دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1397 - 08:57
دلایل ضعف اقتصادی باشگاه‌ها از نگاه کارشناس مدیریتی فوتبال:

مدیران «لمپن» در راس باشگاه‌ها

مدیرعامل سابق استقلال گفت: متاسفانه چند مدیر «لمپن» که هیچ فکر اقتصادی ندارند در راس مدیریت باشگاه‌ها قرار گرفته‌اند و به همین دلیل شرایط اقتصادی باشگاه‌ها خوب نیست.
کد خبر : 276494

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران درحالی به پایان رسید که هنوز اکثر باشگاه‌ها مطالبات بازیکنان خود را پرداخت نکرده‌اند. وضعیت بد اقتصادی باشگاه‌ها کار را به جایی رسانده‌است که چند مجموعه که مالک باشگاه‌های لیگ برتری هستند خبر از انحلال تیم‌های خودشان برای فصل بعد لیگ برتر می‌دهند. واقعیت این است فوتبال ایران در رده باشگاهی گرچه از نظر فنی پیشرفت‌های خوبی را داشته است و بازیکنان زیادی از داخل لیگ به فوتبال اروپا معرفی شدند اما از نظر مدیریتی همچنان به صورت آماتور اداره می‌شود و همین مشکلات مالی باعث افت چشمگیر بازیکنان شده است.


امیررضا واعظ آشتیانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد ضعف اقتصادی باشگاه‌های و سیستم مدیریتی غلطی که توسط مدیران اجرا می‌شود گفت وگو کرد که در زیر می خوانید:


مشکلات مالی باشگاه‌ها دلیل اصلی آماتور بودن فوتبال


واعظ آشتیانی در ابتدا گفت:«وقتی در فوتبال شاهد هستیم که باشگاه‌ها بدهی مالی دارند و توان پرداخت هزینه‌های خودشان را ندارند و با چالش مواجه هستند به این نکته پی می‌بریم که فوتبال ما هنوز با حرفه‌ای شدن فاصله زیادی دارد و آماتور است. فضای آماتوری فوتبال هم از ساختار شروع می‌شود که فدراسیون فوتبال در راس هرم و باشگاه‌ها و سایر عوامل هم در کنار آن قرار دارند. فضای فوتبال آماتوری ایران بدون دانش مدیریتی اداره می‌شود و باشگاه‌ها به صورت انفرادی توسط شخص مدیرعامل اداره می‌شوند. وقتی باشگاه‌ها به صورت انفرادی اداره می‌شوند، مدیرعامل همه کاره باشگاه است و هیات مدیره نقش تشریفاتی دارد و به هیچ نهادی پاسخگو نیست.»


سیستم غلط انتخاب مدیرعامل باشگاه


وی افزود: «هر باشگاهی باید برای خودش مجمع داشته باشد و مجمع باشگاه هم باید نفرات هیات مدیره را انتخاب کند و هیات مدیره طبق بودجه باشگاه برنامه‌ها را تدوین کند و طبق برنامه‌های تدوین شده مدیرعاملی از سوی هیات مدیره انتخاب شود که بتواند برنامه‌های هیات مدیره را به صورت درست اجرا کند. اما متاسفانه در باشگاه‌های ما هیچ مجمعی برگزار نمی‌شود که بخواهد هیات مدیره را انتخاب کند و قبل از انتخاب هیات مدیره، مدیرعامل باشگاه توسط رئیس مجمع انتخاب می‌شود و در واقع هیات مدیره به عنوان رکن اصلی انتخاب مدیرعامل هیچ نقشی در این انتخاب ندارد. تا زمانی که سیستم به همین منوال است و انتخاب‌ها به این صورت باشد باید شاهد ضعف مالی و ورشکستگی باشگاه‌ها باشیم.»


عدم حسابرسی و شافیت مالی باشگاه‌ها


کارشناس مدیریتی فوتبال در مورد دخل و خرج باشگاه‌ها و عدم نظارت بر آن بیان کرد: «دخل و خرج هر باشگاهی باید سالانه توسط حسابرس قانونی حسابرسی شود تا مشخص شود که بودجه باشگاه و درآمدهای باشگاه صرف چه اموراتی می‌شود. متاسفانه در فوتبال ماباشگاه‌ها درآمدهای خوبی از طریق اسپانسر دارند اما همین باشگاه‌ها در پایان فصل بدهی‌های خودشان را چند برابر اعلام می‌کنند و در امورات جاری باشگاه هم درمانده هستند. در حالی که هیچ حسابرسی روی عملکرد مدیران باشگاه نمی شود که مشخص شود تا بودجه و درآمدها صرف چه اموری شده‌است.»


بی‌توجهی فدراسیون به اوضاع اقتصادی باشگاه‌ها


واعظ در مورد نقش فدراسیون فوتبال در این موضوع گفت: «در فضای فعلی فدراسیون فوتبال باید نهادی را ایجاد کند که بر عملکرد باشگاه‌ها نظارت داشته باشد و مانع از ورشکسته شدن آنها شود. امروزه در فوتبال دنیا شاهد هستیم که فدراسیون‌ها اگر احساس کنند که باشگاه‌ها دچار ورشکستگی می‌شوند ورود می‌کنند و جلوی این اتفاق را می‌گیرند اما متاسفانه فدراسیون فوتبال ایران هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد. در حالی که فدراسیون باید قانونی را تصویب کند تا یک نماینده قانونی در جلسات مجمع باشگاه‌ها حضور داشته باشد و نتایج جلسات مجمع برای فدراسیون ارسال شود و فدراسیون هم با استفاده از کارشناسان خبره برنامه باشگاه‌ها را بررسی کند.»


تک بعدی بودن باشگاه‌های فوتبال


وی افزود: «فضای مالی باشگاه‌های حکایت از هرج و مرج دارد که نیازمند برخورد قاطعانه است. تیم‌های فوتبال ما هیچ کدام باشگاه نیستند و همه به صورت تک بعدی فعالیت می‌کنند. در حالی که تیم‌های ما که اسم باشگاه را یدک می‌کشند می توانند در چند رشته ورزشی تیم‌داری کنند اما متاسفانه اکثر آنها فقط در یک رشته فوتبال که پول زیادی در آن است و از نظر تبلیغات هم برای افراد مزیت خوبی دارد فعالیت می کنند. امروزه شاهد هستیم که تیم‌های ورزشی خیلی راحت صحبت از انحلال می‌کنند و وزارت ورزش هم هیچ برخورد قاطعی با آنها ندارد. این مساله و بحث انحلال فقط مختص فوتبال نیست و در حال حاضر چند باشگاه ورزشی دیگر مانند تاسیسات دریایی در فوتسال و بانک سرمایه در والیبال که جز تیم‌های خوب این دو رشته ورزشی در ایران هستند در این فصل منحل شدند. این مساله نشان می‌دهد که فوتبال ایران و در فضای کلی‌تر ورزش ما قابلیت توجیه اقتصادی را ندارد و برخی افراد برای جنبه تبلیغاتی چند صباحی هزینه می‌کنند و بعد از آن خیلی راحت اعلام ورشکستی خواهند کرد.»


چرخه مدیران قدیمی و لمپن


واعظ در خصوص ورود افرادی که هیچ تخصصی در مدیریت ورزشی ندارند در راس مدیریت باشگاه‌ها گفت: «در فوتبال ایران باب شده است که یک چرخه از مدیران لمپن که هیچ تخصصی در امور مدیریتی ندارند در باشگاه‌های مختلف در حال گردش هستند. در سالیان گذشته افرادی بودند که در باشگاهی مدیریت کردند و ضررهای بسیار جدی به آن باشگاه‌ها وارد کردند که هنوز مدیران بعدی نتوانستند آن ضررها را سروسامان دهند و در طرف مقابل هم مدیرانی بودند که با مدیریت خوبشان اوضاع خوبی را درست کردند. در هر صورت این چرخه مدیریتی باید کنار رود و مدیران جدیدی که بتوانند کارهای بهتری انجام دهند وارد هرم شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب