دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 12:58
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در پاسخ به آنا:

ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند/ تلاش شهرداری برای واردات خودروهای آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند، گفت: آتش‌نشانی تمام ساختمان‌های ناایمن دولتی را شناسایی و آماده همکاری برای رفع مخاطرات آنها است.
کد خبر : 303930

به گزارش خبرنگار حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی داوری در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت و اظهار کرد: آتش‌نشانی به منظور ایمن‌سازی برج‌های بلندتر از 12 طبقه طرح 999 را که تعداد برج‌های بلند پایتخت است به مرحله اجرا گذاشت.


وی با بیان اینکه در این زمینه هدف‌گذاری‌های مشخصی انجام شده است، تصریح کرد: آموزش‌های لازم توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به افراد ذی‌نفع داده شده تا بتوانند در مواقع لزوم از آن استفاده کنند.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان‌های بلند مرتبه باید دارای پله‌های فرار مناسب باشند، تصریح کرد: در بیشتر این موارد یا این پله‌ها تعبیه نشده و یا اینکه افراد موانع زیادی را در مسیر ایجاد کرده‌اند. فایرباکس‌ها باید به گونه‌ای در این ساختمان‌ها طراحی شود که افراد بتوانند قبل از رسیدن آتش‌نشان‌ها و در شرایط اضطرار از آن استفاده کنند.


داوری در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات خودروهای آتش‌نشانی به شهر عنوان کرد: خودروهای آتش‌نشانی و کالاهای مشخص این حوزه در گروه چهار کالاهای وارداتی قرار گرفته است و ما برای وارد کردن آنها دچار مشکل شده‌ایم. البته با حضور آقای شهردار در کابینه دولت قرار است مساعدت‌هایی در این زمینه انجام شود و در همین راستا وزیر صنعت به ما قول همکاری داده‌اند تا این خودروها از این گروه خارج شوند و امکان واردات آنها وجود داشته باشد.


ساختمان‌های دولتی باید ایمن‌سازی شوند


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره وضعیت ناایمن ساختمان‌های ارگان‌های دولتی و سازمان‌ها گفت: بیشتر ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند و ما اعلام کرده‌ایم که حاضریم با آنها همکاری‌های لازم را جهت ایمن‌سازی داشته باشیم.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تاکید بر این موضوع که تمام ساختمان‌های ناایمن توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده است، تصریح کرد: ساختمان‌های دولتی نیز باید همانند ساختمان‌های مسکونی دارای ایمنی لازم باشند زیرا بعضاً افراد بیشتری در آنها عبور و مرور می‌کنند. آتش‌نشانی آماده هر نوع همکاری لازم در این زمینه است.


داوری تصریح کرد: یکی از اهداف‌مان این است که سازمان آتش نشانی در قبال اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، برای مقابله با آنها رویکردی اجتماعی را لحاظ کند. همیشه از سازمان آتش نشانی انتظاراتی وجود دارد و از همین رو ما تلاش می‌کنیم که هر روز بهتر شویم و توان خود را افزایش بدهیم. همواره باید این شرایط را در نظر داشته باشیم تا به مردم اطمینان بدهیم که وضعیت خوبی داریم و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل تلاش کنیم.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت توجه به ایمنی، گفت: یک بخش از ایمنی مربوط به قوانین و مقررات است که برای مکان‌های مختلف اعمال می‌شود. در این زمینه بر رویکرد پیشگیرانه برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها باید تاکید داشته باشیم. در رویکرد اجتماعی که سازمان آتش نشانی در پیش گرفته شهروندان نیز جزو افرادی محسوب می‌شوند که در این زمینه مشارکت باید داشته باشند و نقش آنها مشخص شود.


وی اضافه کرد: اگر ساختمانی ناایمن باشد باید ببینیم که شهروندان چگونه می‌توانند در این زمینه به ما یاری برسانند. البته تاکید بر این حوزه‌ها هیچ کدام نافی وظایف سازمانی ما نیست و این شهروندان می‌توانند با مطالبه گری که در خیلی از موارد دارند در زمینه ایمنی نیز به ما کمک کنند. ایمنی بخشی از نیاز شهروندی است که شهروندان می‌توانند آن را هم مطالبه کنند.


داوری با اشاره به ضرورت نگهداری ایمنی در ساختمان‌ها گفت: اگر در یک ساختمان آسانسوری خراب شود، قطعا ساکنان آن از مدیریت ساختمان مطالبه می‌کنند که این مشکل سریع‌تر برطرف شود. ما می‌خواهیم در زمینه ایمنی ساختمان هم مطالبه گری صورت بگیرد و این مورد هم در لیست شهروندان قرار بگیرد و احیای این نقش از سوی شهروندان کمک شایانی به ما می‌کند.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: تمام اینها همان‌طور که گفتم نافی وظایف دیگر سازمان آتش‌نشانی نیست و از همین رو به روزرسانی تجهیزات ما همچنان ادامه دارد. در حال حاضر چهار دستگاه نردبان بلند وارد شده که در گمرک تهران است که البته سیاست‌های جدید منجر شده خروج آنها کمی با تاخیر مواجه شود و در تلاشیم که به زودی این مساله برطرف شود. باقی دستگاه‌ها و تجهیزات از جمله فن‌های قوی که ویژه جاهایی مانند تونل‌هاست، دریافت شده و امیدواریم که تا دو ماه آینده بتوانیم آنها را به بهره‌برداری کامل برسانیم.


داوری با اشاره به به‌روز رسانی آموزش‌های آتش‌نشانان نیز گفت: مساله آموزش و افزایش مهارت آتش‌نشانان برای ما بسیار اهمیت دارد و در این راستا با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با اساتید خارجی منعقد شده این آموزش‌ها در حال اجراست و همچنین در حال بحث و گسترش آنها نیز هستیم.


وی با اشاره به اقدامات در حوزه پیشگیری گفت: در این زمینه طرح نظام بازرسی ایمنی را انجام می‌دهیم که با توجه به این طرح تمام ساختمان‌های بلندمرتبه مورد بازدید قرار می‌گیرند.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که به جای تمرکز بر نحوه پاسخ به حادثه میزان ریسک را در شهر کاهش دهیم و به معنای واقعی به این مسئله باور داشته باشیم که پیشگیری بهتر از مقابله است. متاسفانه گاهی مردم احساس می‌کنند که ایمنی نسبت به شرایط ناایمن هزینه‌دار تر است و توجه به ایجاد ساختارهای ایمنی ضرورتی ندارد که البته گاهی ممکن است که البته به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد در زمینه ایمنی نیز در بخش یارانه فکرهایی بشود.


داوری ادامه داد: بحث سوم مقررات ملی ساختمان در مورد حفاظت ساختمان‌ها برابر آتش‌سوزی و همه دستورالعمل‌هایی که ما اجرا می‌کنیم نیز در راستای این قانون قرار دارد.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین در مورد برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی برای 7 مهر (روز آتش‌نشانی) تصریح کرد: روز آتش نشانی با ایام محرم تقارن دارد و برای مراسم‌ها قطعاً معذوریت‌هایی داریم اما برنامه‌ریزی‌هایی با همکاری معاونان فرهنگی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان برگزاری نمایشگاه‌های آتش نشانی در محلات تهران، حضور آتش‌نشانان در مدارس و مساجد و حضور شهروندان در ایستگاه‌های آتش‌نشانی اشاره کرد و قول‌های خوبی هم برای برگزاری برنامه‌های ویژه برای آتش‌نشانان داده شده است.


انتهای پیام/4009/4039/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب