دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 14:08

1/6 میلیون نفر قربانی سالانه آلودگی هوا در چین

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی هوا در چین سالانه موجب مرگ 1/6 میلیون نفر می‌شود و به عبارت دیگر، حدود 4400 نفر روزانه به دلیل آلودگی هوا در این کشور جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر : 33716

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک تایمز، در گزارش دانشمندان گروه «برکلی ارث» (Berkeley Earth) در مورد وضع مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا در چین، نقشه‌ای از منابع جغرافیایی هوای سمی را ارائه شده که نشان ‌دهنده مه‌دودی است که کل پکن را پوشانده است و مشخص شده که منبع این مه‌دود از یک منطقه صنعتی نسبتا دور است.


بر همین اساس نیز تلاش دولت برای پاک کردن هوای پایتخت چین آغاز شده است. این کشور 7 سال فرصت دارد تا هوای این شهر را پاک کند زیرا این شهر در سال 2022 میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود.


بر اساس داده‌های این گزارش، سه‌هشتم جمعیت چین در وضعی زندگی می‌کنند که براساس شاخص‌های ایالات متحده آمریکا «ناسالم» است. مضرترین این آلودگی‌ ذرات معلق در هوایی است که کمتر از 2/5 میکرون قطر دارند. این ذرات به دلیل کوچک بودن‌شان به راحتی وارد ریه‌ها شده و از طریق خون جذب می‌شوند و مشکلات سلامتی جدی مثل سرطان ریه و قلب، آسم و سکته مغزی برای انسان‌ها به وجود می‌آورند.


محققان با تحلیل داده‌های چهار ماهه 1500 ایستگاه زمینی در چین، تایوان و کره جنوبی توانسته‌اند این گزارش را تهیه کنند و اعلام کرده‌اند که داده‌های خام این ایستگاه‌ها برای محققان دیگری که می‌خواهند در این زمینه تحقیق کنند، وجود دارد.


تجزیه و تحلیل این گروه مطالعاتی با ادعای قبل دولت چین مبنی بر مقابله موفقیت‌آمیزش برای مقابله با مشکلات آلودگی هوا، مغایر است. گروه «صلح سبز شرق آسیا» در ماه آوریل اعلام کرده بود که در سه ماهه اول 2015، از 360 شهر چین بیش از 90 درصد موفق به رسیدن به استانداردهای ملی کیفیت هوا شده‌اند.


اما گروه برکلی ارث در گزارش خود خاطر نشان کرده‌اند که آلودگی هوا در چین سالانه مسبب 17 درصد از مرگ‌ومیر شهروندان این کشور است. این گروه ادعا می‌کند که تخمین میزان مرگ‌ومیر در این کشور را براساس چارچوب سازمان بهداشت جهانی انجام داده است و روی پنج بیماری که در رده بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا قرار می‌گیرند، متمرکز شده است.


این محققان محاسبه کرده‌اند که میزان مرگ‌ومیر سالانه ناشی از آلودگی هوا از 700 هزار نفر تا 2/2 میلیون نفر است و می‌توان گفت که به صورت میانگین این پدیده 1/6 میلیون نفر را به قعر مرگ می‌کشد.


دولت چین درباره داده‌های عمومی که مدعی هستند آلودگی هوا موجب مرگ شهروندان می‌شود یا حتی اشاره‌ای به چنین نتیجه‌گیری‌هایی می‌کنند، به شدت حساس است. به طور مثال، در ماه مارس گذشته یک ویدئوی مستند بلند درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان در اینترنت منتشر شد و بلافاصله دپارتمان تبلیغات مرکزی حزب به وب‌سایت‌های چین دستور داد که این ویدئو را حذف کنند.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته