دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون حقوقی رئیس جمهور:

ظهور انقلاب مشروطیت، اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد

معاون حقوقی رئیس جمهور در آیین اختتامیه همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران در دانشگاه تبریز گفت: قانون اساسی میثاق ملی، منشور ملی زندگی مردم با یکدیگر، با دولت، نوع تعامل دولت و ملت با یکدیگر است.
کد خبر : 261238

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ لعیا جنیدی در آیین با اشاره به تحولات و تفاوت‌های بزرگ ایران قبل از مشروطیت و بعد آن گفت: با نگاهی جامع و با در نظر گرفتن همه فراز و نشیب‌ها و تحولات صورت گرفته، می‌توان مشاهده کرد که ایران قبل از انقلاب مشروطیت و بعد آن هرگز قابل مقایسه نیست.


وی انقلاب مشروطیت را حرکت بزرگ اجتماعی خواند و افزود: این حرکت اجتماعی به دنبال خود تحولاتی را در عرصه‌های سیاسی، قانونگذاری، کشورداری و برای ایران به ارمغان آورد که قدم‌های رو به جلو بودند و نحوه حد گذاشتن برای قدرت سیاسی و قدرت عمومی را مشخص کرد.


معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه انقلاب مشروطیت با ظهور خود اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد، گفت: انقلاب مشروطیت ضمن آوردن اندیشه قانون اساسی، در درون آن نیز مواردی همچون ایجاد قوا، تفکیک قوا و تبیین چگونگی رابطه بین قوا و اینکه قدرت باید در جای خود جاری شده و میزان اختیارات هر نهادی بدون دخالت دیگر دستگاه‌ها مشخص شود را تبیین نمود.


جنیدی بیان کرد: در واقع قانون اساسی میثاق ملی، منشور ملی زندگی مردم با یکدیگر، زندگی مردم با دولت، نوع تعامل دولت و ملت با یکدیگر است و امروز چیزی که چهارچوب و پایه رابطه مردم با قدرت عمومی را مشخص می‌کند، قانون اساسی است.


معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: نقاط مشترک زیادی بین انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطیت در خصوص شعارها و آرمان‌ها وجود دارد، برای همین در متن قانون اساسی فعلی نیز مفاد کثیری از مفاهیم و آرمان‌های همان زمان منعکس شده، هر چند تغییراتی نیز بر روی آنها اعمال شده است.


همچنین در این مراسم دکتر سید ناصر سلطانی، حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا و دکتر حسین رحمت اللهی از اعضای هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و دکتر فردین مرادخانی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان به بازخوانی و ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص زوایای مختلف دولت مشروطه و قانون اساسی پرداختند. این همایش از سوی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز و انجمن حقوق اساسی ایران برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب