دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1394 - 09:53
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

توضیح محسنی‌ اژه‌ای درباره شلاق خوردن چهار نفر در طرقبه/ تظاهر به روزه‌خواری جرم است

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شاید طبق نظر برخی از مراجع دود، روزه را باطل نمی‌کند اما در هر حال تظاهر به روزه‌خواری جرم است، گفت: اگر شخصی روزه‌خواری کند، با او کاری ندارند اما تظاهر به روزه‌خواری آن هم در ملاءعام جرم محسوب می‌شود.
کد خبر : 28163

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در واکنش به انتشار خبری مبنی بر شلاق خوردن چهار شخصی که با کشیدن قلیان در ملاءعام اقدام به روزه‌خواری کرده بودند، به خبرنگار آنا می‌گوید: شما از کجا می‌دانید که علت شلاق خوردن این افراد روزه‌خواری بوده است.


پیشتر روزنامه خراسان در خبری نوشت: «پنج‌شنبه گذشته در مقابل یک باغ در طرقبه (در نزدیکی مشهد) ۴ نفر از افرادی که در ملاء عام اقدام به روزه خواری کرده بودند حد شلاق بر آنها جاری شد. در خور اشاره است که این افراد اقدام به کشیدن قلیان در ملاء عام کرده بودند که هر کدام به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند و حکم عصر پنجشنبه در طرقبه اجرا شد.»


سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت‌وگو با آنا، اظهار کرد: بر فرض هم عده‌ای از علما معتقد باشند دود، روزه را باطل نمی‌کند اما در هر حال تظاهر به روزه‌خواری جرم است.


معاون اول قوه قضاییه ادامه می‌دهد: اگر شخصی روزه‌خواری کند، با او کاری ندارند اما تظاهر به روزه‌خواری آن هم در ملاءعام جرم محسوب می‌شود.


پیشتر سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه روزه‌خواری خود جرم محسوب نمی‌شود، گفته بود: تظاهر به روزه خواری بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهیم کرد. موارد معدودی با روزه خوارها مواجه شدیم که با تذکر مشکل حل شد اما اگر هم مقاومتی هم صورت می گرفت برخورد لازم انجام می شد.


به گزارش آنا هم‌اکنون بر اساس آمار ۲۵ درصد جمعیت ایران سیگار می‌کشند با توجه به اینکه برخی از این افراد در واقع به نیکوتین موجود در سیگار پس از مدتی اعتیاد پیدا می‌کنند، نکشیدن آن در 18 ساعت روزه داری برای آنها مشکل به نظر می رسد این افراد با استناد بر نظر برخی از مراجع معتقدند که دود سیگار روزه را باطل نمی‌کند.


در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخش استفتائات جدید و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کسى که معتاد به سیگار است و باید در روز حتماً چند سیگار بکشد، مى‌تواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است؟ آمده است: «بنابر احتیاط واجب روزه‌دار باید از دود‌هاى انواع دخانیات خوددارى کند و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست.»


آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز در استفتایی درباره باطل شدن روزه در قبال کشیدن سیگار و استعمال قلیان، اظهار کرده است: «بنابر احتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند» و در پاسخ به این پرسش که «آیا کشیدن سیگار، به صورتی که دود آن را فرو نبرند، روزه را باطل مى‌کند؟» تأکید دارد: «اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى‌کند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود.»


در رساله آیت‌الله حسین وحید خراسانی دیگر مرجع تقلید شیعه نیز آمده است: «بنابر احتیاط واجب، سیگار روزه را باطل می‌کند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل می‌کند) پرهیز کند و قضا و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.»


در این میان مرحوم آیت‌الله محمدتقی بهجت حتی کشیدن سیگار در حالت عادی را نیز حرام می‌دانست. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در رساله خود، احتیاط واجب را این دانسته‌ که روزه‌دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند.


یکی از بهانه‌های سیگاری‌ها برای سیگار کشیدن در ماه مبارک رمضان این است که می‌گویند دود را وارد حلق‌شان نمی‌کنند، اما آیت‌الله نوری همدانی در خصوص این افراد گفته‌ است: «این افراد تنها توجیهی برای خود ساخته‌اند و سیگار کشیدن از مبطلات روزه است.» این مرجع تقلید همچنین درباره این موضوع که آیا روزه فردی که در کنار استعمال کننده دخانیات نشسته باشد باطل می‌شود یا نه، حکم داده ‌است: «اگر دود وارد حلق روزه‌دار نشود، روزه وی صحیح است.» آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در خصوص نشستن روزه‌دار کنار فرد سیگاری، تصریح کرده‌ است که اگر دود به حلق روزه‌دار راه نیابد، روزه وی صحیح خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: روزه خواری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته