دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 18:49
طهرانچی در نشست خبری:

مهم‌ترین مسئله دانشگاه آزاد، کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است/ ادامه فعالیت دکتر رهبر به عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد

سرپرست دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین مسئله دانشگاه آزاد، کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است.
کد خبر : 305213

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری که عصر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: سال گذشته در مردادماه، دکتر رهبر توسط هیأت امنا به عنوان رئیس دانشگاه برگزیده شد و امروز هم هیأت امنا این مسئولیت را بر دوش من گذاشت.


وی افزود: سامانه‌های فرهنگی و اجتماعی و اداره آنها بسیار پیچیده‌تر از سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی است و به هر حال لازم است که با این تغییر، شتابی که هیأت امنا در انجام مأموریت‌های دانشگاه می‌طلبد ایجاد شود و برنامه‌ها پیشرفت کند.


پیشرفت تحصیلات تکمیلی باتوجه به نظام‌مندی و مأموریت‌محوری


طهرانچی با اشاره به این‌که تعدادی برنامه جدید در حوزه علمی تعریف شده است، گفت: تعدادی برنامه در استان تهران اجرایی شد که ما می‌خواهیم با سرعت بیشتر این برنامه‌ها را در کل دانشگاه‌های آزاد اجرایی کنیم و تحصیلات تکمیلی نیز با نظام‌مندی و مأموریت‌محوری پیشرفت روبه‌جلویی داشته باشد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ای که برای دانشگاهیان تعریف شده کار اقتصادی صرف نیست بلکه ما کاری می‌کنیم که برنامه‌های آموزشی باعث شود تا به اشتغال دانشجویان کمک کند. در این دانشگاه، خبری از سهم سود بانکی نیست و از این مسئله پرهیز می‌کنیم.


وی تصریح کرد: ما طی یک برنامه‌، مجموعه‌ای از نوآوری‌های اجتماعی شبکه بزرگ 400 واحدی دانشگاه آزاد را در خدمت اقتصاد دانش‌بنیان قرار می‌دهیم که این برنامه آماده است و به زودی عملیاتی می‌شود.


دکتر رهبر همچنان به عنوان عضو هیأت امنا در دانشگاه خواهد بود


طهرانچی در خصوص حضور دکتر رهبر در این دانشگاه توضیح داد: دکتر رهبر به عنوان عضو هیأت امنا همچنان در این دانشگاه خواهد بود و ما از نظرات ایشان استفاده می‌کنیم.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی درباره دوره جدید جهاد علمی در این دانشگاه توضیح داد: این کاری بود که در زمان دکتر رهبر شروع شد و هیأت مرکزی جذب در همان زمان شروع به کار کرد و ما در این دوره که جذب نیروهای نخبه علمی به سختی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود از نخبگان علمی که جهادگران صحنه علم خواهند بود استفاده می‌کنیم. من از تجربه‌ای که در جذب هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی داشتم برای این دانشگاه نیز استفاده می‌کنم؛ چرا که با اعتماد به نیروهای نخبه علمی توانستیم بهترین افراد را در دانشگاه شهید بهشتی جذب کنیم. البته در دانشگاه آزاد در زمینه جذب نخبگان علمی قدری کند عمل کردیم؛ اما قرار شده با جابه‌جایی صورت گرفته این موضوع را تسریع بدهیم.


استفاده از بودجه جذب هیأت علمی در نیمه دوم سال


طهرانچی اضافه کرد: طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه آزاد در سال ۹۷ مبلغ 2 هزار میلیارد ریال فوق‌العاده برای جذب هیأت علمی تخصیص داده شد که از این رقم در شش ماه اول سال استفاده نشده و بناست در شش ماه دوم از آن برای جذب استفاده کنیم.


وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین مسئله دانشگاه آزاد، کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است، گفت: آموزش عالی طی سال‌های اخیر در کارآمدی دچار مشکل شده و این مسئله به کیفیت دانشگاه‌ها ارتباط ندارد. پیش‌از این نیز پرسیده‌ام که حتی اگر همه دانشگاه‌ها در کیفی‌سازی، رتبه یک داشته باشند، آیا از دانشجویان دردی دوا می‌شود؟ ما جزء 10 کشور اول از نظر تعداد دانشجو هستیم که دانشگاه آزاد در این آمار نقش جدی داشته است ولی اگر با رویکرد جدید، اقدام نکنیم، چگونه انتظار داریم که امید به جوانان ما بازگردد.


لزوم توجه بیش از پیش به اشتغال دانش‌بنیان


طهرانچی در ادامه گفت: طی 10 سال گذشته، پالس‌های منفی به جامعه القا شده و این نگران‌کننده است که آنها از ما بپرسند دانشگاه‌ها چرا نتوانستند برای آینده جوانان فکری کنند؟ این اعتراض در آمار کنکور، خود را بروز داده که جوانان ما حاضرند با وجود آن‌که احتمال پذیرش در گروه تجربی بسیار کم است اما باز هم این گروه آزمایشی را انتخاب کنند؛ ولی به جایگاه تثبیت شده انسانی و ریاضی نروند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: من معتقدم اگر بخواهیم این مسئله اصلاح شود باید این کار از دانشگاه آزاد آغاز شود؛ چون دانشجویان این دانشگاه مسئله هزینه‌کرد در آموزش و دانشگاه را خوب می‌فهمند و ما باید این موضوع را از دانشگاه آزاد شروع کنیم و به اشتغال دانش‌بنیان هم بیشتر از قبل اهمیت بدهیم.


وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه توضیح داد: از من خواسته شده در عرض سه هفته برنامه راهبردی دانشگاه را به هیأت امنا ارائه دهم که ان‌شاءالله در جلسه ماه آینده با رأی هیأت امنا به تصویب برسد.


دانشگاه آزاد جای جوانان عالم متعهد است


طهرانچی در خصوص اصلاح ساختار هیأت علمی توضیح داد:‌ این اصلاح به این معنی است که جوانان موفق با دستاوردهای خوب علمی که چه در داخل و چه در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند در شرایطی که دانشگاه‌ها به صورت انقباضی در جذب هیأت علمی عمل می‌کنند، بتوانند با استفاده از پتانسیل دانشگاه آزاد در این دانشگاه جذب شوند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:‌ این مسئله که باید از تجربه افراد و اساتید پیشکسوت استفاده کرد جای خود دارد؛ ولی مهم‌تر از همه، دانشگاه آزاد جای جوانان عالم و متعهد است که بتوانند آینده کشور را بسازند.


وی در پایان گفت: به زودی برای سرپرستی دانشگاه‌ آزاد واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه‌های استان تهران تعیین تکلیف می‌کنیم.


انتهای پیام/4060/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته