دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1397 - 14:09
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد؛

ارائه پیشنهاد تأمین 200 میلیون یورو برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه پیشنهاد تأمین ارز 200 میلیون یورویی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه خبر داد.
کد خبر : 304813

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند در پایان نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: باید به کارآفرینی اعتقاد داشته باشیم. در کشور ما نفت فروش می‌رود و از این طریق ارتزاق می‌کنیم باید رویکردمان را تغییر دهیم. توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مسیر توسعه واقعی کشور ما است.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکرد کرد: باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا 37 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دوره فنی و حرفه‌ای را می‌گذرانند، چرا هر بار که خواستیم دروس را بازنگری کنیم دوباره همان درس‌های گذشته تکرار شدند. در آینده قطعاً افرادی که به دوره‌های کارآفرینی فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شوند. ما باید روش‌مان را تغییر دهیم و دانشجوی اشتغال‌پذیر تربیت کنیم.


برومند ادامه داد: در دوره کارشناسی 140 واحد درسی ارائه می‌شود که با آن می‌توان خیلی کارها انجام داد که متأسفانه کاری نمی‌شود. فارغ‌التحصیلان قدیم چیزهای بیشتری نسبت به فارغ‌التحصیلان جدید یاد گرفته‌اند، باید از برنامه‌های فوق درسی استفاده کرد و از آن طریق کاستی‌ها را از بین برد.


وی ادامه داد: باید دانشجوی کارشناسی را ریسک‌پذیر تربیت کنیم اگر نگران آبرو و اعتبارمان هستیم، نباید کار غلط انجام دهیم یا پروژه نادرست بگیریم. باید برنامه‌ریزی‌هایی را که تدوین می‌کنیم به صورت پایلوت اجرا کنیم تا اشتباهات شناسایی شوند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره شاخص کارآفرینی در دانشگاه‌ها گفت: تعداد قراردادها در دوره‌های کارشناسی، میزان درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از این طریق، تعداد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها جزء شاخص‌های کارآفرینی است. من قبول دارم که منابع بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند ولی منابع مالی راهکار اصلی نیست؛ بلکه ما باید رویکردهای‌مان را تغییر دهیم تا به نتیجه برسیم.


برومند درباره تحقیق در حوزه علوم انسانی گفت: وقتی از فناوری صحبت می‌کنیم نباید فقط بر یک علم، آن هم فناوری تأکید کنیم. فناوری بدون علوم انسانی قطعاً قابل فروش نیست. اگر بتوانیم دانشجویان حوزه علوم انسانی را به علوم فنی و مهندسی مرتبط کنیم، می‌توانیم نتایج بسیاری بگیریم.


وی با اشاره به چالش‌های اساسی کشور ادامه داد: پسماند شهرهای شمالی، آلودگی هوا، گرد و خاک خوزستان، خشک شدن تالاب بختگان و آبگیری تالاب انزلی از چالش‌های اساسی کشور است که دانشگاه‌ها باید در این زمینه ورود کنند. من از دانشگاه‌ها می‌خواهم که هر یک، یک چالش زیست‌محیطی را شناسایی و برای حل آن تلاش کنند اگر این‌گونه شود و حتی یک چالش کوچک به کمک یک دانشگاه برطرف شود در اذهان عمومی بسیار اثرگذار خواهیم بود.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد: چالش‌هایی که از سوی دانشگاه‌ها شناسایی می‌شود حتماً از طریق شخص بنده به مسئولان ذیربط ارائه خواهد شد تا آنها نیز در جریان قرار بگیرند.


برومند درباره مشکلات ارزی گفت: در چند ماه گذشته درباره این موضوع کار کردیم و نیازهای ارزی فعالیت‌های پژوهشی را برآورد کردیم حدود 200 میلیون یورو برای انجام فعالیت‌های پژوهشی نیاز داریم که گزارش آن را به معاونت فرهنگی، علمی و امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ارائه دادیم، چندین نامه در این زمینه تهیه شده و از طریق وزیر علوم به سازمان برنامه ارسال شده است، هفته گذشته جلسه‌ای در این زمینه داشتیم و خواستار این شدیم که تأمین ارز پژوهشی در اولویت قرار گیرد. این‌گونه خیال دانشگاه‌ها از تأمین ارز راحت می‌شود و راحت‌تر می‌توانند برای چالش‌ها فکر کنند، همه مسئولان قول همکاری داده‌اند ولی هنوز راه حل مشخصی در این زمینه ارائه نشده است. عصر امروز جلسه‌ای در این‌باره خواهیم داشت تا بار دیگر درباره مشکلات ارزی بحث کنیم.


وی گفت: تنگناهای ارزی پیچیدگی‌های زیادی در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده است یکی از آنها مشکلاتی است که در پایگاه‌های اطلاعاتی با آن مواجه شدیم. قبلاً قرار بود که ارز انتشار مقاله در این پایگاه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و سازمان برنامه تأمین شود، متأسفانه اکنون در این زمینه مشکل داریم و یکی از مباحث پیچیده همین مسأله است. باید این دوره گذار را با کمک هم طی کنیم.


انتهای پیام/4040


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته