مهارت افزایی دانشجویان از مهمترین برنامههای دانشگاههاست/ عدم توجه کافی آموزش عالی به مهارت افزایی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی نیاسر در دومین نشست معاونان آموزشی دانشگاههای سطح ۱ و ۲ کشور، گفت: وضعیت آموزش عالی کشور خاص است، یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره آموزش عالی وجود دارد، بحث دانشآموختگان است، دانشآموختگانی که به گفته دانشگاهها، نمیتوانند آنگونه که باید وارد بازار کار شوند.
وی ادامه داد: درباره اشتغال دانشآموختگان چند وجه وجود دارد، اول اینکه همین دانشآموختگان داخل کشور، در خارج میتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند و آموزشهایی که در داخل کشور دیدهاند را پیاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: بحث دیگر اینکه برای اشتغال دانشآموختگان باید نیاز بازار و توانمندی آنها را نیز بسنجیم، اما در وجهی دیگر باید بدانیم که آیا دانش آموختگان در دوران تحصیل توانمند میشوند؟
شریعتی نیاسر گفت: مهارت افزایی دانشجویان در دوران تحصیل یکی از مهمترین برنامههای دانشگاههاست، البته دانشگاهها نباید برای مهارت افزایی دانشجویان در دوران تحصیل یک وجهی باشند؛ بلکه در برنامههای مهارت افزایی چند وجهی رشد یابند.
وی اضافه کرد: دانشآموختگان باید بتوانند مهارتهای لازم برای کار را کسب کنند، مثلا کسی که مهندسی مکانیک می خواند باید بتواند در محیط کار با مهندسی شیمی تعامل کند.
وی افزود: دانشجویان باید در کنار مهارتهای تخصصی، مهارتهای عمومی هم کسب کنند، تا در موقع فارغالتحصیلی منتظر ورود به بازار کار نباشند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دستگاه آموزش عالی آنطور که باید به مهارت افزایی توجه نکرده است و باید برنامه ریزی اساسی در این حوزه صورت گیرد، اگرچه حرکتهای خودجوشی در برگزاری دورههای مهارت افزایی شکل گرفته است اما دانشگاهها باید فراتر از ماموریت خود گام بردارند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: اشتغال فارغالتحصیلان یکی از دغدغههای رهبری و مسئولان نظام است، عمده نگرانی مربوط به این است که محصولی که از دانشگاهها خارج میشوند، بتوانند در جامعه موثر باشند و جامعه بتواند از مهارتهای آنها استفاده کنند. متاسفانه دانشآموختگان محیط شغلی منضبط و آماده برای خود تعریف میکنند. دانشگاهها باید بتوانند دانشجویان تربیت کنند که اگر نتوانستند وارد بازار شغلی شوند، خود کارآفرین شوند.
شریعتی نیاسر با اشاره به اقدمات وزارت علوم برای افزایش مهارت افزایی دانشجویان گفت: ارائه دو درس اختیاری تاثیرگذار در معدل یکی از کارهایی که در سال ۹۵ برای افزایش مهارتافزایی دانشجویان انجام شد. ما به دانشگاهها ابلاغ کردیم که دورههای مهارتافزایی برگزار کنند و برای آن گواهی نیز به دانشجویان دهند تا اعتبار خوبی برای دانشجویان باشد.
وی ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم تا ۱۴۰ میلیارد تومان به بحث مهارت افزایی دانشجویان اختصاص دهد تا این مبلغ را برای مهارتافزایی در دانشگاهها توزیع کنیم.
وی ادامه داد: تاحدودی اجرای طرح اشتغالپذیری فارغالتحصیلان به پشتوانه حقوقی نیاز دارد که در حال انجام است.
شریعتی گفت: در سال ۹۵ اولین بخشنامه برای ارائه دروس اختیاری ارائه دادیم تا دست دانشگاهها در این زمینه باز باشد و برخی دروس اختیاری به صورت رایگان به دانشجویان ارائه شود و نمره کسب شده در معدل آنها اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: دانشگاهها می توانند با توجه به شرایط اقلیمی تدوین کنند و به عنوان دروس اختیاری ارائه دهند، این دروس به عنوان دروس مازاد است نه دروس اصلی، در سقف مجاز سنوات باید ارائه شود.
شریعتی نیاسر ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار کردیم، اگرچه این اعتبار کافی نیست، باید بتوانیم توزیع مناسبی در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم.این برنامه باید متناسب با ویژگی تحصیلی، جنسیت و گروهای آموزشی تدوین شود.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تمرکز وزارت علوم در رابطه با مهارتافزایی دانشجویان بر روی مقطع کارشناسی است.
شریعتی نیاسر افزود: در در آستانه تحریم هستیم، آموزش عالی ما نیز مستثنی از سایر ارگانهای نظام نیست، نظام نیاز به حمایت آموزش عالی دارد و ما بر این باوریم که این شرایط ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. برخی از دانشگاهها دارای امکاناتی هستند که از آن زیاد استفاده نمیکنند؛ باید شرایطی ایجاد شود و همافزایی صورت گیرد تا دانشگاهها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.
وی بر ساماندهی موسسات آموزش عالی تاکید کرد و گفت: با توجه به تحریمهای پیشرو، باید دانشگاهها با هم همکاری کنند. در حال حاضر ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها حضور دارند که ۱۰۰ هزار نفر از آنها در مقطع دکتری تحصیل میکنند. در این شرایط سخت باید دانشگاهها همکاری کنند تا این پروژهها به سمت تجاریسازی حرکت کند. با همه فشارهای سیاسی، ما باید تعاملات خارجی خود را حفظ کنند و در این شرایط باید دیپلماسی علمی خود را تقویت کنیم.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: ماه گذشته آئیننامه یکپارچه آموزش عالی را به دانشگاهها ابلاغ کردیم، مواردی که در این آئیننامه وجود نداشت، به دانشگاهها تفویض شده است. دانشگاهها موظف هستند شیوهنامه خود را برای مواردی که تفویض شده، به ما منعکس کنند. باید در داخل دانشگاهها دفاتر هدایت شغلی ایجاد شود و این برای توانمندسازی استادان جوان است که امروزه تعداد آنها نیز بسیار زیاد شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: همچنین در دفتر برنامهریزی وزارت علوم نیز دفتری تحت عنوان «مهارتافزایی» راهاندازی خواهد شد.
وی تأکید کرد: دانشگاهها آمادگی دارند که جوانانی که خارج از کشور تحصیل میکنند و به خاطر مشکلات ارزی ناشی از تحریمها با مشکل مواجه هستند، در داخل پذیرش کرده و شرایط انتقال آنها به داخل را تسهیل کنند و ما حتما تدابیر لازم را برای انتقال این دانشجویان به دانشگاههای داخل فراهم میکنیم.
شریعتی نیاسر گفت: استادان و محققانی که در این شرایط علاقهمند هستند به کشور بازگشته و در داخل فعالیت کنند، شرایط را برای حضور آنها فراهم میکنیم.
انتهای پیام/