دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 17:00
مسئول برنامه ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو:

ایران در برخی از شاخص‌های نانو، جایگاه پانزدهم در جهان را دارد

مسئول برنامه ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو می‌گوید در ده سال نخست برنامه توسعه فناوری نانو تلاش شد در حوزه نانو به 15 کشور نخست دنیا برسیم که در بعضی از شاخص‌ها این موفقیت حاصل شد.
کد خبر : 281971

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از رادیو گفت‌و‌گو، مهندس محمد باقری، کارشناس ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسه فناوری نانو، و مهندس علی طهاری، مسئول برنامه ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، درباره فناوری نانو و شعار سال صحبت کردند.


علی طهاری در آغاز با بیان اینکه موضوع فناوی نانو از سال 79 در ایران مطرح شد، گفت: «از همان سال موضوع بررسی و مطالعات اولیه در مورد این فناوری آغاز شد. سال 82 در کشور، ستاد متمرکزی برای پیگیری بحث فناوری نانو زیر نظر نهاد ریاست جمهوری راه اندازی شد تا سند توسعه فناوری نانو را در کشور تدوین کند».


وی با اشاره به تصویب برنامه 10 ساله نانو در سال 84، اظهار کرد: «در 10 ساله نخست تمرکز ستاد ویژه توسعه نانو بر آگاهی بخشی و ترویج این موضوع و همچنین توسعه منابع انسانی و البته توسعه علم و فناوری بود. در این فرآیند 10 ساله برای اینکه به نتیجه ملموسی برسیم پنج ماموریت برای ستاد و برنامه توسعه فناوری نانو تدوین شد. ماموریت نخست توسعه منابع انسانی، تعداد و تنوع متخصصین، تولید علوم نانو، توسعه فناوری و نوآوری، توسعه صنعتی نانو در کشور که با حجم و تنوع محصولات نانو سنجیده می‌شود و در آخر توسعه بازار نانو در داخل و خارج از کشور جزو ماموریت‌های نانو محسوب می‌شدند».


مسئول برنامه ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد: «در 10 سال نخست تلاش شد در حوزه نانو به پانزده کشور نخست دنیا برسیم که در بعضی از شاخص‌ها این موفقیت حاصل شد. به عنون مثال در بحث توسعه منابع انسانی، تولید علوم نانو و تا حدی در حوزه توسعه صنعتی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم اما از آن سمت روی موضوعی مانند توسعه فناوری نوآوری که شاخص آن ثبت اختراعات است و همچنین توسعه بازار محصولات در ایران و خارج از کشور با اهداف، فاصله داریم. در برنامه 10 سال دوم نانو، روی دو موضوع آخر تمرکز بیشتری شده است».


وی ادامه داد: «در 10 سال دوم برنامه نانو، تمرکز اصلی روی موضوع توسعه صنعتی و گسترش بازارهای محصولات نانو خواهد بود».


در ادامه محمد باقری به اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت: «در این بخش برنامه‌ها را به سمت توسعه فناوری پیش خواهیم برد یعنی در ارتقای فناوری سهم داشته باشیم و بتوانیم آن را به مرحله تجاری سازی و بازار برسانیم که البته این موضوع در حال حاضر نقطه ضعف دانشگاه‌ها است یعنی محوریت پایان نامه‌ها دانش محور است و توجه خاصی به بخش فناوری و توسعه فناوری‌های مختلف و ارائه آنها به بازار وجود ندارد».


مسئول برنامه ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: «از جمله برنامه‌هایی که در بخش دانشجویی اتفاق افتاد، ایجاد برنامه‌های نوین بر پایه فناوری و توسعه تکنولوژی نانو در بخش‌های مختلف بود. به عنوان مثال یکی از برنامه‌های سال گذشته برنامه نانو استارتاپ یا توانمند سازی استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری نانو بود. یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر در کشور داریم موضوع آب و بازیابی فاضلاب‌های شهری و صنعتی در کشور است و نانو استارتاپ‌ها تمرکز خود را روی این موضوع گذاشتند و توانستیم طرح‌های نوآورانه و فناورانه‌ای را ایجاد کنیم».


وی با ذکر نمونه‌ای ادامه داد: «یکی از طرح‌ها زدایش آرسنیک یا فلزات سنگنین از پس آب‌های صنایع چرم است که این طرح به مرحله نمونه اولیه رسیده است و روی مباحث تجاری سازی آن در بازار تمرکز شده است. همچنین کار دیگری که در بخش دانشجویی انجام شد، ایجاد دوره‌های آنلاین آموزش دستگاه‌های آنالیزی، صنعتی و دوره‌هایی برای صنایع در سایت آموزشی است».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته