دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 14:45
یک مسئول آموزش‌وپرورش:

تبلیغ مؤسسات کمک آموزشی در صدا و سیما قانونی نیست

مدیر روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تبلیغ مؤسسات کمک آموزشی در صدا و سیما که شبانه‌روز بر سر بچه‌ها می‌کوبند قانونی نیست.
کد خبر : 318611
اسلاید.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پروش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  تبلیغات کتاب‌های کمک‌درسی در رسانه‌ها مخصوصاً در رسانه ملی تبدیل به چالشی میان مدیران آموزش و پرورش و مسئولان صدا و سیما شده و البته سردرگمی خانواده‌ها را هم به‌دنبال داشته است.


هزینه گزاف کتاب‌های کمک‌درسی و تبلیغات سردرگم‌کننده مؤسسات آموزشی که فرصت تدبیر و سنجش را از خانواده‌ها برای انتخاب از بین این مؤسسات رنگارنگ گرفته است تبدیل به چالش آموزشی در کشور شده و فارغ از سودهای میلیاردی برای مؤسسات آموزشی و صدا و سیما، به‌ زعم مسئولان آموزش و پرورش نظام آموزشی کشور را دچار مسمومیت تربیتی کرده است.


مرتضی نظری مدیر روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: در نامه‌ای که وزیر آموزش‌وپرورش به علی عسگری رئیس صداوسیما زد به بند ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی استناد کرد که بر اساس آن صداوسیما و مطبوعات موظف هستند محتوایی را که تبلیغ می‌کنند به تأیید وزارتخانه مربوطه برسانند.


مدیر روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه بسیاری از مؤسسات پروانه تأسیس دارند و قانونی ثبت‌ شده‌اند، افزود: ثبت شرکت و انتشارات مبنی بر تولید محتوای مناسب آن‌هم برای دانش‌آموزان نیست.


وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم درهای آموزش‌وپرورش را ببندیم، ادامه داد:‌ محتوایی که در صداوسیما تبلیغ می‌شود باید تأییدیه آموزش‌وپرورش را داشته باشد و تبلیغ این مؤسسات که شبانه‌روز بر سر بچه‌ها می‌کوبند قانونی نیست.


مدیر روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تنها ایراد ما به بخش بازرگانی صداوسیماست و نباید از تولید برنامه‌های خوب در حوزه آموزش‌وپرورش چشم‌پوشی کنیم، ادامه داد: در بسیاری از اخبار و برنامه‌های مستند در حوزه آموزش‌وپرورش تولیدات خوبی داریم و تعامل حسنه‌ای با این بخش‌ها داریم. مشکل ما با بخش بازرگانی است و معتقدیم خوراکی که آن‌ها به جامعه می‌دهند باید از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.


نظری با اشاره به اینکه برخی از تبلیغات خوراکی نیز با اعتراض وزارت بهداشت روبه‌رو بوده است ادامه می‌دهد: حتی وزارت بهداشت نیز در بسیاری از موارد معترض بوده و اعلام کرده لیست تبلیغاتی که انجام‌گرفته نه تأیید علمی و نه تأیید مراجع وزارت بهداشت را به همراه دارد. بحث ما بحث محتوای غلط است زیرا معتقدیم که این می‌تواند ضربه به آینده تربیتی یک نسل بزند.


نظری با تأکید بر اینکه بخش بازرگانی صداوسیما تنها تأمین منابع مالی برایش اهمیت دارد ادامه می‌دهد: ما می‌دانیم که صداوسیما کسری بودجه‌اش را با تبلیغات تأمین می‌کند اما در مورد تبلیغ منابع کمک‌درسی آنچه در صداوسیما تبلیغ می‌شود باید تأییدیه آموزش‌وپرورش را همراه داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش در این ماجرا تنهاست ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل هم وزارت ارشاد هم نیروی انتظامی و هم صداوسیما باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند.


مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه بسیاری از موارد و وسایل آزمایشگاهی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند، ادامه می‌دهد: آموزش‌وپرورش مدعی این نیست که به‌تنهایی می‌تواند همه گام‌ها را بردارد بلکه در این راه نیاز به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری دارد. اما نکته مهم این است که مسائلی که تبلیغ می‌شود هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای دانش‌آموزان ندارد و می‌توان از آن به عنوان مسمومیت تربیتی نام برد. همان‌طور که ما به فکر غذای جسم‌مان هستیم نباید هر زباله‌ای را که به صداوسیما می‌آید تبلیغ کنیم و به خورد مردم دهیم زیرا معتقدیم دانش‌آموزان امانت‌های مردم در دست آموزش‌وپرورش هستند و بسیاری از این محتواها با سند تحول بنیادین در تناقض هستند.


وی معتقد است که آموزش‌وپرورش بارها از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزش‌وپرورش متهم به عدم اهتمام به اجرای درست سند بنیادین می‌کنند درحالی‌که سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا به نظر شما این مدل رفتار صداوسیما منطبق با سند بنیادین است؟ آیا این تبلیغات اشباع‌شده به اجرای سند تحول کمک می‌کند؟ این رفتار به نظر شما کمک به تحقق و فرمایش‌های مقام معظم رهبری است و می‌تواند مهارت‌ورزی را در دانش‌آموزان افزایش دهد.


نظری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: رهبر معظم انقلاب در این جمع تفکر غلط دانشگاه‌گرایی را محکوم کردند اما متأسفانه این تبلیغات سوء نه‌تنها دانشگاه‌گرایی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد بلکه آن را به سمت رقابتی بودن پیش می‌برد. این‌ها در حالی است که در سند تحول همکاری و مشارکتی بودن کارها و گسترش روح تعاون در دانش‌آموزان را یکی از مهم‌ترین برگ خرید مطرح کرده است.


وی با اشاره به اینکه نگاه تجاری به این بخش وجود دارد تصریح می‌کند: تعجب و سؤال ما از صداوسیما این است که با توجه به اینکه 85 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد چرا صداوسیما تا این اندازه در بحث تبلیغات فعال است. ما دانش‌آموزان را برای روش‌های رقابتی تشویق می‌کنیم درحالی‌که تنها 15 درصد از ظرفیت دانشگاه با کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و بقیه صندلی‌ها نیازی به کنکور ندارند و از طریق تبلیغات بیش از 100 درصد نوجوانان در معرض این تبلیغات پوچ قرار می‌گیرند. نکته اینجاست که تبلیغات صداوسیما اعلام می‌کند که درآمدی هم که از این مؤسسات عایدش می‌شود، بسیار پایین است.


نظری در پایان خاطرنشان می‌کند: این تبلیغات می‌تواند فکر بچه‌ها را مسموم و دررسیدن به اهداف اصلی آموزش‌وپرورش مانع ایجاد کند.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته