دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1397 - 02:44
عضو کمیسیون آموزش:

وزارت علوم باید رغبت خود را در برگزاری کنکور کاهش دهد

عضو کمیسیون آموزش معتقد است که برگزاری کنکور به شکل فعلی مانع کارآفرینی و استعدادکش است و وزارت علوم باید رغبت خود را در برگزاری کنکور کاهش دهد.
کد خبر : 303199

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به مشکلات ناشی از برگزاری کنکور برای دانش‌آموزان و جلوگیری از کارآفرینی گفت: صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که کنکور به تنهایی نمی‌تواند در خصوص انتخاب افراد دقت لازم را داشته باشد؛ لذا طبیعتا کارآفرین، تقویت کننده خلاقیت و نوآوری نیست و حتی ممکن است که استعدادکُش تلقی شود.


نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره با اینکه زمانی که ابزار لازم برای انتخاب افراد به شکل احسن وجود ندارد، کنکور به عنوان ابزاری ساده برای گزینش افراد انتخاب می‌شود، تصریح کرد: قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شده و شایسته است که کنکور حذف شود؛ زیرا در شأن سیستم آموزشی و دانش‌آموزان کشور نیست که با ساده‌ترین ابزار گزینش شوند و استعدادهای آنها به راحتی نادیده گرفته شود.


وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید به دنبال استانداردسازی در برگزاری آزمون‌های نهایی دوره متوسط دوم باشد تا دانش‌آموزان براساس عدالت آموزشی بر کرسی‌های دانشگاهی تکیه زنند؛ لذا انجام مورد مذکور به برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده نیاز دارد تا با برگزاری آزمون‌های نهایی در 3 سال متوالی و به شکل استاندارد، در سه سال آینده کنکور به شکل فعلی وجود نداشته باشد.


این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: اشکال مهمی که در برگزاری کنکور وجود دارد، سبب هدر رفتن استعدادها و جلوگیری از کارآفرینی می‌شود؛ زیرا داوطلبی که در رشته خاصی مهارت دارد ولی بنا به رتبه قبولی و انتخاب رشته امکان حضور در آن رشته مورد نظر خود را ندارد و در رشته غیر تخصصی خود مشغول به تحصیل می‌شود؛ می‌توان گفت از این نمونه داوطبین در کنکور و ورود به دانشگاه‌ها فراوان وجود دارد.


ساداتی نژاد با بیان اینکه متاسفانه در بحث کنکور مشکل قانون وجود ندارد، مشکل اصلی مسئله اجرای قانون است، تاکید کرد: بنابراین وزارت علوم باید رغبت خود را در برگزاری کنکور کاهش دهد و با یک همکاری نزدیک با آموزش و پرورش تصمیمی سرنوشت‌ساز در قبال کشور اتخاذ کنند.


وی یادآور شد: اصلی‌ترین اقدام باید از جانب آموزش و پرورش صورت گیرد؛ زیرا وزارت علوم نقش رابط بین دانش آموز با دانشگاه را ایفا می‌کند و وظیفه به مراتب کمتری نسبت به آموزش و پرورش دارد.


عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این برهه زمانی اصلی‌ترین وظیفه وزیر آموزش و پرورش حذف کنکور است و اگر وزیری چنین اقدام مهمی را انجام داد، باید نمره قبولی به کارنامه ایشان داد؛ بنابراین اگر دغدغه وزیر آموزش و پرورش حذف کنکور باشد، می‌تواند سبب عدالت آموزشی، کمک به کارآفرینی و شکوفا شدن استعدادها شود.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب