دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1394 - 21:29
گزارش نشریه انگلیسی از برنامه روحانی در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل

از اوباما و روحانی تا پوتین و اولاند و جینپینگ، همه امسال در نیویورک حضور دارند

نشریه انگلیسی با انتشار گزارشی لیست اعضای حاضر در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر را منتشر کرده است که در آن نکات قابل توجهی به چشم می‌خورد.
کد خبر : 30608

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشریه گاردین در گزارش خود در این‌ زمینه آورده است: امسال قرار است در نیویورک در زمینه سخنرانی مقامات کشورهای دنیا حوادث جالبی رخ دهد و اجلاس امسال به یک آتش‌بازی تبدیل خواهد شد.


بر اساس این گزارش، وعده داده شده است که امسال رقابتی میان غول‌های دنیا در زمینه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل رخ دهد، در مقیاسی که هرگز در یک دهه گذشته دیده نشده است. در یکی از روزهای دوشنبه اواخر ماه سپتامبر قرار است باراک اوباما، ولادیمیر پوتین، حسن روحانی، ژی جینپینگ و فرانسوا اولاند همگی در یک روز سخنرانی خود را در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهند که این امر نشانه تلاش برای تنظیم سند چشم‌‌انداز ژئوپولیتیکی دنیا برای آغاز یک دوره کاملا نامشخص است.


این نوع تنوع زمان‌بندی برای هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به معنای این است که همه این پنج رئیس‌جمهور و مقام ارشد کشورهای بزرگ دنیا برای چندین ساعت در یک فضا با همدیگر حضور دارند. این در حالی است که حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس نخستین حضور وی در بیش از یک دهه است. در عین حال این برای ژی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین آغاز کار وی در مجمع عمومی سازمان ملل و نخستین حضورش در این اجلاس محسوب می‌شود.


از سوی دیگر برای نخستین بار از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای ایران، این نخستین حضور روحانی و اوباما در یک محل محسوب می‌شود و به طور عمده‌ای پیش‌بینی می‌شود که این دو رئیس‌جمهور برای نخستین بار با یکدیگر در حاشیه این اجلاس دیدار کنند. سال گذشته دو رئیس‌جمهور در شرایطی که روحانی در حال ترک نیویورک بود، با هم تلفنی گفتگو کردند. اما این بار دو رئیس‌‌جمهور در شرایطی در محل مشهور تریبون سنگ مرمر سبز در اجلاس مجمع عمومی حاضر می‌شوند که انتظار می‌رود کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را رد کند، و این در حالی است که باراک اوباما در صدد شمارش آرای منفی به توافق هسته‌ای است تا بتواند از حق وتوی خود علیه رای کنگره استفاده کند. در عین حال شرایط داخلی دو کشور احتمالا بار دیگر باعث خواهد شد دیدار اوباما و روحانی جنجالی شود.


اگرچه دفتر رئیس‌جمهور روسیه حضور پوتین در این اجلاس را هنوز تایید نکرده است، اما این نکته از سوی کرملین تایید شده است که مقامات این کشور در حال آماده‌سازی شرایط حضور پوتین در نیویورک هستند. مسئله انضمام شبه‌جزیره کریمه، حضور نظامی روسیه در اوکراین و مسئله هواپیمای مالزیایی مهم‌ترین موضوعاتی خواهد بود که پوتین از موضع دفاعی درباره آنان به سخنرانی خواهد پرداخت. لحن و نحوه صحبت وی مشخص خواهد کرد که آیا روسیه و غرب به سمت مصالحه پیش خواهند رفت یا اینکه دوران جنگ سرد انتظار آنان را بار دیگر می‌کشد.


ریچارد گوان، کارشناس مسائل سیاسی سازمان ملل و از اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این‌باره می‌گوید: کارت طوفانی اجلاس امسال ولادیمیر پوتین خواهد بود. سوال این است که آیا وی نقش یک میانجی بزرگ را که در توافق هسته‌ای ایران ایفا کرد، ادامه می‌دهد و یا همچنان در راستای سیاست ضد آمریکایی اقدام خواهد کرد؟


وی در ادامه تصریح می‌کند: اوباما در موقعیت خدعه‌آمیزی خواهد بود، زیرا وی پیش از دو رقیب اصلی خود در عرصه ژئوپلیتیکی دنیا سخنرانی می‌کند. اگر وی همکاری با ایران را مورد تعریف و تمجید قرار دهد، راست‌گرایان افراطی آمریکایی وی را متهم به نرمش در برابر چین و روسیه خواهند کرد.اگر وی درباره اوکراین و یا مناقشه دریای چین سخن بگوید، پوتین و جینپینگ خواهند توانست وی را متهم به تلاش برای ایجاد تنش کنند.


گوان ادامه می‌دهد: من تنها می‌توانم تصور کنم که وزارت خارجه آمریکا برای همکاری نزدیک با مسکو و پکن تلاش می‌کند و سیا نیز سخت برای آماده‌سازی متن سخنرانی اوباما در این زمینه تلاش خود را انجام خواهد داد.


آخرین باری که چنین شرایطی مبنی بر حضور همزمان مقامات ارشد چند کشور بزرگ دنیا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شد، در شصتمین اجلاس آن در سال 2005 بود که در آن جرج بوش و تونی بلر به دلیل جنگ افغانستان و عراق تحت فشار شدید محافل عمومی دنیا بودند. در اجلاس آن سال هو جینتائو، رئیس‌جمهور وقت چین، دومنیک دوویلپن، نخست‌وزیر وقت فرانسه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سخنرانی کرد


در اجلاس امسال همچنین انتظار می‌رود دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز حضور یابد. اگرچه وی سخنرانی را به وزیر خارجه دولت خود خواهد سپرد، البته این مسئله هنوز قطعی نشده و برنامه کامرون در اجلاس امسال هنوز به طور قطعی اعلام نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته