دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1397 - 09:40
طاهرخانی:

استانی شدن انتخابات مجلس به صلاح کشور نیست

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی و همچنین با توجه به مولفه‌های تأثیرگذار در انتخابات، استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست.
کد خبر : 351169
82782663-72086876.jpg

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، بهمن طاهرخانی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس به صلاح کشور نیست، گفت: استنباط من از این موضوع با توجه به تجربیات حقوقی این است که در شرایط فعلی و همچنین با توجه به مولفه های تاثیرگذار در انتخابات استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست.


حزب به معنای میدانی و عملیاتی آن در کشور نداریم


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قانون احزاب به معنای میدانی و عملیاتی در کشور نداریم، افزود: تحزب به معنای واقعی در کشور وجود ندارد که برای فردی که می‌خواهد وارد عرصه انتخاباتی شود انتخابات هزینه بردار نباشد.


نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌شک اگر قانون احزاب را به درستی در کشور پیاده و عملیاتی می‌کردیم حزب‌های فعالی در سطح کشور داشتیم که از کاندیدای مورد نظر حمایت می‌کردند و کاندیداها از نظر مالی نیازی به تقویت نداشتند.


وی یادآور شد: از این رو به دلیل فراهم نبودن شرایط، افرادی که در شهرهای کوچک می‌خواهند نامزد انتخاباتی شوند نمی‌توانند در مرکز استان نیز جایگاهی را برای خود ایجاد کنند و برای اینکه نامزدها خود را به مردم ارائه کنند نیازمند یک سری ابزارهایی مانند فضای مجازی، رادیو و تلویزیون استانی یا کشوری و یا تیزرهای تبلیغاتی هستند که برای آنها هزینه‌بر است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اصل 84 قانون اساسی از لحاظ مفهوم به صراحت بیان کرده که نماینده مجلس در برابر تمامی ملت مسئولیت دارد و در واقع در قانون اساسی، قوانین موضوعه و عادی ذکر نشده که نماینده تنها در برابر مردم و یا امور حوزه انتخابیه خود مسئول است بلکه در برابر تمامی ملت مسئول است.


نماینده‌ای که در گوشه‌ای از کشور نماینده است می‌تواند در بخش دیگر کشور، امور را رصد و نظارت کند


طاهرخانی افزود: بنابراین اگر بخواهیم شرایط استانی را در این اصل تطبیق بر قانون کنیم که قانون اساسی به عنوان یک منشور، مانیفست، عهدنامه و پیمان‌نامه مودت بین ملت و ملت و دولت و ملت است از این موضوع می‌توان مصادره مطلوب کرد و از مفهوم این اصل این را برداشت کرد که نماینده‌ای که در گوشه‌ای از کشور نماینده است می‌تواند در بخش دیگر کشور، امور را رصد و نظارت کند.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین در واقع اصل 84 قانون اساسی نظر کسانی که به دنبال استانی شدن انتخابات هستند را تأمین می‌کند بنابراین این منظور در اصل 84 دیده شده و قانونگذاران کشور نیز حکیم و دانا و مشرف بر معانی قانونی الفاظ هستند و بر اساس حکمتی که در آنها وجود دارد قانون اساسی را تصویب کردند و اصل 84 قانون اساسی نیز دلالت بر این امر دارد که نیازی به استانی شدن انتخابات نداریم زیرا نماینده در تمامی امور کشور می‌تواند اظهارنظر کند و مسئول است.


اصل 84 قانون اساسی تأمین کننده تئوری ذهنی استانی شدن انتخابات است


وی افزود: بنابراین اصل 84 قانون اساسی تأمین کننده تئوری ذهنی استانی شدن انتخابات است؛ برخی بر این باورند که استانی شدن انتخابات بخشی نگری و جزیره‌ای فکر کردن را از ذهن نماینده دور خواهد کرد اما در واقعیت چنین چیزی امکان پذیر نیست زیرا ضمانت اجرایی و مدیران اجرایی قوی و بی‌طرف در کشور کم داریم که چنین چیزی بتواند تحقق پیدا کند.


این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تصویب قوانین شفاف، روان و تسهیل‌کننده روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه و نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف نمایندگان است البته هرچند این موضوع در مفاهیم قانونی ما وجود دارد و در قانون مادر آمده اما ضمانت اجرایی برای این مهم وجود ندارد.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: حتی با فرض استانی شدن انتخابات آرامش و امنیت لازمه مباحث انتخاباتی تأمین نخواهد شد مگر اینکه با مصلحت بازی  و دسته بازی‌های بیجا و بی‌معنا مبارزه شده و از صحنه میدانی و عرصه سیاست خارج شوند.


انتهای پیام/4071/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته