دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 16:39

وزیر علوم: باید بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری یگانگی برقرار شود

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری یگانگی برقرار شود و این امر به زودی در قالب دستورالعمل به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ابلاغ خواهد شد.
کد خبر : 36539

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرهادی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: نیاز است درخصوص مسائل پارک های علم و فناوری یک برنامه راهبردی و نقشه راه واحد داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ارزیابی مدیران کشور بر اساس حمایت‌های فناورانه را یک پیشنهاد خوب دانست.


وی فرمایشهای اخیر مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری را یک فرصت استثنایی برای پارک‌های علم و فناوری برشمرد و افزود: باید به پارک‌های علم و فناوری بیشتر توجه کنیم و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز 11 حکم از برنامه ششم توسعه مربوط به علم و فناوری است و این امر مسئولیت مجموعه ما را برای سیاست گذاری و برنامه ریزی دو چندان می شود.


دکتر فرهادی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش محور و مبتنی بر دانایی و علم است و تکیه بر آن دارد که از طریق علم، دانش، ایده، تحقیق، نوآوری و فناوری، محصولی وارد بازار شود و تجاری سازی صورت گیرد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر استفاده از نیروهای خلاق، نوآور، مبتکر، متخصصان و خبرگان بومی در قالب شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد.


وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها رقیب پارک‌های علم و فناوری نیستند، اظهار داشت: بر اساس آمار 70درصد پارک‌ها در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند و رمز موفقیت بیشتر پارک‌ها همجواری با دانشگاه‌ها است و تلاش می کنیم که بین صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز ارتباط بیشتری برقرار کنیم.


دکتر فرهادی توسعه دانشگاه های کارآفرین را از برنامه های دولت تدبیر و امید خواند و افزود: اگر گفته می‌شود دانشگاه های نسل سوم، یعنی آموزش با کسب مهارت و کارآفرینی همراه باشد و این امر نیازمند برقراری یگانگی بین پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها است.


وی به بحث بودجه پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: بودجه سال 94 پارک‌های علم و فناوری نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.


دکتر فرهادی مدیریت پارک های علم و فناوری را حائز اهمیت دانست و گفت: استفاده از تجارب داخلی و تجارب دیگر کشورها در تربیت مدیران پارک های علم و فناوری از برنامه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به شرایط پساتحریم گفت: در این شرایط باید به توسعه علمی و فناوری، مشارکت‌های در زمینه محصولات دانش بنیان توجه بیشتر شود، برنامه اقتصاد مقاومتی نیز در حوزه علم و فناوری در شورای اقتصاد تصویب شده و پایه و اصل آن همکاری علمی بین المللی در کنار دیپلماسی‌های علمی است. ما همکاری‌هایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم به طوری که 120میلیارد تومان برای تحقیقات اختصاص داده‌اند و ما هم باید همکاری و تعاملاتمان را با آنها افزایش دهیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ‌در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است مسئله رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شده که بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری باید به 8 درصد برسد و بخش عمده‌ای از تحقق آن به وزارت علوم مرتبط می‌شود.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: آیین نامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از طرف شورای عتف تصویب شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است که امیدوارم به زودی ابلاغ شود.


گفتنی است در این نشست تعدادی از روسای پارک‌های علم و فناوری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پارک‌های خود، درخصوص عملکرد و برنامه های آتی مطالبی بیان کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته