دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1394 - 12:21
رئیس سازمان بهزیستی خبر داد

راه‌اندازی مرکز ارتقاء یافته ترک اعتیاد زنان در شرق تهران

رئیس سازمان بهزیستی از راه اندازی مراکز ارتقاء یافته ترک اعتیاد زنان در شرق تهران خبر داد و گفت: حدود 12 درصد از نیروهای متخصص سازمان بهزیستی را برای ارائه خدمات حضوری به زنان معتاد به کار می‌گیریم.
کد خبر : 31191

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی در اولین نشست علمی- تخصصی مشاورین امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی ضمن تبریک به خبرنگاران زن که بیشترین تعداد جامعه رسانه ای کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع در توسعه اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی نیازمند مشارکت فعال و موثر همه آحاد جامعه به ویژه زنان هستیم زیرا محور توسعه در هر کشوری انسان‌ها هستند که استعدادها، مهارت‌ها، نبوغ، اندیشه و باور را در هر شرایطی فراهم می‌کنند و ما شاخص توسعه یافتگی هر کشور را بر اساس استفاده از ظرفیت‌های انسانی آن جامعه در نظر می‌گیریم.


وی افزود: کشوری که از همه زوایا و امکانات موجود به نحو احسن استفاده کند در ریل تکامل، صعود و تعالی قرار می‌‌گیرد.


محسنی بندپی تاکید کرد: در هیچ یک از آموزه‌های دینی و مذهبی اسلام اشاره نشده که زنان کمتر فکر می‌کنند و یا از توانایی کمتری بهره‌مند هستند، همچنین بر اساس توصیه‌های امام راحل، انقلاب اسلامی و به گفته مقام معظم رهبری نقش یک زن به عنوان یک انسان مطرح است و باید زمینه‌های بروز و ظهور را در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور به شاخص‌های توسعه انسانی زنان کشور و درگیری شکاف جنسیتی اشاره کرد و گفت: دستیابی به سلامت و آموزش جزء شاخص‌های توسعه انسانی در جهان است که میانگین جهانی در ایران 96 درصد است. همچنین پس از تحول و نگرش عمیق در زنان پس از انقلاب اسلامی که شرایط را برای ارتقا‌ء آموزش و مهارت‌های خود مناسب دیدند به 94 درصد رسیده است.








دست یابی به سلامت و آموزش جزء شاخص‌های توسعه انسانی در جهان است که میانگین جهانی در ایران 96 درصد است. همچنین پس از تحول و نگرش عمیق در زنان پس از انقلاب اسلامی که شرایط را برای ارتقا‌ء آموزش و مهارت‌های خود مناسب دیدند به 94 درصد رسیده است

وی با اشاره به آمار پذیرفته شدگان امسال در دانشگاه‌ها گفت: در آزمون امسال 59 درصد از پذیرفته شدگان را زنان و تنها 41 درصد را مردان تشکیل داده‌اند که این رقم نشان می‌دهد میزان انگیزه و اشتیاق زنان برای کسب آموزش و تحصیل رشد داشته است.


محسنی بندپی یادآور شد: فرصت‌ها و مشارکت در بحث‌های اقتصادی و توانمندی‌های سیاسی که بسیار مهم و اثرگذار است به نگاه مسئولان و تصمیم گیران دولتی برمی‌گردد زیرا در زمینه مشارکت اقتصادی بسیاری از مسائل در حیطه تصمیم‌گیری و خواست زنان نیست در حالی‌که امروزه دو سوم کار در خانواده، یک دهم درآمدها و یک صدم مالیکت‌ها به زنان اختصاص دارد.


رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: بسیاری از زنان و دختران در مشاغل و اماکنی مانند دوزندگی، خیاطی و قالیبافی کار می‌کنند که ما نتوانستیم و یا نخواستیم که ابزار قانونی حمایتی برای آن در نظر بگیریم. همچنین بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی از پرستاران زن استفاده می‌کنند اما آنان را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار نمی‌دهند، چون هیچ رد پایی از حق کارگری و ارائه خدمات فنی و تخصصی را نتوانستیم در کشور نهادینه کنیم.


محسنی بندپی ادامه داد: متاسفانه امروزه شرایط کار در اداره‌ها و اماکن را به نحوی فراهم کردیم که در دولت‌های نهم و دهم از حضور پرسنل در ساعت اداری به نحو مطلوب بهره نبردیم و امتیازاتی را برای افرادی که بعد از ساعت اداری مشغول به کار بودند در نظر گرفتند که بر همین اساس بسیاری از زنان با توجه به اینکه نقش مادری و همسری آنان بسیار حائز اهمیت بود از دریافت پست‌های مدیریتی بازماندند.


وی یادآور شد: باید ساز و کاری را برای نظم سیستم اداری کشور نهادینه کنیم که در ساعات ادرای بتوانیم از وجود پرسنل به نحو احسن استفاده کنیم زیرا مسئولیت‌پذیری زنان در مشاغل بسیار بیشتر از مردان است. به عنوان نمونه پس از راه اندازی خط ملی اعتیاد 80 درصد از زنان و دختران برای بهبود و ترک اعتیاد برادران و همسران و حتی همسایه‌های خود به این سامانه تلفنی مراجعه کردند زیرا نقش محوری و اجتماعی و احساس تکلیف نسبت به دیگران در قشر زن جامعه بسیار بیشتر از مردان است.


رئیس سازمان بهزیستی به موانع مشارکت زنان در اجتماع اشاره کرد و گفت: بخشی از موانع ساختاری و توسعه ای اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در کشور داریم و بخشی از موانع غیر توسعه ای است که به مسائل فیزیولوژیکی بر می‌گردد به طوری که 10 درصد از معتادان را زنان تشکیل می‌دهند اما تنها 5 درصد از آنان برای دریافت خدمات و حمایت های اجتماعی به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند.


رئیس سازمان بهزیستی از راه اندازی مرکز ارتقاء یافته ترک اعتیاد زنان در شرق تهران خبر داد و گفت: مراجعه نکردن زنان به سازمان بهزیستی ناشی از باورهای غلط است. بنابراین باید مداخلات موثر نیروی زن سازمان بهزیستی را افزایش دهیم و به جای اینکه زنان معتاد برای دریافت خدمات به ما مراجعه کنند ما به سمت آنها برویم و حدود 12 درصد از نیروهای متخصص سازمان بهزیستی را در این زمینه بکار گیریم زیرا تا برنامه‌ای را به صورت قانونی در نیاوریم پایدار و فراگیر اجرایی نخواهد شد و در کشور به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته