دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛

اهمیت ویژه حوزه پژوهش در دوران تحصیلات تکمیلی/ اگر به پژوهش بی‌علاقه‌اید ارشد نخوانید!

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌ و تحقیقات گفت: دوران تحصیلات تکمیلی دوران متفاوتی است، حوزه پژوهش در این دوران مهم است و اگر داوطلبی علاقه‌ای به کار پژوهش ندارد، بهتر است وارد این عرصه نشود.
کد خبر : 292102

پریوش جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به انتخاب رشته داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: داوطلبان در انتخاب رشته باید به توانایی‌های فردی، شرایط شغلی - اجتماعی ویژگی‌های رشته توجه کنند. دانشجویان باید عوامل فردی را در مرحله کارشناسی ارشد در نظر بگیرند، استعدادها در رشته‌های مختلف متفاوت است؛ مثلا برخی هوش ریاضی خوبی دارند اما به رشته‌های انسانی می‌روند که به هوش کلامی نیاز دارد. حتما داوطلبان درباره رشته گرایش‌هایی که می‌خواهند انتخاب کنند از کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در حال درس‌خواندن هستند یا استاد هستند، مشورت بگیرند.


جعفری با تاکید بر اینکه ویژگی‌های شخصیتی در انتخاب رشته مهم است، بیان کرد: افرادی که در مواجهه با تجربیات جدید باز هستند و کسانی که انعطاف ندارند با هم متفاوت هستند حتما داوطلبان باید به ویژگی‌های شخصیتی خود آگاه باشند و بدانند که چه چیزی را انتخاب می‌کنند. برای برخی از افراد پرستیژ رشته مهم است و در ذهنشان وکیل و پزشک با هم فرق دارد،‌ البته برخی هم اینگونه فکر نمی‌کنند، آنهایی که به این موضوعات فکر می‌کنند حتما باید در انتخاب رشته به افکار خود توجه داشته باشند.


عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌ و تحقیقات اضافه کرد: برخی هم رشته‌ گرایش‌هایی را انتخاب می‌کنند که با آنها به لحاظ علمی فاصله دارند داوطلبان اگر مایلند در آن گرایش‌ها درس بخوانند باید در فرصت باقیمانده تا شروع ترم این فاصله را پر کنند. برخی که از رشته‌های مغایر به مقطع ارشد میایند دانشگاه 12 واحد جبرانی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که اصلا کافی نیست. دانشجویان باید خودآموز خود را به درس‌ها برسانند.


جعفری با تاکید بر اینکه عوامل محیطی در انتخاب رشته مانند اشتغال هم باید درنظر گرفته شود، ادامه داد: البته اشتغال در همه رشته‌ها کم است ولی در برخی رشته‌ها کمتر است. باید داوطلبان به این موضوع توجه کنند. اینکه آیا می‌توانند با این رشته که می‌خوانند دست به خوداشتغالی بزنند؟ اگر شاغل هم هستند، به این موضوع توجه کنند که رشته‌ای که می‌خواهند در آن درس بخوانند کاربرد دارد برخی از رشته‌ها اصلا مرتبط با کار افراد نیست توصیه می‌شود که در این رشته‌ها ادامه تحصیل ندهند.


وی تاکید کرد: داوطلبان حتما به سرفصل‌های رشته انتخابی توجه کنند و ببینند که آیا انتظارتشان در دوره ارشد برآورده می‌شود یا نه؟ آیا نیاز افراد پر می‌شود یا نه؟ کدام رشته می‌تواند مطابق به اهدافشان باشد.


عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌ و تحقیقات در ادامه با انتقاد از نبود رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه در ایران نظام رتبه‌بندی دقیقی درباره رشته‌‍‌ها و دانشگاه‌ها وجود ندارد، بیشتر اطلاعات دهان به دهان است، اگر اعتبار دانشگاه برای داوطلبان مهم است حتما به ساختار هیات علمی دانشگاه‌های انتخابی توجه کنند، کسانی که هدفمند کارشناسی ارشد بخوانند حتما می‌توانند نتایج بهتری بگیرند.


جعفری با اشاره به دانشجویانی که می‌خواهند در رشته‌های مغایر در ارشد درس بخوانند، ادامه داد: داوطلبان حتما به سیلابس‌ها دقت کنند و پیش‌نیازها را در نظر بگیرند این دانشجویان باید واحدهایی را بگذارنند که به حد سایر دانشجویان برسانند.


وی تصریح کرد: داوطلبان همچنین به این موضوع توجه کنند که تجانس رشته و کاربرد رشته قبلی در رشته جدید را بیابند، مثلا اگر کسی مهندسی صنایع می‌خواند و بعد در کارشناسی ارشد به مدیریت آموزش می‌رود باید مشخص کند که چه نقشی در رشته جدید دارد. اگر نتوان این ارتباط را برقرار کرد 4 سال از دست رفته است، پس پیوند رشته قبلی با رشته جدید بسیار حائز اهمیت است.



انتهای پیام/

برچسب ها: کارشناسی ارشد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته