آغاز سیوپنجمین بهار علمی واحد کرج؛ از اتاقهای باغ متروک تا مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین (ع)
دکتر محمدحسن برهانیفر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد پیراینده موسس و نخستین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: «واحد کرج، ۹ خرداد سال ۱۳۶۳ به همت زنده یاد مرحوم حاج محمد پیراینده (معلم اخلاق و قرآن) و با تلاش شبانه روزی مسئولان، استادان و کارکنان دلسوز خود بدون کمک مالی از جانب نهادهای دولتی، فقط با تکیه بر شهریه های دانشجویان راهاندازی و کار خود را با ۷ رشته تحصیلی و استفاده از ۲۵ مدرس حقالتدریسی و ۵۰۰ دانشجو در باغی واقع در سه راه عظیمیه کرج که اکنون آموزشکده سما واحد کرج در آن مستقر است آغاز کرد.»
وی افزود: نخستین آزمون ورودی واحد کرج با بیش از ۴۰۰۰ داوطلب در ۱۱ حوزه امتحانی برگزار شد و در نهایت ۵۳۴ دانشجو در این واحد پذیرفته شدند که کلاس های آنان در اتاقهای باغی متروک در ابتدای جاده چالوس و ساختمان وقفی دارالعلوم زینبیه برگزار می شد.»
رئیس واحد کرج روند توسعه این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: «سال ۱۳۷۱ زمین ۴۷ هکتاری در منطقه رجایی شهر کرج به منظور احداث مجمتع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج خریداری شد. سال ۷۳ نیز ۴/۱۰ هکتار زمین در شهرستان نظرآباد به منظور احداث کیلینیک دامپزشکی، آموزشکده فنی و مرکز آموزش معلمان ، ۱۰ هکتار در منطقه باباسلمان به منظور احداث کیلینیک دام های بزرگ، ۲۰ هکتار در ماهدشت با عنوان مزرعه آموزشی کشاورزی و ۱۵۰۰۰ متر مربع در شهریار به منظور بهره برداری دانشکده دامپزشکی خریداری شد.
این مسئول ادامه داد: در همان سال ۶ باب سوله در ضلع شمالی مجتمع دانشگاهی احداث شد و به تدریج امور اداری و آموزشی به این سولهها منتقل شد. سال ۷۴ فاز اول احداث ساختمان امام خمینی(ره) به عنوان نخستین ساختمان آموزشی مجتمع دانشگاه آغاز و آبان سال ۷۸ با نخستین افتتاحیه، ساختمانهای جدید دانشگاه مورد بهرهبرداری قرار گرفت. این روند توسعه تا سال ۱۳۸۱ ادامه داشت و از سال ۸۱ تا ۹۰ بیشترین ساختمان های مجتمع امیرالمومنین (ع) ساخته و تکمیل شد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به جایگاه مناسبی که این دانشگاه در سطح کشور و دانشگاه های معتبر جهان دارد گفت: «امروز اما روند رشد، توسعه و پیشرفت واحد کرج در زمینه های مختلف عمرانی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و .... این دانشگاه را با درجه جامع الف به بزرگترین واحد دانشگاهی در استان البرز ، دومین واحد دانشگاهی کل کشور و یکی از مطرحترین و معتبرترین دانشگاه های کشور در عرصه های بین المللی تبدیل کرده است.»
وی با ارائه آمار اجمالی به معرفی واحد کرج پرداخت و به آنا گفت: «واحد کرج اکنون با بیش از سی هزار دانشجو، ۵۴۱ عضو هیأت علمی، ۵۶۹ کارمند در سایتی به مساحت ۴۶ هکتار و با ۹۷۷۰۴ مترمربع فضای اداری - آموزشی مشغول فعالیت علمی آموزشی است.»
برهانی فر ادامه داد: «طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته واحد کرج ۷۷۰ و طرح های تحقیقاتی در دست اجرا ۴۶ طرح است. ۱۷۰۴ مقاله آی اس آی، ۱۳۱۰ مقاله علمی – پژوهشی، ۴۶۵ مقاله علمی – ترویجی و خارجی غیر آی اس آی ، ۴۵ همایش، ۱۲۲ کارگاه روش تحقیق، ۲۷۱ سلسله سخنرانی علمی، شرکت در ۲۵۰ کنفرانس داخلی و ۶۵۲ کنفرانس خارجی و بیش از ۸۰ عنوان اختراع ثبت شده از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در عرصه های علمی است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: «واحد کرج با ۹۷ آزمایشگاه، ۲۰ کارگاه، ۲۳۵ رشته تحصیلی از کاردانی تا دکتری، ۱۹۶ کتاب چاپ شده و ۱۲ عنوان کتاب زیر چاپ، ۴ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی، ۱۳ دانشکده، یک مرکز آموزش عالی سما و ۴ مدرسه از مقاطع دبستان تا دبیرستان، ۲۴ سایت کامپیوتر با ۱۴۵۰ دستگاه رایانه، ۲۴۹۵۲ عنوان کتاب، ۲۱۶۰ عنوان مجله فارسی و لاتین، ۲ سالن ورزشی سرپوشیده، ۲ زمین روباز ورزشی و یک زمین چمن فوتبال، یک سالن اجتماعات ۸۰۰ نفری ، ۶ سالن اجتماعات ۲۰۰ نفری و ۸ سالن دفاعیه ۵۰ نفری همچنان در جذب و تربیت بخش عظیمی از نیروی جوان دانشگاهی استان و کشور پیشتاز و در این راستا تاکنون ۱۱۳۴۹۲ فارغ التحصیل به جامعه تقدیم کرده است.»
برهانی فر با تاکید بر اینکه راه اندازی واحد کرج نقطه عطفی در فرهنگ و دانش شهر کرج و حتی استان البرز است به آنا گفت: «در پی اجرای سیاستهای کلان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رهایی از وابستگی به شهریه و درآمدزایی به ورود به بازارهای اقتصادی و صنعتی کشور و جهان طرحهایی را در دستور کار خود قرار داده ایم.»
وی تشریح کرد: «از مهم ترین طرح ها می توان ادامه فعالیت در بخش ساها -در سامانه ساها حدود ۱۸۴ نوع خدمات آزمایشگاهی و ۴۳۱۹ مورد تجهیزات ثبت شده است- ایجاد آزمایشگاه های مرجع و همکار استاندارد، برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت تخصصی ، تقویت بنیه علمی و کیفیت آموزشی بویژه در دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی، تاکید بر تحقیق و پژوهش های علمی روز دنیا و افزایش میزان مقالات علمی – پژوهشی و ISI، پیشبرد اهداف علمی – آموزشی در سطح کلان و بهبود رتبه علمی دانشگاه در رتبه بندی های کشوری و جهانی، اجرای طرحهای برون دانشگاهی، توسعه و گسترش واحدهای فناور در مرکز رشد و حمایت برای تبدیل وضعیت به شرکتهای دانش بنیان فعال، جذب سرمایه گذاری برای حمایت از طرحهای دانشگاهی درآمدزا، ورود به عرصه تولیدات صنعتی با مشارکت صنایع و نخبگان استان، ورود به عرصه تولیدات محصولات دامی و کشاورزی شامل گیاهان دارویی و ...را نام برد.»
انتهای پیام/