دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1397 - 12:43
40 سال پیش در چنین روزی رخ داد؛

امضای معاهده کمپ‌دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی

40 سال پیش در چنین روزی معاهده کمپ‌دیوید که درواقع نخستین معاهده صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی بود میان رئیس‌جمهور وقت مصر و رژیم صهیونیستی امضا شد.
کد خبر : 311884

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ 40 سال پیش در چنین روزی معاهده میان مصر و رژیم صهیونیستی در مکانی به نام کمپ‌دیوید از سوی انور سادات رئیس‌جمهور وقت مصر و «مناخیم بگین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی امضا شد. این معاهده حاصل 12 روز رایزنی محرمانه و همچنین دخالت‌های آشکار آمریکا بود که در یکی از استراحتگاه‌های کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا نهایی شد و در 17 سپتامبر 1978 (26 شهریور 1357) جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید بر آن مهر تأیید زد.


درواقع معاهده کمپ‌دیوید نخستین معاهده صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی بود که به صلح دو طرف منجر شد. انور سادات نخستین رئیس وقت یک کشور عربی بود که تن به این معاهده داد، معاهده‌ای که به صلح ننگین با صهیونیست‌ها و به رسمیت شناختن این رژیم تعبیر می‌شود.


معاهده کمپ‌دیوید هشت بند داشت که طبق یکی از بندهای آن نیروهای رژیم صهیونیستی باید ظرف سه سال پس از امضای معاهده از صحرای سینا عقب‌نشینی کنند. موضوعی که تاکنون محقق نشده و رژیم اشغالگر قدس روی نخستین معاهده رسمی خود با اعراب در موضوع فلسطین پای گذاشته است.


یکی از نقاط ضعف این معاهده ننگین این است که در آن هیچ بندی درباره پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها در بلندی‌های جولان سوریه، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن نشده بود. درواقع شاید بتوان این قرارداد را این‌گونه تعبیر کرد که صلح مدنظر انور سادات تنها مربوط مصر بوده‌ و در این معاهده کاری به دیگر کشورها نداشته‌ است.


همچنین طبق بند دیگری از این معاهده، سرزمین‌هایی که رژیم صهیونیستی در سال‌ها جنگ با فلسطینیان اشغال کرده بود از سوی مصر به رسمیت شناخته می‌شد.


بندهای دیگر این معاهده عبارت‌اند از:


- استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه مرزی سینا


- اعطای مجوز تردد به کشتی‌های رژیم صهیونیستی از کانال سوئز


- آغاز روند مذاکره بر سر خودمختاری فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن:‌ گرچه این مذاکرات در موعد خود آغاز شد، ولی هیچ‌گاه پایان نیافت. درواقع این بند از معاهده مبهم بود، زیرا هیچ الزامی برای دو طرف ایجاد نمی‌کرد و تنها آنها را به مذاکره فرامی‌خواند.


- برگزاری انتخابات برای تعیین دولتی خودمختار در نوار غزه و ساحل غربی رود اردن.


- تشکیل کارگروهی برای بررسی همه ادعاهای مالی دو طرف


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب