دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1394 - 20:26

جنگ و صلح توییتری اطرافیان مذاکره‌کنندگان ایرانی و موگرینی

مصطفی دهقان - وین: پس از انتشار خبری درباره بحث لفظی محمدجواد ظریف با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جدال توییتری میان تیم رسانه‌ای نزدیک به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران با تیم رسانه‌ای اتحادیه اروپا کلید خورد که البته ختم به خیر شد.
کد خبر : 27243

آغاز این بحث، انتشار خبری درباره مذاکرات دوشنبه‌شب ایران و 5+1 بود. متن خبر چنین بود: «چند روز پیش در جلسه‌ای که بین «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و دیگر وزرای خارجی گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، جو مذاکرات تا حدودی تند شد و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از شنیدن اظهارات مقامات ایرانی گفت اگر شرایط به این منوال است می‌توانیم مذاکرات را متوقف کنیم و به خانه‌هایمان بازگردیم. ظریف در پاسخ به او گفت: «هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید» و «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در ادامه حرف‌های ظریف ادامه داد: و همچنین روس‌ها را.»


بلافاصله پس از انتشار این خبر، کاربران رسانه‌ای نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و روسیه متن این مشاجره لفظی را توییت و ریتوییت کردند. در سمت مقابل و کمتر از یک ساعت پس از انتشار این خبر، کاترین ری، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی به زبان فارسی نوشت: «روابط صادقانه بر اساس صداقت و احترام متقابل است.»


این توییت، گلایه جدی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از انتشار چنین خبری را نشان می‌داد. تنها ساعتی پس از انتشار این توییت بود که تیم رسانه‌ای نزدیک به وزارت خارجه دست به کار شدند و با انتشار توییت هایی سعی در دلجویی از موگرینی کردند.


بهزاد صابری، کارشناس حقوقی و جانشین نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین که تیم رسانه‌ای ایرانی را در وین همراهی می‌کند در توییتی به نقل از ظریف نوشت: «خانم موگرینی همواره نقشی مثبت و سازنده در مذاکرات داشته است.»


در توییتی دیگر علیرضا میریوسفی، مشاور ظریف به نقل از وی نوشت که او نقش موگرینی را سازنده و مثبت می‌داند و روابط ایران و خانم موگرینی همواره براساس احترام متقابل بوده است.


در حقیقت تیم رسانه‌ای وزارت امورخارجه در این اتفاق تلاش کرد به نوعی غائله را ختم به خیر کند ولی اینکه در حساس‌ترین زمان مذاکرات هسته‌ای و در حالی که همه طرف‌های مذاکره سرگرم تلاش برای نزدیکی دیدگاه‌هایشان به هم هستند چگونه چنین خبری از مجرای رسانه‌ای وزارت خارجه به بیرون درز می‌کند و چنین مشکلاتی بوجود می‌آورد محل تأمل است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته