دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1394 - 15:25
رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو:

سرمایه‌گذاری بر فرآورده‌های حلال نوعی مهندسی فرهنگی است

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بر فرآورده‌های حلال نوعی مهندسی فرهنگی هم به حساب می‌آید، گفت: ضروری است ممیزانی که برای ارزیابی کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند، توانایی انطباق قوانین را با تولیدات داشته باشند.
کد خبر : 31297

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دکتر بهروز جنت اظهار کرد: وقتی یک تا یک و نیم میلیارد انسان نسبت به یک موضوع همگرایی ایدئولوژیک و اعتقادی داشته باشند، پشتوانه عظیمی برای آن ایجاد می‌شود که غیرقابل تصور است.


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، ادامه داد: یک میلیارد مسلمان از آمریکا گرفته تا پاکستان و نیوزیلند و قطر و حتی کشورهای اروپایی به راحتی و با رغبت کامل با موضوع «برند حلال» ارتباط برقرار می‌کنند و همین موضوع موجب ایجاد مزیت‌های اقتصادی می‌شود که هیچ برندی در خود شاهد نبوده است.


وی به جلسه‌ای که با حضور یکی از مسئولان فائو در کشور برگزارشده اشاره کرد و گفت: این فرد که در ایتالیا زندگی می‌کرد و مسیحی هم بود، بیان می‌کرد علیرغم محدودیت‌هایی که در کشورهای غیر مسلمان وجود دارد همیشه از محصولات حلال استفاده می‌کند. دلیلش را پرسیدم به نکته جالبی اشاره کرد؛ او معتقد بود محصولات حلال علاوه بر رعایت معیارها و ضوابط بهداشتی مزیت بالاتری را هم دارند و آن هم قوانین و ضوابط خداست که از فطرت برمی‌خیزد و هیچ محدودیت اعم از جغرافیایی، سیاسی و حتی اجتماعی نمی‌تواند مختلش کند.


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بر فرآورده‌های حلال نوعی مهندسی فرهنگی هم به حساب می‌آید، به مقاله‌ای اشاره کرد که راجع به یکی از نمایندگان صاحب تفکرات صهیونیستی سوئیس مطالعه کرده بود و گفت: این نماینده طرحی را به مجلس برد که مسلمانان اجازه نداشته باشند برای مساجدشان مناره که به نوعی سنبل و نمادی اسلامی محسوب می‌شود، بسازند و البته توانست خواست خود را هم به کرسی بنشاند. در همان زمان یکی از روستاهای این کشور به عنوان اولین مرکز حلال کشور سوئیس انتخاب شده بود و محصولات حلال عرضه می‌کرد. یکی از روزنامه نگاران با قلمی تند به آن نماینده تاخته بود که شما سواد نداری که فقط مسجد را نماد مسلمانی می‌دانی هر فروشگاه حلالی که در هر نقطه از کشور ما تاسیس می‌شود نمادی از اسلام است که دارد رخ عیان می‌کند.


این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در بخش دیگری سخنانش به تدوین قوانین حلال با الهام از فقه شیعه هم پرداخت و خاطرنشان کرد: ضروری است ممیزانی که برای ارزیابی کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند، توانایی انطباق قوانین را با تولیدات داشته باشند. اکنون بحث فقط روی غذای حلال نیست، دارو و مواد آرایشی و بهداشتی و خیلی حوزه‌های دیگر نیز در این بخش پتانسیل‌های خوبی دارند.


جنت در تشریح سخنان خود عنوان کرد: همین کپسول‌هایی که پزشکان تجویز می‌کنند، پوسته‌اش از جنس ژلاتینی است که اگر از خوک تهیه شود حرام و اگر از گاو باشد، حلال تلقی می‌شود. حتی کالاهای آرایشی و بهداشتی در خصوص مباحث حلال جایگاه ویژه‌ای دارند. شاید خانم مسلمانی در یکی از اقصی نقاط عالم نخواهد از کرمی استفاده کند که بواسطه آن محصولی حرام جذب بدنش شود. آیا بازار این حق انتخاب را به او می‌دهد و اگر خیر پاسخ منفی است، نقش تولیدات در این خصوص چیست؟ آیا غیر از این است که بوسیله کالاهای حلال می‌توان توسعه تجارت داد.


وی یکی دیگر از مزیت‌های کشور ایران نسبت به کشورهای دیگر را مسلمان بودن 99 درصدی تولید کنندگان آن دانست و گفت: کشوری مانند مالزی که در حوزه حلال معرفه است از این پتانسیل در حدود 45 درصد بهره‌مند است.


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، گفت: نقش آفرینی بازار محصولات حلال از نظر ایجاد اشتغال نکته مهمی است که می‌تواند مورد توجه ارگان‌های متولی کار و صنعت قرار گیرد. قطعا گروه بسیاری از تحصیل‌کرده‌های صنایع غذایی و دارویی می‌توانند نقش بسزایی در چرخه این اقتصاد - فرهنگ تاثیرگذار داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب