60 درصد خبرنگاران زن هستند/ حضور زنان در مشاغل یقه صورتی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اعظم رادور راد استاد ارتباطات در نشست نقش رسانه در عدالت جنسیتی با اشاره به آخرین اطلاعات آماری در خصوص حضور زنان در عرصه رسانه و مطبوعات گفت: از 6 هزار خبرنگار رسمی ثبت شده 60 درصد را زنان در این عرصه به خود اختصاص دادند اما با وجود اینکه خبرنگاران زن بخشی از تصویرسازی زنان را بر عهده دارند و از نظر تعداد نسبت به مردان دراین حوزه فزونی دارند اما نتوانستند تصویر را به واقعیت تبدیل کنند.
وی ادامه داد: زنان به عنوان کارگزاران رسانه، بازنمایی زنان در رسانهها و زنان به عنوان مخاطبان رسانه همواره مورد توجه بودهاند.
این استاد ارتباطات گفت: تحقیقی که در خصوص حضور زنان در روابط عمومیها انجام شده نشان میدهد تعداد زنان شاغل در روابط عمومیها از مردان بیشتر است.
وی ادامه داد: مشاغل به سه دسته مشاغل کارگری به عنوان یقه سیاه و مشاغل خدماتی به عنوان یقه سفید در نظر گرفته میشوند در حالیکه مشاغلی که اکثرا زنان در آن حضور دارند مشاغل یقه صورتی نامگذاری میشوند که نشان صورتی در ادبیات نظری به مشاغلی اطلاق می شود که پایگاه و جایگاه آن از مشاغل یقه سفید پایینتر است.
وی ادامه داد: نگاه ما نگاه فرهنگ حاکم است، نه نگاهی که میخواهد چیزی را تغییر دهد. متاسفانه در سینما و تلویزیون امروز بازنمایی کلیشهای از زنان وجود دارد به طوری که حتی این بازنمایی در مورد زنان فعال اجتماعی نیز صادق است به طوری که هنوز تصور میکنند زنان خانهدار همانند زنان 30 سال پیش هستند.
رادور راد ادامه داد: در سینما و تلویزیون ما زن خانهدار را زنی سادهاندیش و زودباور تصویر میکنند که از صبح تا شب در منزل در حال شستن و تمیز کردن است و با خرید یک انگشتر و یا یک هدیه ناچیز گول میخورد در حالی که این موضوع مربوط به سی سال پیش است و شامل زنان خانه دار امروز نیست.
وی ادامه داد: 60 درصد ورودی دانشگاههای ما را زنان تشکیل میدهند در حالیکه تنها 16 درصد از زنان مشغول به کار هستند. بنابراین بسیاری از زنان فارغ التحصیل دانشگاهها خانه دار باقی میمانند.
انتهای پیام/