دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1397 - 06:20
استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با آنا:

ایام محرم بهترین فرصت برای نذر آب است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم می‌توانند در صورت تمایل نذورات خود را در این ایام در قالب پویش «نذر آب» به مردم سیستان و بلوچستان هدیه کنند.
کد خبر : 311737

حجت‌الاسلام والمسلمین حامد قربان‌زاده در گفتگو با خبرنگار جامعه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد نذورات مردمی در ایام محرم اظهار کرد: حدود 50 درصد از مردم نذر صحیح شرعی ندارند، به این‌صورت که شرایط صحیح نذر در آن رعایت نشده است؛ مثلا فردی نذر می‌کند که اگر خداوند به من فرزندی عطا کرد، من فلان کار را انجام می‌دهم و پیش از وقوع این اتفاق، نذر خود رو ادا می‌کند که در این صورت نذری محقق نشده است. یا خانمی بدون اجازه همسر یا فرزندی بدون اجازه پدر، نذری کرده که در این حالت نذر صحیح شرعی محسوب نمی‌شود.


وی با اشاره به پویش «نذر آب» برای کمک به مردم در سیستان و بلوچستان گفت: با این حال کسی که نذر خاصی را داشته، مثلاً نذر شرعی مبنی بر توزیع یک نوع غذا کرده است، می‌تواند به سه نفر همان نذر را بدهد و مابقی مالی که برای این نذر در نظر گرفته بود، را به عنوان نذر آب برای مردم سیستان و بلوچستان در نظر بگیرد.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: می‌توان نذرهای معمول مثل شربت، چای و غذا را پس از آنکه به سه نفر داد را هم در راه نذر آب صرف کرد حتی می‌تواند به یک نفر هم همان نذری خاص را بدهد.


قربان‌زاده در ادامه به توزیع‌کنندگان نذری توصیه کرد: به جای اینکه ظروف غذا را پر کنند، نیمه بریزند تا غذا در بین تعداد بیشتری از عزاداران توزیع شود؛ زیرا برخی از مردم مدت‌هاست غذای مناسب و حتی گوشت نخورده‌اند و شاید بتوانند از این نذری استفاده کنند.


وی تاکید کرد: همچنین هیأت‌های عزاداری سعی کنند در مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهر غذا توزیع کنند و موکب‌های فراوانی که هم اکنون در سطح شهر فعال هستند، بهتر است در سایر ایام سال نیز به این عمل خیر خود ادامه دهند و در سرتاسر سال به مردم چای و شربت بدهند نه اینکه فقط در 10 روز اول محرم این کار را انجام دهند؛ مثلاً در ایام سرد زمستان یک محلی به مردم و رهگذران چای داغ بدهد، که خدا هم از این عمل راضی خواهد بود.


ذکر این نکته ضروری است که همه هموطنان می‌توانند با استفاده از کد دستوری #۵۱۵۱*۷۳۳* از طریق تلفن همراه، استفاده از گزینه «نذر آب» در اپلیکیشن آپ و شماره حساب ۶۶۶۶۶ جمعیت هلال‌احمر در بانک‌های ملت، صادرات، رفاه، سپه، کشاورزی، مهر ایران، دی، پارسیان و پست بانک در این طرح ملی مشارکت کنند و لبخندی بر لبان تشنه و ترک‌خورده مردم سیستان و بلوچستان بیاورند.


انتهای پیام/4009/4044/


انتهای پیام/

برچسب ها: عزاداری ماه محرم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته