سیاستگذاری آموزشعالی در فرآیندی بسته انجام میشود
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صالح رشید با اشاره به لزوم استفاده از سیاستگذاری باز در آموزشعالی، گفت: سیاستگذاری باز در آموزشعالی کشور یک ضرورت است اما اکنون این سیاستگذاری در فرآیندی غیرکارشناسی و بسته انجام میشود که نمونه آن در آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها مشهود است.
وی افزود: آییننامه ارتقا و ترفیع مرتبه علمی اساتید دانشگاه بهشکلی تدوین شده است که فعالیتهای فناورانه در آن جایگاه مطلوبی ندارد و همچنین امتیازی که برای برگزاری کرسیهای نظریهپردازی پیشبینی شده است انگیزهای برای اساتید ایجاد نمیکند.
رئیس پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت اضافه کرد: در تدوین آییننامه ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی دانشگاهها میبایست تفاوتهای دانشگاه نیز لحاظ شود چراکه با توجه به آییننامه فعلی ارتقای اساتید در تعدادی از دانشگاهها و شهرها آسانتر از دانشگاههای مناطق کمبرخوردار و تازه تأسیس است.
رشید خاطرنشان کرد: برای بهبود این آییننامه میتوان نقش بیشتری به دانشگاهها در ارزیابی اساتید قائل شد، همچنین مطالعات تطبیقی نشان میدهد ارتقای اساتید در تعدادی از کشورها شرایط متفاوتی نسبت به ایران داشته و صرفاً با کسب امتیازات مورد نیاز مرتبه اساتید افزایش نمییابد، گاهی شاهد این موضوع هستیم که مرتبه استاد تمامی در یک دانشگاه تنها به یک فرد اعطا میشود.
وی بیان کرد: سیاستگذاران آموزشعالی کشور برای بهبود روند سیاستگذاری میبایست به سمت سیاستگذاری باز حرکت کرده و در این زمینه از نظرات و نتایج تحقیقات پژوهشگران نیز استفاده کنند.
انتهای پیام/4107/4115/
انتهای پیام/