دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1397 - 09:50
یک فعال دانشجویی:

دانشگاه خواجه نصیر بیشترین شهریه را برای اخذ واحد مجدد می‌گیرد

مسئول کمیسیون آموزش شورای صنفی دانشگاه خواجه‌ نصیر گفت: در این شرایط که اقتصاد مردم مناسب نیست، دانشگاه بر روی زخم دانشجو نمک می‌ریزد.
کد خبر : 364371
13970615000255_Test_PhotoN.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسئله‌ پولی‌سازی آموزش یکی از اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان است که در اغلب دانشگاه‌ها گریبان‌گیر دانشجویان شده و رسیدگی به این موضوع جزو مهم‌ترین اولویت‌های شورای صنفی است.


علی غفاری مسئول کمیسیون آموزش شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به این مسئله گفت: افرادی که خود در زمان تحصیل‌ با چنین مسئله‌‌ای روبه‌رو نبودند و هیچ دغدغه‌ای نسبت به طولانی شدن تحصیلاتشان نداشتند، هم‌اکنون دانشجویان را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا هر چه زودتر تحصیل خود را به اتمام رسانده و به‌قول‌معروف از دستشان راحت بشوند.


وی ادامه داد: متأسفانه این طرز نگاه غلط علاوه بر ایجاد فشار روحی و روانی، باعث ایجاد فشارمالی به دانشجویان می‌شود. درزمانی که شرایط مالی مردم مناسب نیست، دانشگاه نمک به زخم دانشجو می‌ریزد و با گرفتن شهریه‌های سنگین میلیونی، آنان را در مضیقه قرار می‌دهد.


عضو شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی افزود: چه‌بسا دانشجویانی که نان‌آور خانواده‌ خود هستند و به‌اجبار برای گذران زندگی مشغول به کار باشند، طبعاً این افراد مجبورند تعداد واحد کمتری در هر نیمسال اخذ کنند و مدت تحصیل آن‌ها طولانی‌تر از میانگین دانشجویان است. همچنین با کوتاه شدن زمان تحصیل، فرصت فعالیت‌های دانشجویی و کنار هم بودن دانشجویان نیز کمتر شده و صرفاً به موجودی خشک که باید صبح تا شب مشغول درس باشد بدل می‌شود.


غفاری افزود: طبق آئین‌نامه ابلاغی وزارت علوم، تعیین مبلغ این جریمه‌ها به هیئت‌امنای دانشگاه سپرده‌شده است، جریمه اخذ مجدد واحدهای حذف‌شده، افتاده و جبرانی که دانشگاه خواجه نصیر در این زمینه از عجول‌ترین دانشگاه‌ها بوده و با وضع مبالغ ۱۵۰ هزار تومانی برای هر واحد درسی در دوره‌ کارشناسی و۲۵۰ هزار تومانی برای هر واحد درسی در دوره‌ کارشناسی ارشد رکورد بالاترین مبلغ جریمه را به نام خود ثبت کرده است که ظاهراً این موضوع به تصویب هیئت‌امنا رسیده است.


وی ادامه داد: لازم به ذکر است این مصوبات نیز شفاف نیستند و در وب‌سایت دانشگاه قرار داده نمی‌شوند، برای مثال اگر یک دانشجوی کارشناسی، در 2 درس خود مردود شود بایستی تا قبل از زمان ثبت‌نام‌ترم بعد، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان به‌حساب دانشگاه واریز کند تا مجاز به انتخاب واحد باشد. جالب این‌که این کار بدون اطلاع‌رسانی قبلی اجرا می‌شود و مبالغ جریمه‌ها هیچ زمان رسماً اعلام نمی‌شود که این امری غیرقانونی است.


این فعال دانشجویی گفت: برخی مسئولین دانشگاه که طرفدار سرسخت پولی سازی آموزش و استثمار دانشجو هستند نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا هرگونه صدای مخالف این سیاست‌ها را ساکت کنند و مانع آگاه‌سازی دانشجویان نسبت به روندهای ظالمانه شوند.


عضو شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی تصریح کرد: فلسفه‌ وجودی شوراهای صنفی دانشجویان، دفاع از حقوق دانشجویان است که حقوق آموزشی از اصلی‌ترین آن به شمار می‌رود، دانشجویان نیز به امید حل مشکلات آموزشی توسط شورای صنفی در انتخابات شرکت کرده و نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند. لذا ما خود را در برابر آرای دانشجویان مسئول دانسته، بر خود وظیفه می‌دانیم که صیانت از حقوق دانشجویان در قبال اقدامات غلط را تا رسیدن به نتیجه‌ مطلوب ادامه دهیم.


مسئول کمیسیون آموزش شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیربا بیان این که دانشگاه درامرپولی‌سازی پیش‌قدم و بیشترین مبلغ موجود دربین کل دانشگاهی کشور را طلب می‌کند، ادامه داد: فکر می‌کنم دلیل این موضوع عدم تشکیل شورای صنفی در سال‌های اخیر بوده است، شورای صنفی یک‌نهاد دانشجویی ا‌ست که وظیفه‌ ارتباط مستقیم با مسئولین دانشگاه را دارد و به‌نوعی بستری است برای رساندن صدای دانشجویان به افرادی که در ساختمان مرکزی و به‌دور از دانشکده‌ها و دانشجوها، تصمیمات راهبردی اتخاذ می‌کنند.


وی در پایان اظهار کرد: نبود و یا ضعیف بودن شورای صنفی-دانشجویی درسالیان اخیر باعث شده است تا ارتباط این مدیران با دانشجویان تضعیف شود و همچنین دانشجویان بستری برای اظهارنظر و یا رساندن مراتب اعتراض خود نسبت به رویه‌های غلط نداشته باشند.


انتهای پیام/4107/4108/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی
United States of America
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
۰
این نهایت ظلم به قشر دانشجو هست که دانشجو رو از درس خواندن انداخته و اونهارو مجبور میکنه پول زور برای درس خوندنشون بدن.اگه اونها قرار بود برای درس خوندنشون پول بدن که پس چرا این همه تو کنکور درس میخونن که دولتی قبول شن.این پول زور مردم رو تحت فشار میاره و بیشتر به دانشجوها افسردگی وارد میکنه.تو این وضعیت اقتصادی و معاشی بجای اینکه کمک حال دانشجوها باشین بیشتر اونهارو در منگنه قرار میدین و زندگی رو براشون سخت تر میکنید؟ واقعا که شرم اوره
هلدینگ شایسته