین چیده شده و در ایام عید هم اصلاً نمی‌توانیم برویم چون هدف‌مان از اول این بود و در خبرگزاری‌ها نگاه کنید برفرض مثال نوشته شده مدرسه 75 متری ساخته شده، 80 میلیون هزینه‌اش شده؛ ما آمده‌ایم اینجا داریم 6 کلاسه را با 70 تا 80 میلیون می‌سازیم با همان استانداردهای سازمان نوسازی که می‌گویند؛ همه را هم جنس‌های درجه یک داریم استفاده می‌کنیم چون این هدف را در کارمان داشتیم.
کشیر در مورد منابع مالی گروه جهادی شهید رجایی فر گفت: هزینه‌های این گروه بیشتر توسط دانشجویان و ایرانیان مقیم چین تأمین می‌شود، کارشان جالب است، می‌آیند واسطه ارزی را حذف می‌کنند، پولی را که می‌خواستند به دلال بدهند را به خیریه کمک می‌کنند. یک گروه خیریه هم درست کرده‌اند به‌نام گروه خیریه سبحان که این پول را جمع می‌کنند و هدف‌شان هم ساخت و ساز در سیستان و بلوچستان آن‌هم فقط در قسمت آموزشی است.


مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران در مورد مشکلات دارویی در منطقه دشتیاری گفت: از جمله مشکلات در بحث بهداشت و درمان در این منطقه، پخش قرص‌های تاریخ مصرف گذشته توسط افراد غیرمتخصص و عمدتاً افراد پاکستانی و شاگردهای داروخانه است؛ تعدادشان هم کم نیست، 30 تا 40 نفرند.


وی خاطرنشان کرد: در روستاهای منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان، عمدتاً یا دکتر نیست و یا در صورت وجود، ظهر به بعد دیگر دکتری در منطقه حضور ندارد و بیماران به ناچار به سراغ افراد غیر متخصص مدعی می‌روند، طرف مقابل هم داروهای تاریخ مصرف گذشته پاکستانی به این افراد می‌دهد. برای مثال یکی از دوستان‌مان در گروه جهادی مریض شده بود و به‌علت نبود پزشک نادانسته به این افراد غیرمتخصص رجوع کرد، مریضی‌اش چیز دیگری بود اما به او شربت معده دادند و حالش بدتر شد که به ناچار بیمار را به چابهار انتقال دادیم، پزشکان بیمارستان چابهار گفتند علی‌رغم اینکه دارو هیچ ربطی به بیماری او نداشته، دو سال از تاریخ مصرف این دارو هم گذشته است؛ لذا از این موارد در منطقه دشتیاری خیلی زیاد است که حتماً باید توسط مسئولین پیگیری شود.


کشیر بیان کرد: در ایام عید، تمام وقت مشغول کار هستیم و تعطیلی نداریم؛ از ساعت هفت صبح تا سه بعدازظهر، با یک استادکار بنا مشغول به کار می‌شویم و پس از آن در شیفت دوم با کمک اهالی روستا کار عمرانی را تا ساعت 11 و 30 دقیقه شب ادامه می‌دهیم.


مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران افزود: گروه ما 30 نفره است ولی نمی‌توانیم هر 30 نفر را اینجا استقرار بدهیم، هزینه‌اش برای یک ماه حدود 20 میلیون تومان می‌شود لذا به‌خاطر کاهش هزینه، نیروهای ما گردشی است؛ یعنی تعداد ثابت‌مان 6 تا 7 نفر است و بقیه را گردش می‌دهیم تا هزینه‌های مصرفی را کم و آن را برای مدرسه هزینه کنیم.


وی در مورد کیفیت ساخت مدرسه در منطقه دشتیاری تصریح کرد: مدرسه‌های اطراف همه بلوک چیده‌اند و رویش سیمان کشیده‌اند، ولی ما سعی کردیم مدرسه 6 کلاسه برای این منطقه محروم را با کیفیت و استحکام بالا بسازیم لذا از مصالح و آجرنمای درجه یک یزد در ساخت بنای این مدرسه استفاده کردیم که امیدواریم بتوانیم یک کار خوب تحویل این بچه‌ها بدهیم.


کشیر خاطرنشان کرد: بغیر از ساخت مدرسه 6 کلاسه با یک زمین چند منظوره، برنامه ساخت درمانگاه را در این منطقه هم داریم و موافقتش را گرفتیم ولی نمی‌توانیم هم‌زمان کار را شروع کنیم؛ متراژ کل بنای مدرسه 350 متر مربع است؛ داخل همان زمین مدرسه قرار شده یک بنای 80 متری درمانگاه بزنیم.


مسئول گروه جهادی شهید رجایی فر استان مازندران در پایان افزود: خواهش ما این است که مردم بیشتر به اینجا توجه کنند. شما باید بیایید به این منطقه و ببینید که بچه‌ها در چه وضعیتی هستند. بحث آموزشی که صفر است و دانش‌آموزان روی زمین نشسته‌اند، گاهی گرمای هوای منطقه به 47 درجه می‌رسد و کلاسی هم وجود ندارد؛ بخش درمان منطقه هم بسیار ناراحت‌کننده است و افراد غیرمتخصص دارند اینجا سوءاستفاده می‌کنند لذا خیّرین و مسئولان مخصوصاً در بحث درمان به منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان توجه کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: اردوی جهادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته