دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1397 - 00:32

شبکه علمی آموزش عالی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی از راه‌اندازی شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران تحت عنوان شعاع به‌عنوان اولین شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباطات علمی خبر داد.
کد خبر : 302585


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران،‌ رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی به تشریح و معرفی این شبکه اجتماعی که شعاع نامگذاری شده است، پرداخت و گفت: شعاع مخفف شبکه علمی آموزش عالی است و وجه تمایز آن با شبکه‌های دیگر وجهه علمی آن است. در این شبکه اجتماعی دانشجویان، استادان، دانش‌آموختگان، کارشناسان و یا صنعت که علم، دغدغه آنهاست فعالیت خواهند کرد. در اینجا مفهوم علم، گستره‌ای از آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری و فرهنگ است.


فاطمی با تاکید بر اینکه شعاع یک شبکه اجتماعی است، به توصیف ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی پرداخت و افزود: افراد در شبکه اجتماعی دارای یک پروفایل هستند که وضعیت آنها را مشخص می‌کند. این پروفایل‌ها قابلیت مشاهده، جستجو و ایجاد ارتباط شبکه‌ای و تشکیل گروه را دارند؛ هم‌چنین ما در شبکه اجتماعی باید امکان تعامل با افراد دیگر را ایجاد کنیم. البته می‌توان این سه مورد را از ویژگی‌های مشترک شبکه‌های اجتماعی برشمرد.


به گفته وی در شبکه اجتماعی شعاع به این سه ویژگی مشترک، علمی بودن نیز اضافه می‌شود و افراد می‌توانند در زمینه‌های علمی مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.


رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی در ادامه به بیان تفاوت پیام‌رسان و شبکه اجتماعی پرداخت و گفت: در پیام‌رسان‌‌ها پروفایل وجود ندارد، اما در شبکه‌های اجتماعی به ویژه شعاع که رویکرد علمی دارد افراد می‌توانند در پروفایلی که ایجاد می‌کنند زمینه فعالیت‌های علمی، علایق، کتاب‌ها و یا مقالات خود را به اشتراک بگذارند. هم‌چنین فعالیت گروه‌ها و جستجو در پیام‌رسان‌ها بسیار محدود است. کار پیام‌رسان انتقال و رساندن پیام لحظه‌ای است که در شبکه‌های اجتماعی هم باید از آن استفاده شود.


فاطمی با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی شعاع ساخت و طراحی دانشگاه تهران است، خاطر نشان کرد: در این شبکه اجتماعی علمی قابلیت پیام‌رسانی هم وجود دارد. شعاع در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی علمی بودن شبکه اجتماعی شعاع را وجه تمایز آن از دیگر شبکه‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: اجتماعی بودن یکی از مباحث مهم مطرح در آینده است. در وب ۱ اطلاع‌رسانی مورد توجه بود اما بعد از آن و در وب ۲ اجتماعی بودن مطرح شد، یعنی در این نوع از وب همه افراد نقش مشارکتی دارند و فقط دریافت کننده نیستند. این اتفاق در پروسه یاددهی و یادگیری نیز رخ داده است. یک زمان فقط استاد در کلاس تدریس می‌کرد، اما در حال حاضر به گونه‌ای شده که افراد از اجتماع با یکدیگر یاد می‌گیرند.


رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی ادامه داد: در حیطه پژوهش نیز رویکرد متفاوت و جدیدی جایگزین شده و اکنون به نحوی است که پژوهشگران می‌توانند زمینه‌های پژوهشی خود را به اشتراک بگذارند تا افراد دیگر آن را مشاهده کنند، در مورد آن نظر و یا اینکه بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهند که این خود نشان دهنده حرکت زمینه‌های پژوهشی به سمت اجتماعی شدن است.


فاطمی با اظهار اینکه طراحی شبکه اجتماعی شعاع یک سال به طول انجامیده است، گفت: در این طراحی اجزایی از جمله مقالات و انتشارات، ایجاد امکان پرسش و پاسخ علمی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، دروس و پروژه قرار گرفته که نقش علمی بودن این شبکه را به خوبی مشخص می‌کنند. ساخت و طراحی این شبکه در مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران انجام گرفته است و با توجه به در اختیار بودن این شبکه امکان ارزیابی برای افزودن و یا حذف بخشی از اجزای آن وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه در طراحی و فاز اول این شبکه اجتماعی درخواست دانشگاه محدود کردن آن به کاربران دانشگاه تهران است، از گسترش شعاع در آینده به‌عنوان شبکه علمی کشور در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد.


رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی با عنوان اینکه در حال حاضر ورود به شبکه اجتماعی شعاع از طریق احراز هویت دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هر کسی که در دانشگاه تهران احراز هویت می‌شود و اکانت دارد می‌تواند وارد این شبکه شود. در این مرحله یعنی فاز اول راه‌اندازی شبکه اجتماعی شعاع امکان عضویت برای افراد خارج از دانشگاه وجود ندارد و برای کسانی که خارج از دانشگاه تهران هستند، فقط امکان مشاهده بخشی از اطلاعات شبکه فراهم شده است. گذاشتن اطلاعات و اینکه چه میزان از آن قابلیت نمایه شدن داشته باشند، در اختیار کاربران شبکه است. البته در اختیار عموم گذاشتن اطلاعات علمی و پروژه‌ای خود می‌تواند گامی در جهت معرفی، ایجاد و گسترش همکاری دانشگاهیان با جامعه و صنعت قرار گیرد.


فاطمی با تاکید بر تحولات عرصه اطلاعات دیجیتال در عصر حاضر از آن به‌عنوان انقلاب چهارم یاد کرد و افزود: در این فضا و با توجه به تحولاتی که در دنیا به وجود آمده است، اگر ما از این امکانات برای گسترش اهداف علمی خود استفاده نکنیم، قطعاً عقب خواهیم ماند و آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ آینده‌مان به خطر خواهد افتاد.


وی در پایان با الگو برشمردن نماد آموزش عالی کشور اظهار کرد: اگر دانشگاه تهران بتواند کاری را به نحو صحیح انجام دهد، قطعاً دانشگاه‌های دیگر از آن الگو خواهند گرفت و دانشگاه مادر با پیشگامی در این زمینه و ایجاد اولین شبکه اجتماعی علمی آموزش عالی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب