پیشبینی مشوق و اصلاح قوانین 2 راه جذب سرمایهگذاری خارجی
به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرگزاری آنا، سیوپنجمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با محوریت سرمایهگذاری در گردشگری، ورزش و هنر صبح امروز با حضور اعضای کمیسیون، معاون سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و همچنین فعالان این عرصه برگزار شد.
احمد اصغری در این جلسه، با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در گردشگری دارای دو بعد سرمایهگذاری داخلی و سرمایهگذاری خارجی است، گفت: اصولاً سرمایهگذاری در حوزه گردشگری به لحاظ ماهیت فرابخشی خود، تا حدی با سرمایهگذاری در سایر صنایع متفاوت است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران افزود: متأثر شدن بخش تقاضای گردشگری از عوامل غیراقتصادی نظیر بیثباتی سیاسی، تروریسم، گسترش بیماریهای خاص، پیشرفت فناوری، چالشهای مربوط به امنیت، عدم ذخیره کالا و خدمات گردشگری، فصلی بودن گردشگری، چتری بودن این صنعت به این معناست که نقصان در ارائه یک خدمت، بر عملکرد و ارائه سایر خدمات سایه میاندازد.
وی همچنین اظهار کرد: تأثیر شدید سیستم حمل و نقل بر گردشگری، بلندمدت بودن زمان بازگشت سرمایه و افزایش شرکتهای بزرگ چندملیتی از جمله ویژگیهای عمده و مهمی است که سرمایهگذاری در گردشگری را متمایز کرده است.
اصغری با اشاره به اینکه ورود سرمایههای خارجی به همراه تجربیات مدیریتی آنها میتواند علاوه بر ارتقای بهرهوری، در آموزش و انتقال دانش نیز مؤثر باشد، ادامه داد: ارتقای اندک در زمینه بهرهوری کشوری مثل ایران که از عدم بهرهوری لازم رنج میبرد، میتواند به انباشت سرمایههای قابل توجه منجر شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تصریح کرد: شاخصهای کلان اقتصادی که توسط مؤسسات اعتبارسنجی بینالمللی در مورد تمام کشورهای جهان مشخص و اعلام میشود، متأسفانه رتبه متغیرهای کلان اقتصاد ایران را در ردیفهایی نشان میدهد که مشوّق سرمایهگذاران خارجی برای سرمایهگذاری در ایران نیست.
وی افزود: با وجود اجرایی شدن برجام، بسیاری از بانکهای معتبر خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکا، ارتباط پولی و بانکی خود را با ایران آغاز نکردهاند که همین امر به خودی خود، موجب بروز مسائل اقتصادی، سیاسی و مالی بسیاری میشود و علامتی منفی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی میدهد.
فصلی بودن گردشگری، چالش سرمایهگذاری در صنعت گردشگری را رقم زده است
اصغری با اشاره به چالشهای سرمایهگذاری گردشگری، اظهار کرد: بازگشت کمتر سرمایه در قیاس با بخشهایی مانند مسکن، نبود اطلاعات پیرامون شرایط ریسک بازگشت سرمایه در این صنعت، عدم آگاهی از فرصتهای موجود در بخشی از سرمایهگذاران بالقوه، سختگیریهای موجود در تصویب طرحهای سرمایهگذاری در سطح کلان، فقدان یک برنامهریزی منسجم و تعریف شده برای هدایت سرمایههای گردشگری و همچنین فصلی بودن گردشگری و ایجاد وقفه زمانی زیاد تا دستیابی به یک بازگشت سرمایه رضایتبخش از جمله چالشهای مذکور است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تأکید بر اینکه باید مشوقهایی برای سرمایهگذاری گردشگری در نظر گرفته شود، گفت: یکی از مهمترین مشوقهای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری ایران، معافیت مالیاتی است.
وی در این راستا ادامه داد: براساس تبصره 3 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم، تمامی تأسیسات گردشگری دارای پروانه بهرهبرداری، هر سال از پرداخت 50 درصد از مالیات مشمول معاف هستند. همچنین هتلهایی که هماکنون ساخته میشوند، از 5 تا 13 سال معافیت دائم خواهند داشت که البته این سقف زمانی بستگی به مناطقی دارد که این هتلها در آنجا ساخته میشوند.
اصغری خاطرنشان کرد: انتظار میرود در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری، مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی هنری، ورزشی، واحدهای اقامتی، پذیرایی، خرید، تولید و عرضه صنایع دستی، تفریحی، پارکها و سایر خدمات گردشگری از مشوقهای ویژه تعریف شده مخصوص خود بهرهمند شوند تا انگیزه لازم برای فعالان صنعت گردشگری ایجاد شود.
نقشه راه حوزه سرمایهگذاری خارجی مبتنی بر برنامه ششم توسعه است
در ادامه، جمال حسینی با اشاره به اینکه نقشه راه در حوزه سرمایهگذاری خارجی مبتنی بر برنامه ششم توسعه است، گفت: در این راستا 30 میلیارد دلار در سال گذشته قراردادهای فاینانس پیشبینی شد.
معاون سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با تأکید بر اینکه بدون همراهی بخش خصوصی حوزه تأمین مالی فاینانس به ثمر نمیرسد، اظهار کرد: همچنین باید 15 میلیارد دلار جذب سرمایهگذاری با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور، صورت بگیرد که دارای اهمیت ویژهای است.
وی با اشاره به اینکه شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری در دستور کار مسئولان قرار دارد، افزود: برایناساس تلاش شده با بهرهگیری از پنجره واحد سرمایهگذاری، این مهم تسهیل شود. این مؤلفه امکان ارائه درخواست سرمایهگذاران از تمام دنیا را فراهم کرده است.
پیشبینی مشوق یکی از راههای جذب سرمایهگذاری خارجی
حسینی با بیان اینکه یکی از راههای جذب سرمایهگذاری خارجی پیشبینی مشوق در زمینههای مختلف است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، مشوقهایی را در نظر گرفته؛ اما کافی نیست. بنابراین سازمان سرمایهگذاری ایران، آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی، بسته مشوقهای سرمایهگذاری خارجی را تدوین کند.
معاون سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه سایت فرصتهای سرمایهگذاری راهاندازی شده، افزود: بر این اساس بیش از 20 فرصت سرمایهگذاری مشخص و اطلاعات تکمیلی آن در سایت مذکور قرار داده شده است.
اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر صنعت گردشگری در دستور کار
وی با اشاره به اینکه نباید از موضوع مهم اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر غافل شویم، اظهار کرد: بخش خصوصی میتواند مقرراتی که در کسب و کار مخل هستند را شناسایی و به سازمان متبوع ارائه کند.
حسینی با بیان اینکه هماکنون در حال تدوین نقشه راه تأمین منابع خارجی در استانها هستیم، گفت: در این راستا کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز میتواند نظرات تخصصی خودش را ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی صدور مجوز توسط دستگاههای مربوطه در حوزه گردشگری با تأخیر انجام میشود، تصریح کرد: این مهم در حالی است که تمام مجوزها در سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از زمان ارائه درخواست، طی مدت دو تا سه هفته صادر میشود.
زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیت کشور نیست
در ادامه، محمدجعفر رایجی نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به اینکه زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیت کشورمان نیست، گفت: سازمانهای مسئول باید آسیبشناسی دقیقی در این حوزه انجام دهند.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد تا زمانی که در جذب سرمایهگذار داخلی ناموفق هستیم، در ترغیب و تهییج سرمایهگذاران خارجی نیز توفیقی نخواهیم داشت.
همچنین مهدی سیاوشی عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به اینکه تقویت پنجره واحد باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، گفت: در این میان پیشبینی بسته مشوق برای سرمایهگذاری امری ضروری است.
مهدی براتی مدیر هتل بینالمللی لاله، نیز در ادامه با انتقاد از اینکه برخی از مسئولان در سالهای گذشته نسبت به توسعه صنعت گردشگری دیدگاه مناسبی نداشتند، از اینرو شاهد عقبماندگی و ضعف در این عرصه هستیم، اظهار کرد: سازمانها و نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری خصوصاً صنعت هتلداری باید زمینهساز توسعه این عرصه باشند و مشکلات سرمایهگذاران را برطرف کنند.
گفتنی است، نبود برنامه راهبردی منطقهای، عدم ارائه ضمانت کافی به سرمایهگذاران، عدم فعالیت شبکه اختصاصی حوزه گردشگری، وجود قوانین مخل کسب و کار، عدم سرمایهگذاری در استانهای کمتر توسعه یافته، بیتوجهی به صنعت گردشگری سالم، نبود تعاملات بین بخشی و غیره از جمله دغدغههای صنعت گردشگری است که از سوی فعالان این حوزه مطرح شد.
انتهای پیام/4072/4031/ن
انتهای پیام/