دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1394 - 13:17

تغییرات گسترده در راس ساختار سیاسی فلسطین

مقام‌های فلسطینی گفته‌اند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور اجرای تغییراتی گسترده در ساختار رهبری فلسطین را برای ماه آینده صادر کرده است.
کد خبر : 33072

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «نبا پرس»، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داده است تا ظرف یک ماه آینده کمیته‌ کاری شامل نمایندگان شورای ملی در رام‌الله تشکیل شود. این کمیته وظیفه دارد رهبران و معاونان آن‌ها را انتخاب و خطوط سیاسی مرحله فراروی ملت فلسطین را ترسیم کند.


بر اساس این گزارش، در کمیته کاری «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، «احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی و «عزام احمد» عضو کمیته مرکزی جنبش «فتح» حضور دارند.


«مجدلانی» در این‌باره به روزنامه‌ «الحیات» گفت: باتوجه به اینکه اکثریت کرسی‌های شورای ملی در حال حاضر در اختیار سازمان آزادی‌بخش قرار دارد، اعضا و نمایندگان همه جنبش‌ها دعوت می‌شوند تا در روند انتخاب نمایندگانشان در شورای ملی حضور یابند. همچنین اعضای شورای قانون‌گذاری با بالغ بر 132 نماینده نیز در روند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت خواهند داشت.


وی افزود: انتظار می‌رود که با برگزاری چنین نشستی میان نمایندگان همه احزاب و جنبش‌های سیاسی دست‌کم یک‌سوم نمایندگان شورای ملی تغییر کنند، موضوعی که بازتاب آن را می‌توان در آینده در نحوه گزینش اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش که به‌وسیله شورا و کمیته رهبری فلسطین انتخاب می‌شوند، مشاهده کرد.


به‌گفته «مجدلانی»، این شورا وظیفه دارد تا چارچوب‌های سیاسی برای موضوعات فراروی فلسطین در آینده و افق سیاسی ملت فلسطین را تعیین و در جهت بهبود اوضاع داخلی فلسطین مشارکت کند.


شورای ملی فلسطین 719 عضو خواهد داشت که توزیع برخی اعضا میان احزاب فلسطینی به شرح زیر است:


- جنبش «فتح»: 49 عضو


- جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: 27 عضو


- جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین: 17 عضو


- جبهه مبارزات مردمی: 13 عضو


- حزب «فداء»: 12 عضو


- جبهه آزادی فلسطین: 12 عضو


- تشکیلات «صاعقه»: 12 عضو


- حزب «الشعب»: 9 عضو


- جبهه آزادی عربی : 8 عضو


- جبهه مردمی - فرماندهی کل : 7 عضو


- جبهه عربی فلسطین: 6 عضو


- جنبش جهاد اسلامی -بیت المقدس : 5 عضو


همچنین نمایندگان دیگر از میان اتحادیه‌های مختلف و مستقل به مجموع اعضای فوق افزوده می‌شوند.


آخرین جلسه شورای ملی در سال 1996 با حضور «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و «هیلاری کلینتون» همسرش برگزار شده بود.


تاکنون وضع جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» برای مشارکت در شورا مشخص نشده است. با وجود این، «مجدلانی» گفت: درهای شورا همچنان به روی این دو جنبش باز است و می‌توانند پس از توافق در شورا حضور یابند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته