مقابله با تخلیه سوخت نفتکشهای عراقی در خاک ایران حساسیتی ملی میطلبد
مهرداد فتحی بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره آخرین حادثه تانکرهای سوختی در لرستان گفت: «خوشبختانه میزان ورود نفت سیاه این تانکر به طبیعت زیاد نبود و با هماهنگی با مسئولان شرکت ملی خطوط مخابرات و نفت تجهیزات لازم برای جمعآوری نفت سیاه ارسال شده است.»
موارد حوادث تانکرهای مواد سوختی و شیمیایی در جادههای پر پیچ و خم استان لرستان آنقدر زیاد است که مدیرکل محیط زیست استان لرستان آن را «فاجعهای ملی» میخواند و میگوید: «قرار بود کارگروهی با حضور مدیران سازمان محیط زیست و وزارتخانههای نفت، خارجه و راه تشکیل شود تا یک کار ملی در این باره انجام شود. وزارت خارجه بایستی در این باره درخواست اجرای کنوانسیون «بازل» را درباره سفر تانکرها به کشورهای دیگر، به دولت عراق ارائه دهد. اینگونه نمیشود ادامه داد که تانکرها بیحساب و کتاب در جادهها حادثه آفرینی کنند. این تانکرها باید در صورت داشتن سیستم ایمنی استاندارد در جادههای کشور حرکت کنند. از طرف دیگر امکانات پیشرفتهتری در برخورد با اینگونه حوادث در جهان وجود دارد که وزارت نفت باید آنها را تهیه و به کار گیرد. روی دادن این حوادث یک فاجعه ملی است اما متاسفانه حساسیت ملی را برنمیانگیزد.»
او درباره ترافیک عبور و مرور این تانکرها میگوید: «گاهی دقیقهای 20 – 30 تانکر از محور پلدختر عبور میکنند. به طور کلی روزی چند صد تانکر در این جاده داریم و هفتهای هم 2 تا 3 مورد سانحه هم روی میدهد. سه روز پیش دو مورد حادثه داشتیم که در یک مورد آن راننده و کمکراننده عراقی تانکر هم در آتش سوختند و کشته شدند.»
این تانکرها باید در صورت داشتن سیستم ایمنی استاندارد در جادههای کشور حرکت کنند. از طرف دیگر امکانات پیشرفتهتری در برخورد با این گونه حوادث در جهان وجود دارد که وزارت نفت باید آنها را تهیه و به کار گیرد. روی دادن این حوادث یک فاجعه ملی است اما متاسفانه حساسیت ملی را برنمیانگیزد |
فتحی بیرواند درباره چاره ترافیکی اینگونه حوادث میگوید: «ممنوعیت عبور و مرور تانکرها از این جاده به خاطر افزایش طول مسیر تقریبا غیرممکن است. برای حل این مشکل گردنههای حادثهخیز باید تعریض شوند و علائم هشدار دهنده بیشتری در جادهها نصب شوند. همچنین دیوارههای بتنی کنار جاده هم میتواند مانع سقوط تانکرها به درهها و آلودگی رودخانهها به مواد خطرناک شود. پیشنهادهای ما مفید است و هزینه و زمان زیادی هم برای اجرا نمیخواهد. کارگروه ما در استان تنها به راهحلهای اورژانسی پس از حادثه پرداخته است اما سوال من اینجاست که چرا کارگروه ملی این موضوع هنوز تشکیل نشده است؟»
اجازه جادهکشی به گهر را نمیدهم
مدیرکل محیط زیست استان لرستان درباره تهدید دریاچه گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه با جادهکشی میگوید: «جادهکشی در این مناطق براساس قانون خلاف محسوب میشود. مطمئن باشید که ما اجازه این کار را به کسی نمیدهیم. خود من در سال 81 مدیرکل محیط زیست لرستان بودم و به خاطر مخالفتی که با جادهکشی به گهر داشتم از کار برکنار شدم.»
بیرانوند درباره وضعیت آتشسوزیها در استان لرستان هم اینگونه توضیح میدهد: «ما امسال چند مورد آتش سوزی بزرگ داشتیم که آتش سوزیها در مناطق تحت حفاظت محیط زیست در مراتع روی داده و به 240 هکتار از مناطق ما آسیب وارد کرده است اما عرصههای جنگلی لرستان که تحت حفاظت محیط زیست نیست هم آتش سوزیهای بزرگی را داشته که باعث نابودی 300 تا 350 هکتار از این عرصهها شده است. ما متاسفانه در استان هلیکوپتر امداد نداریم و برای اجاره هلیکوپتر ساعتی 20 میلیون تومان از ما میخواهند که در توان ما نیست برای 3 تا 4 ساعت جابهجایی نیرو و آب پاشی چنین هزینهای را پرداخت کنیم. ما در استان نیاز جدی به هلیکوپتر جهت آتشنشانی داریم چون عرصههای طبیعی استان کوهستانی است و در آتش سوزی زمان نقش اصلی را بازی میکند.»
انتهای پیام/