در طول 16 سال 300 هزار ایرانی در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند
به گزارش گروه اجتماعی آنا، ولی آذروش در ارتباط با تأثیر معاینه فنی در کاهش تصادفات اظهار کرد: هزینه متوسط خسارت ترافیک در جهان حدود 3 درصد تولید ناخالص ملی است، اما متأسفانه در کشور ایران بنا بر اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، این خسارت در حدود 7 درصد است.
وی افزود: بر اساس آمار اتحادیه اروپا، 11 درصد از تصادفات منجر به فوت به واسطه نقص فنی خودروها حادث میشود که قطعاً این درصد در ایران به واسطه افزایش زمان اولین بازدید در معاینه فنی پس از گذشت 5سال و همچنین پایین بودن استاندارد و کیفیت خودروها در مقایسه با اتحادیه اروپا بالاتر است. در حالت خوشبینانه با پذیرفتن این درصد و تعمیم آن به ایران در این چند سال تنها انجام معاینه فنی میتوانست موجب نجات جان 36000 نفر شود.
آذروش در خصوص تبعات سوء افزایش معافیت معاینه فنی خودروهای نو و تأثیر آن در تصادفات تاکید کرد: چالش برانگیزترین قانون که تأثیر منفی مستقیم در افزایش آلودگی هوا و ایمنی ترافیک و راهها داشته و دارد، قانون افزایش معافیت معاینه فنی خودروهای نو از 2 سال به 5 سال است. متأسفانه این قانون در پایان سال 1389 در ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در این قانون به خودروها مجوز داده شد در مدت 5سال با هر شرایطی از لحاظ تولید آلایندگی و ایمنی در سطح شهر تردد کنند .خودروهایی که پس از گذشت 3 سال با پایان یافتن عمر کاتالیست آنها آلایندگی آنها به شدت افزایش مییابد.
وی با اشاره به مدت گارانتی یکساله یا 40000 کیلومتری خودروهای تولید داخل، اضافه کرد: براساس این قانون خودروها چند سال پس از گذشت دوره انقضای گارانتی مجاز هستند بدون هیچگونه نظارتی با هر عیب و نقصی در بخش ایمنی در سطح شهر تردد کنند. این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته و دارای ترافیک مناسب معیار فرسودگی خودروها نداشتن معاینه فنی است. مقایسه معاینه فنی 25 کشور مختلف با ایران نشان میدهد معافیت معاینه فنی در بیش از 95درصد از کشورهای صنعتی پیشرفته 2 یا سه سال است.
مردود شدن 27 درصد از خودروها در زمان معاینه فنی به علت آلایندگی
دبیر معاینه فنی کلان شهرهای کشور در توضیح وضعیت فنی خودروها گفت: براساس آمار مراکز مربوطه، 27 در صد از خودرهای مردودی از تست آلایندگی، 18 درصد از آزمون همراستایی چرخها، 5 در صد از آزمون کمک فنر، 11 در صد از آزمون ترمز و 39 درصد از کنترل عیوب ظاهری شامل موارد مربوط به شیشه، برف پاکن و شیشه شور، کمربند ایمنی، لاستیکها، وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی، وضعیت دود خودرو جهت تشخیص روغنسوزی، وضعیت بلوری چراغهای جلو و تمامی طلقهای چراغ عقب، عملکرد چراغهای ترمز، عملکرد چراغ دنده عقب و پلاک خودرو، عملکرد چراغهای راهنما و چراغهای عقب، وضعیت متعلقات اضافی، کنترل صدای خروجی از اگزوز و صدای بوق، دارای نقص بودهاند و پس از رفع ایراد در مراجعات بعدی موفق به اخذ معاینه فنی شدهاند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در مراکز معاینه فنی، 18 آیتم در خودرو بازدید و کنترل میشود، افزود: همچنین هر خودرو به صورت دقیق با استفاده از تجهیزات تمام مکانیزه از لحاظ داشتن حداقل ایمنی توسط کارشناسان خبره مورد ارزیابی قرار میگیرد.
انتهای پیام/