دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1397 - 16:15
دبیرکل سازمان اطلاعات و امنیت اروپا در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

نقشه گروهک‌های وابسته به آمریکا و متحدانش برای ایجاد آشوب در ایران/ برخی رهبران گروهک‌ها را می‌شناسیم

دبیرکل سازمان اطلاعات و امنیت اروپا با اشاره به ناآرامی‌های اخیر عراق گفت: اطلاعات موجود نشان‌دهنده تحرکات برخی گروهک‌های مورد حمایت آمریکا و متحدان سیاسی و منطقه‌ای‌‌اش برای ایجاد تحرکات مشابهی در ایران هستند.
کد خبر : 296734

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ اوایل تیر بود که هم‌زمان با بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن نرخ سکه و به‌وجود آمدن نوعی بحران و رکود در اقتصاد کشورمان، مردم و اغلب بازاریان در تهران و چند شهر دیگری تظاهرات مسالمت‌آمیزی را با هدف رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولان اقتصادی برگزار کردند. تظاهراتی که البته با ورود برخی جریان‌های نفوذی و عمدتا معلوم‌الحال به حاشیه کشیده شد و اغتشاشگران، درصدد برآمدند از فضای کاملا اقتصادی موجود، در راستای اهداف و اغراض سیاسی خود سوءاستفاده کنند.


دیرزمانی از این اعتراضات نگذشته است که مشابه این نوع تظاهرات البته توامان با برخی گرایشات سیاسی، در عراق رخ داد و عراقی‌های درمانده از فساد مقام‌های دولتی، نالان از حجم بیکاری فزاینده در این کشور و خسته از گرمای شدید هوا و قطعی مکرر آب و برق به خیابان‌ها ریختند تا در تظاهراتی مسالمت‌آمیز به سوءمدیریت حاکم بر کشورشان اعتراض کنند. باوجود این، باز هم برخی جریان‌ها به تحریک تظاهرکنندگان پرداختند و روند اعتراضات به‌ویژه در نقاط جنوبی این کشور ازجمله در نجف و بصره به اغتشاش و ناامنی کشیده شد.


کارشناسان عراقی بر این باورند که در لابه‌لای این اغتشاشات می‌توان رد پایی از عناصر باقی‌مانده از حزب بعث را یافت و همچنین امکان نفوذ و تحریک جریان‌های وابسته به عربستان سعودی در آن وجود دارد.


«هیثم ابوسعید»، دبیرکل سازمان اطلاعات و امنیت اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره وجه مشترک اعتراضات مردم به وضعیت اقتصادی در ایران و عراق و آشوب‌های ناشی از آن، گفت: «پیشتر شاهد تظاهرات مردم در جمهوری اسلامی ایران بودیم و اکنون مشابه آن تظاهرات در عراق برگزار می‌شود و هدف هر دو نیز یکی است؛ مردم می‌خواهند وضعیت رفاهی و معیشتی مناسبی داشته باشند و بیکاری و فساد اقتصادی و اداری در دو کشور ریشه‌کن شود. باوجود این، در اقدامی مشکوک چه در ایران و چه در عراق تظاهرات و اعتراضات مردمی به آشوب کشیده شد و برخی اغتشاشگران، در صف مردم، به برهم زدن نظم عمومی و خسارت وارد کردن به ساختمان‌های دولتی و شهری کردند.»


وی افزود: «طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، دو تفاوت عمده در خط‌دهی به جریان‌های آشوبگرایانه در ایران و عراق وجود دارد؛ نخست اینکه برخی جریان‌های عمدتا وابسته به تشکیلات نظامی در ترکیه اقدام به آموزش و تجهیز برخی عوامل نفوذی کرده‌اند تا با تحریک مردم عراق در نقاط جنوبی این کشور شورش به پا و از موقعیت به‌وجود آمده سوءاستفاده کنند و در نهایت کار را به ترور شخصیت‌های سیاسی و دینی این کشور بکشانند. موضوعی که می‌تواند آتش فتنه دیگری را پس از فتنه داعش، در عراق به پا کند.»


گروهک‌های وابسته به آمریکا و متحدانش در حال طرح‌ریزی آشوب در ایران


کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل در امور غرب آسیا تصریح کرد: «طبق اطلاعات موجود، تحرکات مشابهی در ایران وجود دارد که در آن برخی گروهک‌ها که از حمایت‌های بین‌المللی به‌ویژه از سوی آمریکا و متحدان سیاسی و منطقه‌ای‌‌اش برخوردارند، می‌خواهند ناآرامی ایجاد و جنوب ایران را همچون جنوب عراق و بصره و نجف مکانی برای آتش‌افروزی‌های خود کنند.»


وی تاکید کرد: «البته ما اسامی برخی رهبران این گروهک‌ها را در اختیار و اطلاع داریم که خرابکاری‌های آنها عمدتا خط‌دهی شده از سوی آمریکا است. موضوعی که نقض صریح قطعنامه 2625 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رود.»


به گزارش آنا، در قطعنامه‌ 2625 مورخ 24 اکتبر 1970 (2 آبان 49) منشور سازمان ملل متحد آمده است، اهداف و اصول مندرج در منشور شامل توسعه روابط دوستانه میان ملت‌ها برپایه احترام به اصولی همچون حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت مردم، در نظر گرفتن اقدامات مناسب دیگر برای تقویت صلح جهان شمول، دستیابی به همکاری بین‌المللی برای حل مشکلات بین‌المللی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا بشردوستانه و در راستای ارتقا و ترغیب احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه بدون هیچ گونه تبعیض از هر نوع مانند نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب،عقیده سیاسی و غیرسیاسی، خاستگاه اجتماعی یا ملی، ویژگی‌ها، تولد و دیگر موارد است.


همچنین در این قطعنامه بر این نکته که همه کشورهای عضو متعهد شده‌اند تا در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر یا به هر وسیله دیگر که با اهداف سازمان ملل متحد مغایر باشد استفاده نکنند، تاکید شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته