دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1397 - 14:23
رئیس دانشگاه صنعتی همدان:

مسابقه‌های علمی دانشجویان را به سمت کاربردی ­کردن علوم تشویق می‌­کنند

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: مسابقه‌های جذاب علمی و خوش ­ساختار یکی از روش‌­های آموزش مؤثر است که دانشجویان را از سمت نظری بودن علوم به سمت کاربردی ­کردن آن تشویق می‌­کنند که در نهایت منجر به توسعه علم و فناوری خواهد شد.
کد خبر : 313132
photo_2018-09-24_13-20-47.jpg

محمود نیلی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره فضای ایده‌­پردازی در دانشگاه­‌ها بیان کرد: فضای ایده­‌پردازی در فضای دانشگاهی لازم است؛ به عنوان مثال سالانه در دانشگاه صنعتی همدان چند مسابقه ایده­‌شو در زمینه­‌های مختلف با همکاری پارک علم و فناوری استان، چند کارگاه اید‌ه‌­پردازی و سمینارهایی در خصوص اهمیت پرداختن به خلاقیت و اید‌‌‌‌ه‌­پردازی برگزار می‌شود.

وی افزود:  فضای دانشگاه­‌های امروزی با دانشگاه‌­های 20 سال پیش در خصوص کابردی ­کردن ایده‌­ها، کارآفرینی و تولید محصول تفاوت جدی دارد.

نیلی گفت: مسابقه‌های جذاب علمی و خوش ­ساختار یکی از روش‌­های آموزش مؤثر است که دانشجویان را از سمت نظری بودن علوم به سمت کاربردی ­کردن آن تشویق می‌­کنند که در نهایت منجر به توسعه علم و فناوری خواهد شد، رقابت‌هایی مانند روبوکاپ، برنامه‌­نویسی ای­‌سی‌­ام و رقابت علمی کنز در این زمینه تلاش­‌های قابل تقدیری را انجام داده‌­اند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: رقابت علمی کنز مشابه مسابقه «Cup Imagine Microsoft» است که بیش از 17 سال از عمر آن می‌گذرد؛ این رقابت در اولین سال برگزاری‌­اش اطلاع‌­رسانی کمی داشت و به نظر می­‌رسد که باید سازوکار دقیق‌­تر و هدفمندتری برای آن تعریف شود. 

وی تصریح کرد: بهتر است رقابت‌­های علمی مانند رقابت علمی کنز که به فکر توسعه علم و فناوری است شرکت‌­کنندگان را محدود نکنند؛ بلکه این رقابت، فراخوانی برای تمام دانشجویان و دانش­‌پژوهان سراسر جهان باشد تا راه‌­حل‌­های خود را برای مشکلات جهان اسلام پیشنهاد دهند. بدیهی ­است که چون حمایت مالی این رقابت از طرف بنیاد مصطفی(ص) است، این بنیاد چالش‌­های جهان اسلام را مطرح کند؛ اما بهتر است اولویت را حل مشکلات قرار دهیم نه این‌که چه کسی آن را حل می‌‌کند.

نیلی در پایان گفت: روبوکاپ و مسابقه‌های برنامه‌­سازی ای­‌سی‌­ام یک تجربه بین‌­المللی موفق است که سازوکار و چشم‌­انداز روشن و معیارهای ارزیابی مشخصی را تعریف کرده­‌اند؛ همچنین لیگ‌­های متنوع، جوایز، سطوح مختلف و قوانین روشنی دارند که حاصل همفکری تعدادی از متخصصان است. این روش می‌­تواند در ارتقا رقابت علمی کنز نیز مؤثر باشد.

انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب