مسائل اجتماعی باید در افق۲۰ ساله تدوین شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ غلامرضا غفاری در شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: حوزه اجتماعی و فرهنگی را نمیتوان نادیده گرفت اکنون نیاز به هنر مدیریتی خاص داریم که با تمام مجموعهها همراهی و همفکری داشته و با نگاه بخردانه و واقعگرایانه عملیاتی شود.
وی بابیان اینکه تمامی مسائل اجتماعی و فرهنگی امتدادی را شامل میشوند، یادآور شد: نیاز به یک دانش، علم، فرهیختگی و نگاه نخبگان علمی احساس میشود، دانشگاه اجتماعی واجد ویژگی گفتگو با درون و برون است.
معاون فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: جامعهای که ذائقهها و نگرشهای خود را احصا و برمبنای آن به حوزه سیاستگرایی و اقتصادی و اجتماعی ورود کند جامعه موفقی نخواهد بود چراکه بهرهمند از این سرمایهگذاریها نخواهد بود و بدون سرمایه هم نمیتوان کاری از پیش برد.
وی اضافه کرد: اگر بهترین متخصصان و دانشآموختگان از دانشگاهها دانشآموخته شوند، اما نتواند ارتباط و تعامل مناسب را با مجموعه برقرار کند نمیتواند اثرگذار باشد.
غفاری اضافه کرد: برای داشتن زیست مناسب در بین افراد نیازمند الزاماتی ازجمله خودآگاهی هستیم، همچنین ویژگی خود انتقادی را باید مدنظر داشته باشیم تا هوشیار باشیم.
وی تأکید کرد: باید به عرصه فرهنگی و اجتماعی اعتنا کنیم چراکه رونق نهاد دانشگاه و اثرگذاری آن در عرصه اجتماعی و در مقیاس محلی، ناحیهای، منطقهای و جهانی به فعالیت و اهتمام در این عرصه بازمیگردد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که ساحتهای فرهنگی، سیاسی را در ذیل خود دارد، تصریح کرد: این دانشگاه رسالتهای فراوانی را برعهده دارد و این در حالی است که دانشگاه همواره کار ویژههای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است.
به گفته وی دانشگاه واقعی باید عملکرد و کارکردهای ویژه را شامل شود در غیر این صورت آن مرکز علمی به یک سازمان بدل میشود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در تاریخ تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع نمیتوان دانشگاهها را حذف کرد، زیرا تغییرات و تحولات فرهنگی و اجتماعی از دانشگاهها اثر پذیرفته است.
غفاری با بیان اینکه یک دانشگاه اجتماعی همواره باید خود را موردنقد خویشتن قرار دهد، افزود: با این نقد به سمت اثرگذاری بیشتر و پیشرفت حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هیچگاه از دانشگاه بهعنوان بنگاه و سازمان دانشگاهی یاد نمیکنیم، تصریح کرد: از دانشگاه بهعنوان نهاد دانشگاهی یاد میشود. از این رو هدف دانشگاه تحویل دانشآموخته به جامعه است تا این فرد جهان و عامل تازهای را رقمزده و بهنوعی اثرگذار باشد.
وی با اشاره به فعالیت و تلاشها بر مبنای ایجاد دانشگاه اجتماعی، ادامه داد: باید دانشجویان را ببینیم «در دانشگاه» هستند یا «با دانشگاه» یعنی اگر در دانشگاه باشند تنها کارت دانشجویی هویت دانشجو خواهد بود اما زمانی که گفته میشود با دانشگاه هستند، یعنی دانشجو دانشگاه را پذیرفته است.
به گفته وی دانشجویانی که تنها نام دانشجو را یدک میکشند باهم متفاوت هستند و دانشگاه اجتماعی بهطور طبیعی نمیتواند عنوان و مسئولیتش را در چارچوب و درون دانشگاه تدوین کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تجربه جهانی نشان میدهد که برخورداریهای مادی باعث کاهش آرامش و آسایش نمیشود، به همین دلیل فاصله عمیقی بین آنچه در ذهنیت و عینیت جامعه میگذرد را شاهد هستیم.
به گفته وی در سال ۵۷ به ازای هر ۲۵۰ نفر یک دانشجو و امروز به ازای هر ۲۵ نفر یک دانشجو وجود دارد.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/