دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 13:00
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

32 هزار دانش‌آموز ابتدایی مردودی پارسال، به توجه ویژه نیاز دارند/ ضرورت آغاز پژوهش‌محوری از دوره ابتدایی

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال دو میلیون و 300 هزار دانش آموز پروژه‌های علمی خود را به جشنواره جابرابن حیان ارسال کردند گفت: در این جشنواره از 183 اثر برتر به نمایندگی از بقیه پروژه‌ها تقدیر شد و این نشان می‌دهد که بحث پژوهش‌محوری باید از دوره ابتدایی آغاز شود.
کد خبر : 35191

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد دیمه‌ور معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در افتتاحیه چهارمین جشنواره کشوری جابرابن حیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جشنواره در واقع به منظور نشان دادن پروژه‌های دانش آموزان در دوره ابتدایی و استفاده از خلاقیت آنها برگزار شده است. همچنین برای اولین بار جشنواره دانش آموزان مولف ویژه دوره ابتدایی را برگزار کردیم. در این جشنواره همچنین از 183 پروژه برتر به نمایندگی از دیگر برگزیدگان کشوری تقدیر به عمل آمد.


وی با بیان اینکه یکی از اهداف سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش تربیت پژوهش‌محوری و تفکر در دوران ابتدایی است افزود: اینکه بر اساس آینده‌نگری بتوانیم توسعه کشور را پیش‌بینی کنیم و همچنین برای تحقق سند تحول بنیادین در قالب تدوین محتوای کتب درسی فعالیت‌هایی نیز انجام شده است.


دیمه‌ور با بیان اینکه تلاش کردیم محتوای کتاب‌ها را به پرسشگری تغییر دهیم، اضافه کرد: آثاری که در جشنواره حیان به نمایش گذاشته شد در واقع متناسب با شرایط سنی، محیط زندگی و همچنین شرایط خانوادگی دانش آموزان بود. مساله بسیار مهم در عرصه پژوهش محوری طرح سوال و تلاش برای رسیدن به پاسخ سوال است.


معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان در پایه اول ابتدایی شاید بتوانند برای رسیدن به پاسخ سوالی به جمع آوری اطلاعات بپردازند اما طی سال‌های تحصیلی بعد به موازات افزایش سن مهارت‌های علمی و عملی آنها برای رسیدن به پاسخ سوالات تنوع پیدا می‌کند و آنها می‌توانند از طریق ساخت و نمایش پروژه‌های علمی به هر سوالی پاسخ دهند.


وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در پایان دوره ابتدایی می‌توانند از طریق روش علمی و رعایت اصول پژوهشی تولیداتی را خلق کنند، عنوان کرد: این جشنواره در طی سال‌هایی که برگزار شده است تعداد زیادی از خلاقیت‌های دانش آموزان را به ثبت رسانده است و این روند در متوسطه اول و دوم طی برگزاری جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی ادامه پیدا می‌کند.


تاکید رئیس جمهوری بر توانایی نگارش خلاق دبستانی‌ها


دیمه‌ور با تاکید بر این موضوع که برگزاری اولین جشنواره دانش آموزان مولف بر اساس مطالبه نخبگان کشوری و شخص رئیس جمهوری بوده است، گفت: رئیس جمهوری تاکید دارند که باید دانش آموزان از پایه اول ابتدایی دارای ویژگی نگارش خلاق باشند تا بتوانند نگاه‌های ناب خود را به روی کاغذ بیاورند و در اختیار دیگران قرار دهند.


معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولین جشنواره دانش آموزان مولف با انتخاب 22 اثر برگزار شد تصریح کرد: این نخستین گام بود و مسلما طی سال‌های تحصیلی آینده این موضوع توسعه پیدا می‌کند و دانش آموزان می‌توانند در انشا نویسی با کمک معلمان خود توانمند شوند و در این صورت ما در 6 ساحت تربیت و آموزش به موفقیت می‌رسیم.


وی با بیان اینکه این جشنواره در زمینه مهارت‌های علمی، شعر و داستان‌نویسی برگزار شده است، اظهار کرد: در هر استانی پارک علم و فناوری و مراکز رشدی وجود دارد که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کرده‌اند البته باید این مراکز از ایده‌های خلاقانه نیز حمایت کنند و آن را به یک نوآوری و تولید آزمایشگاهی تبدیل کنند. البته در این زمینه بنیاد علمی نخبگان هم با ما همکاری داشته است و ما امیدواریم حمایت‌های معنوی بیشتری از دانش آموزان صورت گیرد.


وی ادامه داد: دیدگاه موسسات پژوهشی باید نسبت به موضوع پژوهش تغییر پیدا کند ما نباید منتظر باشیم تا یک دانشمندی یک پژوهش را انجام دهد سپس به حمایت آن برآییم بلکه ما باید روحیه پژوهشگری را در افراد تقویت کنیم و مراکز پژوهشی و موسسات دیگر نیز باید در این زمینه پژوهشگران جوان را یاری دهند.








در بیشتر موارد معلمان آموزش‌های لازم را برای مواجهه با این دانش آموزان ندیده‌اند و یا خانواده‌ها همکاری لازم را در این خصوص نداشته‌اند اگر قرار باشد دانش آموزی بعد از این که از مرکز سنجش تشخیص داده شد که یک دانش آموز عادی است در مدارس عادی نیز تحصیل کند به طور حتم توجه بیشتری از سوی معلم به آن دانش آموز خواهد شد

دیمه‌ور با تاکید بر اینکه هدف این جشنواره تجاری‌سازی یا تولید انبوه نیست، اضافه کرد: ما در واقع در نظر داریم مهارت دانش آموزان را تقویت کنیم و اعتماد به نفس را در آنها افزایش دهیم و از حیطه حافظه‌محوری به مهارت محوری دانش آموزان را سوق دهیم. سال گذشته برخی از دانش آموزان با حمایت خانواده‌ها و معلمان توانستند تا 4 اختراع خود را به ثبت برسانند.


دیمه‌ور با اشاره به اینکه در این جشنواره 2 میلیون و 300 هزار دانش آموز شرکت کرده بودند، تصریح کرد: انجام هر پروژه‌ای مستلزم به کار بردن روش علمی است و معلمان در مدارس ابتدایی باید فعالیت‌هایی را که مبنی بر یادگیری می‌شود با از طریق پروژه به دانش آموزان آموزش دهند. بسیاری از اختراعات و پروژه‌هایی که به جشنواره حیان راه پیدا کرده در واقع از کارهایی است که در کلاس انجام شده است.


ارزشیابی توصیفی به معنای ارتقاء خود به خودی نیست


معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و مردودی دانش آموزان در پایه اول اظهار کرد: ارزیابی توصیفی به معنای ارتقاء خود به خودی نیست. در ارزیابی توصیفی از روز اول مهر ماه تا پایان سال تحصیلی دانش آموزان به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت در خرداد ماه نتایج آن در حالت خوب، خیلی خوب و یا نیازمند به تلاش بیشتر به دست آنها می‌رسد. اگر دانش آموزی نیازمند به تلاش بیشتر تشخیص داده شود بر اساس مکانیسمی که در شیوه ارزشیابی توصیفی در نظر گرفته شده است مجددا در شهریور ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر در ارزشیابی شهریور ماه نیز موفق شد به پایه بعدی می‌رود در غیر این صورت بار دیگر به مرکز سنجش سلامت جسمی و ذهنی فرستاده می‌شود و بر اساس نتیجه آنها به پایه بعدی می‌رود و یا به مدارس خاص فرستاده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه سال گذشته 32 هزار نفر از دانش آموزانی که در پایه اول مردود شدند در واقع کسانی بودند که در مراکز سنجش تشخیص داده شده بود آنها نیاز ویژه سلامت جسمی یا ذهنی دارند، اضافه کرد: در بیشتر موارد معلمان آموزش‌های لازم را برای مواجهه با این دانش آموزان ندیده‌اند و یا خانواده‌ها همکاری لازم را در این خصوص نداشته‌اند اگر قرار باشد دانش آموزی بعد از این که از مرکز سنجش تشخیص داده شد که یک دانش آموز عادی است در مدارس عادی نیز تحصیل کند به طور حتم توجه بیشتری از سوی معلم به آن دانش آموز خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته