دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 17:08

آموزش تصحیح نسخه‌های خطی فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور

رمز رسیدن به آگاهی عمیق و گسترده نسبت به نقاط ضعف و قوت پیشینیان برای عبور دادن جامعه از ضعف‌ها به قوت‌ها، همانا مطالعۀ گسترده علمی و انتقادی در لایه‌های پیدا و ناپیدای تاریخ تمدن این سرزمین کهن است.
کد خبر : 32591

به گزارش آنا، بخش هنگفتی از این مطالعه مربوط می‌شود به گنجینۀ میراث مکتوب فرهیختگان فارسی زبانی که احیای آن معبر امنی است برای فتح قله های سعادت آرمانی با اتکا به توانمندی های داخلی.


نقد و تصحیح متون از معتبرترین ابزاری است که از دیرباز به اشکال گوناگون مورد اقبال دانشمندان بوده و البته نزد اهل فضل پرواضح است که بدون آن، سنجش ناب تاریخ فرهنگمان امکان پذیر نیست و به واسطۀ داشتن این رسالت سنگین، نیازمند آموزش های صحیح بر مبنای آخرین شیوه های نوین علمی است.


از این حیث و از آنجا که دانشگاه‌ها به عنوان قطب علمی کشور با داشتن نخبگان دانشجو و دانش آموخته، صلاحیت لازم برای ورود به این عرصه را دارا هستند، گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور با درک این مهم و با استقبال اولیای دانشگاه بر آن شد تا با امکانات علمی که در اختیار دارد با برگزاری «کارگاه آموزش تصحیح نسخه های خطی فارسی» گامی عملی در انجام این رسالت خطیر بردارد.


این کارگاه با تدریس دکتر داود چوگانیان و با حضور جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان برگزیده از دوره های دکتری و کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و ادبیات فارسی از تهران و نیشابور در دانشکدۀ علوم انسانی واحد نیشابور برگزار شد.


این کارگاه شامل دو بخش نظری و عملی بود که در بخش نظری، شرکت کنندگان با مباحثی همچون تاریخ و ادوار نسخه نویسی، انواع نسخه های خطی، انواع خطوط فارسی و عربی و اصطلاحات نسخه شناسی آشنا شدند و در بخش عملی کارگاه در خصوص مراحل نسخه شناسی، روش های نسخه یابی و مراحل و شیوه های تصحیح، آموزش های لازم را فراگرفتند. همچنین در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر اتمام دوره از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه اعطا گردید.


تعدادی از دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد عرفان اسلامی واحد نیشابور که در سال های گذشته با فرایند تصحیح متون آشنا شده بودند، با دفاع از پایان نامه خود در قالب تصحیح نسخه های فارسی و عربی، هم اکنون در حال آماده سازی پایان نامه برای طی مراحل پایانی چاپ و نشر هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته