دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1397 - 02:07
علم و فناوری به وسعت ایران-۴

شهرت شمال ایران فقط به مناظر طبیعی نیست/ مسئولیت‌های پارک علم و فناوری گیلان در سطح ملی و بین‌المللی

گیلان یکی از شهرهای شمالی کشور که در مهمان‌نوازی و صنایع‌دستی، شهرت زیادی دارد، با وجود دانشمندان بزرگی نظیر پروفسور سمیعی نشان داده که ید طولایی در پیشرفت علم و پژوهش دارد.
کد خبر : 307103

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه کشور و شمال تا جنوب این سرزمین پهناور با فعالیت در حوزه پژوهش و صنعت برای ارتقا، پیشرفت و نام‌آوری ایران تلاش می‌کنند. با بررسی پارک‌های علم و فناوری موجود در سراسر کشور در قالب پرونده‌ای با نام «علم و فناوری به وسعت ایران» به معرفی این پارک‌ها خواهیم پرداخت.


در این شماره از پرونده «علم و فناوری به وسعت ایران»، به استانی سفر می‌کنیم که جاذبه‌های طبیعی آن، به حدی زیاد است که کمتر کسی اصطلاح شمال و جوجه‌کباب زدن لب دریا را نشنیده باشد. گیلان یکی از شهرهای شمالی کشور که در مهمان‌نوازی و صنایع‌دستی، شهرت زیادی دارد، با وجود دانشمندان بزرگی نظیر پروفسور سمیعی نشان داده که ید طولایی در پیشرفت علم و پژوهش دارد.


برای آشنایی با پارک علم و فناوری گیلان، باید به تاریخچه احداث این پارک اشاره کنیم. پارک علم و فناوری گیلان با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد. پیش از احداث پارک، این مرکز به‌ عنوان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی گیلان و با هدف حمایت از نوآوران، محققان و صنعت‌گران و اجرای پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای و طرح‌های نیمه‌صنعتی فعالیت داشت.


تأسیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی گیلان


سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی گیلان در سال ۶۸ در رشت تأسیس و تا سال۸۱ فعالیت خود را در قالب گروه‌های علمی مشتمل بر صنایع شیمیایی و علوم تغذیه، کشاورزی و منابع طبیعی، بیوتکنولوژی و کمیته‌های الکترونیک و مکانیک ادامه داد که در این مدت تعداد ۷۰ طرح پژوهشی و ۱۱ طرح نیمه‌صنعتی مرکز، اجرا و برای حدود ۵۰ دستاورد ابتکاری و نوآوری نیز گواهینامه تأیید علمی و فنی صادر شد. طرح‌های نیمه‌صنعتی اجرا شده به لحاظ مشابه‌سازی، تولید مواد و ساخت دستگاه‌های مورد نیاز صنعتی در داخل کشور موجب صرفه‌جویی ارزی و خودکفایی در زمینه‌های مختلف صنعت بود.


در حال حاضر علاوه بر سه مرکز در شهرستان رشت شامل ساختمان مرکزی، ساختمان مرکز رشد و مجتمع تحقیقاتی نیمه‌صنعتی در ۱۲ کیلومتری شهر رشت، در شهرستان‌های بندر انزلی، رودبار، رودسر، آستانه‌ اشرفیه و آستارا نیز مراکز تابعه دایر شده است. ساختارهای حمایتی پارک علم و فناوری گیلان شامل مرکز رشد، واحدهای فناور گیلان شامل رشت و مراکز اقماری در شهرستان‌های رودبار، رودسر، آستانه‌ اشرفیه و آستارا، مرکز رشد واحدهای فناور بندر انزلی و مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی گیلان است.


ایجاد قطب علم و فناوری شمال کشور با تأکید بر قابلیت‌های اقلیمی و اقتصادی منطقه و همچنین برقراری تعاملات مبتنی بر دانش و فناوری با کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد بستر مناسب برای توسعه مؤسسات دانایی‌محور به‌ منظور برقراری ارتباط و انسجام بین تحقیق، فناوری و تولید جهت نیل به توسعه اقتصادی دانش‌بنیان، توسعه فعالیت‌های کارآفرینی فناورانه سازگار با ویژگی‌های اقلیمی و قابلیت‌های منطقه، زمینه‌سازی برای ورود شرکت‌ها و مؤسسات کوچک و متوسط دانش‌بنیان به بازارهای جهانی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های قانونی، ازجمله مواردی است که در دستور کار مسئولان پارک قرار دارد.


مسئولیت‌های پارک علم و فناوری گیلان در سطح ملی و بین‌المللی


ایجاد بستر مناسب برای تولید فناوری، انتقال فناوری، تجاری‌سازی فناوری و بومی‌سازی آن، کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصادی دانش و فناوری محور، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش و فناوری، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه‌های ملی و بین‌الملل، تسهیل ارتباط بین بخش‌های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه به منظور تجاری‌سازی‌ نتایج تحقیقات، ایجاد هم‌افزایی بین مؤسسات دارای فناوری‌های پیشرفته و مراکز آموزشی و تحقیقاتی ملی و بین‌المللی، حمایت از ایجاد و گسترش شرکت‌های کوچک و متوسط دانش و فناوری بنیان و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور باهدف توسعه فناوری و کارآفرینی از اهداف تشکیل این مجموعه است.


همچنین، این پارک، حمایت‌هایی نظیر مشاوره علمی، فنی و تخصصی، تأمین مواد و اقلام مصرفی جهت ساخت نمونه، امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی موردنیاز پیاده‌سازی ایده، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دارندگان ایده و تمهید شرایط برای معرفی و عرضه دستاوردها در جشنواره‌ها ونمایشگاه‌های استانی و کشوری از ایده‌پردازان دارد.


در شماره بعدی این پرونده با پارک علم و فناوری استان کرمانشاه آشنا می‌شویم.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته