روحانیت در تمام ابعاد باید در کنار آموزشوپرورش باشد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزشوپرورش، آیتالله علیرضا اعرافی در دوازدهمین هماندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در مشهد مقدس اظهار کرد: پیامبر (ص) تمام معلمان، مربیان، پزشکان و طبیبان قلبهای جامعه هستند و نقش معمار جان و روح را دارند. در آموزشوپرورش، حوزه و دانشگاه آن زمانی به وظیفه خود درست عمل کردهایم که مانند طبیب جانودل عمل کنیم.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه بیان داشت: رسالت ما در ستاد همکاری بین حوزه و آموزشوپرورش تجمیع توانمندیهای کلان و بنیادی، داناییهای مصداقی، مهارتهای لازم و انگیزههای وافر برای هدایت خلق و پایهریزی درست در کودکی و نوجوانی است.
وی با بیان اینکه باید تمام ابزارهای لازم برای تعلیم و تربیت فراهم شود، تصریح کرد: ابزارهایی از قبیل تشویق، تذکر، بازدارندگی، پیشبرندگی و نفوذ بر عمق جان میتواند منجر به یک شخصیت جامع و متوازن شده و در نهاد حوزه و آموزشوپرورش و مدرسه بهکارگیری شود.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بیش از 6 سال مورد توجه بوده است،گفت: این سند برآمده از تمام تجربیات چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بوده و در آن تلاش شده تا تمام تجارب جمعآوری شود و با یک نگاه کلان این سند تولید شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید شاهد این باشیم که این سند در تمام شهرها و مدارس مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد. همچنین درباره این سند باید مطالعه و فرهنگسازی کرد و شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز باید برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تأمین نیازهای سخت و نرمافزاری آن بیشتر کمک کند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک نگاه جامع و متوازن به تربیت با توجه به نگاه اجتهادی و عقلانی اسلامی داشته است، تصریح کرد: دانشآموزان ما باید همزمان با فراگیریهای خود از تربیت اجتماعی، سیاسی، هنری نیز برخوردار باشند؛ همچنین آنها باید تعلق بهنظام خانواده را حس کرده و در عمق جان خود داشته باشند، بنابراین مقوله خانواده و تعلقات خانوادگی از نکات مهم در این سند است.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه تقویت هویت ملی، انقلابی، اسلامی و هویت مستقل در برابر غرب نیز از دیگر موضوعات مورد توجه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است، گفت: سیستم آموزشوپرورش باید کشور را به بالاترین درجات علمی برساند و رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایهریزی کند، علاوه بر این توجه به مهارتهای زندگی و روح معنوی و اخلاقی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور تأکید کرد: آموزشوپرورش را باید در اولویتهای مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آن باشیم و روحانیت نیز باید در تمام ابعاد کنار آموزشوپرورش و جوانان باشد، آنگاه افراد با این نگاه در کار تبلیغ خود نیز موفقتر هستند.
وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت هم از لحاظ درونمایههای دینی، دقیق و عمیق بوده و هم از لحاظ دانشهای علوم تربیتی یک دنیای بیپایان است که برای تأمین نیازها باید به عظمت این کار و لوازم و اقتضائات آن توجه داشته باشیم. این امر نیازمند این است که حوزه بهصورت عمیق به موضوع تعلیم و تربیت نگاه کند.
مدیر حوزههای علمیه کشور عنوان کرد: باید در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزههای فقهی و کلام تشکیل دهیم و اعلامشده که حدود 400 گروه تشکیلشده و لازم است که در مدارس به نحوی هیاتهای اندیشهورز ناظر بر مسائل آموزشوپرورش وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: باید مطالعات مستمر برای آسیبشناسی وضعیت دانشآموزی تشکیل شود و اگر مطالعات آسیبشناسی نداشته باشیم، تمامکارها بهخوبی انجام نمیگیرد.
آیتالله اعرافی در پایان با بیان اینکه جایگاه و نقش آموزشوپرورش باید صیانت شود، اظهار کرد: جایگاه آموزشوپرورش از سوی جامعه نیز باید مورد حمایت و همراهی قرار گیرد، همچنین تمام حرکات آموزشوپرورش در چهارچوب قانون و مقررات باید صورت گیرد.
انتهای پیام/4087/ن
انتهای پیام/