دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 12:17
وزیر آموزش و پرورش در مراسم ارائه گزارش پایش جهانی آموزش برای همه:

نرخ بی‌سوادی در دختران 1/2 بیشتر از پسران است/ مشکلات اقتصادی و فرهنگی عامل اصلی بی‌سوادی دختران

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی در دختران 1/2 بیشتر از پسران است، گفت: با وجود اینکه در سایر مناطق کشور زمینه تحصیل برای دختران فراهم شده است اما مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مانعی برای تحصیل آنها است.
کد خبر : 30125

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم ارائه گزارش پایش جهانی آموزش برای همه در سال 2015 که هم اکنون در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه در سال 2000، 164 کشور از سرتاسر جهان در سنگال برای آموزش جهانی گردهم آمدند، اظهار کرد: در چارچوب اقدامات داکار پیرامون آموزش برای همه، سال 2015 را برای ارائه گزارش در خصوص رسیدن به اهداف خود معرفی کردند.


وی افزود: ایران با آگاهی به آموزش در راستای توسعه پایدار و تاثیر‌گذاری آن در تمامی حوزه‌ها در سطح کلان با تلاش مسئولان ذیربط و بسیج همگانی بخش‌های مربوطه اقدامات مهمی را در راستای آموزش برای همه به انجام رساند.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون در سال 2015 زمان آن فرارسیده است تا گزارش پیشرفت‌های خود در زمینه آموزش برای همه و پیشرفت در ارائه آموزش را ارائه دهیم، تصریح کرد: با نگاه اجمالی به آمار پیشرفت‌های ایران در گزارش مذکور به این نتیجه می‌رسیم که ایران توانسته است در این راستا به بخشی از اهداف شش گانه خود دست یابد.


وی در ادامه به تشریح اهداف شش‌گانه پرداخت و گفت: ارائه آموزش در دوره خردسالی، ابتدایی، ارتقای مهارت، آموزش برای جوانان و بزرگسالان، سوادآموزی، برابری جنسیتی و آموزش کیفی از جمله اهداف شش گانه تحت نظر ایران بوده است که توانسته است به موفقیت کم نظیری در این خصوص دست یابد.








در دوره پیش دبستانی افزایش پوشش گروه هدف در مناطق شهری و روستایی و همچنین همکاری بخش غیر دولتی در توسعه کیفیت ارتقای مربیان از اهداف اصلی ما در این زمینه بوده است. البته نرخ ثبت نام ناخالص به دلیل تاثیر بر روند اجرایی غیر دولتی بودن در دوره پیش دبستانی حالت نوسانی داشته است و از 29 درصد به 70 درصد در میانه و 58 درصد در پایان رسیده است البته با بازتعریف نقش دولت و استمرار حمایت‌های دولتی این شاخص در سال 2014 در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته روند افزایشی داشته است.

فانی به تشریح موفقیت‌ها در زمینه پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: در دوره پیش دبستانی افزایش پوشش گروه هدف در مناطق شهری و روستایی و همچنین همکاری بخش غیر دولتی در توسعه کیفیت ارتقای مربیان از اهداف اصلی ما در این زمینه بوده است. البته نرخ ثبت نام ناخالص به دلیل تاثیر بر روند اجرایی غیر دولتی بودن در دوره پیش دبستانی حالت نوسانی داشته است و از 29 درصد به 70 درصد در میانه و 58 درصد در پایان رسیده است البته با بازتعریف نقش دولت و استمرار حمایت‌های دولتی این شاخص در سال 2014 در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته روند افزایشی داشته است.


وزیر آموزش و پرورش به تشریح اقدامات انجام شده در زمینه هدف گروه دوم پرداخت و گفت: در آموزش پایه کامل کردن پوشش در همه نقاط و برابری فرصت‌های آموزشی در سایر مناطق روستایی و شهری و همچنین افزایش استاندارد حرفه‌ای معلمان از جمله اهداف ما بوده است. نرخ جذب در پایه اول 5 درصد نسبت به گذشته افزایش داشته و همچنین در زمینه آموزش پایه ثبت نام ها هم از گذر پایه ابتدایی به راهنمایی افزایش داشته است.


وی ادامه داد: در زمینه ارتقای مهارت در جوانان سهم دانش آموزان در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از کل دانش آموزان متوسطه با افزایش 12 درصدی همراه بوده است که البته سهم منابع غیر دولتی در این زمینه قابل توجه بوده است.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در هدفگذاری سند ملی در خصوص کاهش قدرمطلق بی‌سوادی گروه‌های سنی مختلف را در نظر گرفته‌ایم عنوان کرد: در گروه‌های سنی 10 تا 49 سال و همچنین زنان روستایی و منطقه‌ای متمرکز بوده‌ایم و در نظر داشتیم سواد آموزی را محلی کنیم که البته در این خصوص توسعه تشکل‌های غیر دولتی و منعکس کردن فعالیت‌های آموزشی مورد تاکید است.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به برنامه EAF نرخ سواد آموزی در گروه 15 سال به بالا از 76/5 درصد به 85/2 درصد ارتقا پیدا کرده است. همچنین در رده سنی 15 تا 24 سال این آمار از 94/2 درصد به 96/2 درصد افزایش پیدا کرده است که این آمار متعلق به مناطق شهری است، همین‌طور در مناطق روستایی نرخ سواد‌آموزی در این رده سنی از 89/5 درصد به 94/8 درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود فعالیت سواد‌آموزی در دهه آینده با توجه به پراکندگی سنی، جنسی، منطقه‌ای و انگیزه اجتماعی گروه هدف با چالش روبرو شود به همین منظور در این خصوص باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا ظرفیت‌های قانونی، ساختاری و فرایند اجرایی در این زمینه مساعد شود.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 110 مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز فعالیت می‌کنند اضافه کرد: در 4 هزار و 800 مدرسه کمتر از 5 دانش آموز در حال تحصیل هستند اما با توجه به پر هزینه بودن این ماجرا ما همچنین بر انسداد راه‌های مبادی بی‌سوادی تاکید داریم.


وی با بیان اینکه موانع جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی بر روند آموزش تاثیرگذار هستند اظهار کرد: آمار سواد آموزی دختران نسبت به پسران یک دوم گزارش شده است که این موضوع تحت تاثیر موانع اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است با وجود اینکه امکانات مناسبی برای تحصیل دختران فراهم شده است اما بی توجهی خانواده‌ها نسبت به تحصیل آنان آمار بی‌سوادی را در دختران افزایش داده است.


فانی ارتقای حرفه‌ای معلمان، متعادل کردن شاخص دانش آموزان نسبت به معلمان، بالا بردن عملکرد دانش آموزان در آزمون‌های استاندارد را از جمله اقدامات انجام شده در خصوص ارتقای کیفیت سواد آموزی دانست و گفت: نظام آموزشی کشور در ابتدای راه سواد آموزی بوده و نیازمند است تا چارچوب منسجمی را در این زمینه بکار گیرد. سند تحول نظام آموزشی کشور که در سال 90 به تصویب شورای عالی رسید بسیار ارزشمند است و برنامه ششم توسعه که از سال 95 اجرا می شود بر نظام آموزشی با رویکرد کیفیت بخشی مبنای تعلیم برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش است.


وی با تاکید بر اینکه ایران بر اساس گزارش های اعلام شده کشوری پیشگام در حوزه آموزش است گفت: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و از تعامل با سایر کشورها در خصوص انجام رسالت خود در زمینه آموزش و پرورش استقبال می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب