دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مهران رنج‌بر: «کافه فرانسه» نقد فضای اجتماعی حاکم بر ایران است

این روزها نمایش «کافه فرانسه» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنج‌بر در تئاتر باران روی صحنه می‌رود و قصه دو شخصیتی است که سال‌ها در پاریس زندگی می‌کنند و رفتارهای مصنوعی دارند.
کد خبر : 34086

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی تئاتر باران، مهران رنج بر در همین زمینه گفت: «در «کافه فرانسه» قصد نمایش و نقد فضای اجتماعی حاکم بر ایران و همین‌طور شرایط ایرانیان مقیم خارج از کشور را دارد. گروه «مادوتا»با نگاه فانتزی و گروتسک با رویکرد آزمون و خطا پیش می‌رود. به عقیده من اگر پا در عرصه تئاتر گذاشتی موظفی که دغدغه خودت و جامعه را روی صحنه ببری.»


وی ادامه داد: « «کافه فرانسه» نقدی اجتماعی به فضای شبه روشنفکری در ایران است، اندیشه از بین رفته و من برای نمایش دغدغه‌های اجتماعی دلهره دارم. «کافه فرانسه» با دغدغه انسانی و نه سیاسی و با نگاهی به کسانی که با تکذیب اساتید و بزرگان آسیب جدی به خودشان و همچنین سینما، ادبیات و فلسفه می‌زنند، روی صحنه می‌رود.»


کارگردان نمایش «کافه فرانسه» ادامه داد: «خوشبختانه دولت جدید بیش از قبل به سینما و تئاتر کمک کرده است، اما در ایران تئاتر مهم نیست. نمی‌دانم با بهبود شرایط آیا کمکی به فرهنگ و هنر نیز می‌شود، شاید فرهنگ و هنر خطرناک است.»








در این نمایشنامه می‌خواستم بگویم که با آبگوشت خوردن از جان لاک حرف نزنیم، این یک مساله ساده است

وی در پاسخ به این پرسش که «کافه فرانسه براساس کدام قصه‌ از امیرحسن چهل‌تن شکل گرفته است» گفت: «سال‌ها پیش داستانی از او به نام دارالشفا خواندم که چند زن درباره یک نفر به نام دکتر نباتی حرف می‌زنند. از این قصه نمایشی نوشتم به نام «کافه فرانسه» که در جشنواره دانشجویی سروصدا کرد، اما بعد برای اجرای یک نمایش به فرانسه رفتم و آن را براساس آنچه در پاریس دیده بودم، تنظیم کردم. بخشی که در این نمایشنامه بازنویسی شده وارد ایران می‌شود. قسمتی که دو توپ پینگ‌پنگ را جلوی چشمم می‌گیرم و از ایران حرف می‌زنم را از روی داستان امیرحسن چهل‌تن برداشت کرده‌ام. اما کل کار براساس این داستان نیست و بخش ایران مربوط به این داستان است.»


وی استفاده از دو اقلیم تهران و پاریس و نقد اجتماعی شبه روشنفکری ایران در این نمایش را یک آزمون و خطا دانست و گفت: «در این نمایشنامه می‌خواستم بگویم که با آبگوشت خوردن از جان لاک حرف نزنیم، این یک مساله ساده است. این مساله تبدیل به یک ادا و در نهایت تبدیل به سرطانی در جامعه می‌شود. همه گیج هستند. در این جامعه کسی نمی‌داند چه‌کاره است و چه تفکری هم دارد. این خطرناک است. فرهنگ نابود می‌شود. آدم‌ها نمی‌دانند آبگوشت‌خور یا قبرکن هستند یا جان لاک و پدر لیبرالیسم‌شان. چون کار فانتزی است این فضا را چنین تعبیر می‌کنم. در چنین جامعه‌ای آدم‌ها صبح کمونیست هستند و ظهر پروتستانیست! و بعدازظهر کمی اگزیستانسیالیست می‌شوند و شب هم لیبرال هستند. شب در آرامش و سکوت با صدای جیم موریسون لیبرال می‌شوند، فردا همین مسیر تکرار می‌شود. ما کدام هستیم. این برای من دغدغه بوده است. در این نمایش می‌خواهم بگویم یک‌سری چیزها ادای روشنفکری است و برای ما نیست و مصنوعی است.»


رنجبر در پایان تصریح کرد: «مهم‌ترین اتفاقی که در تئاتر برایم مهم است دغدغه‌ای است که در «کافه فرانسه» دارم که تماشاگر با تئاتر من ارتباط برقرار کند. اکثر اوقات هم در اجراهایم دیوار چهارم را می‌شکنم. حتی اگر 10 بازیگر داشته باشم باز هم این کار را می‌کنم. در همین نمایش هم دو عکس به تماشاگر نشان می‌دهیم که تماشاگر مادر «موناکو» هم یکی از شخصیت‌های نمایش را می‌بیند و هم یک نقاشی بنکسی را. در این فانتزی نقد برخی مسائل اجتماعی‌مان رخ می‌دهد و نقد شبه‌روشنفکری را در این اثر مطرح کرده‌ام.»


نمایش «کافه فرانسه» هر روز ساعت 18با بازی حمیدرضا نعیمی، مهران رنج بر و آیدا آب پرور در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه و لباس: مهران رنجبر، طراح نور: آیدا آب پرور، مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: آرش فصیح، منشی صحنه: روژان کردنژاد، مدیر صحنه: حافظ وقار کاشانی، دستیار صحنه: امیرحسین میرزایی، اجرای دکور: محمد حسین نفری آزاد، عکس و تیزر: رضا موسوی، سینا عدلی، ،طراح پوستر و بروشور: گروه مادوتا با الهام از بنکسی و مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته