دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 14:19
رئیس سابق کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول خبر داد:

آخرین تغییرات رشته معماری و شهرسازی

دکتر عبدالحمید نقره کار، رئیس سابق کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از اقدامات صورت گرفته در کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خبر داد.
کد خبر : 25948

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر نقره‌کار در گفت‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل کارگروه معماری و شهرسازی در سال 1391، به منظور بررسی دقیق‌تر و سریع‌تر مسائل و مباحث کارگروه چهار کمیته تخصصی «معماری»، «شهرسازی»، «مرمت و احیای بافت ها» و «معماری منظر» گفت: آن چه در کارگروه معماری و شهرسازی جریان داشت، به این شیوه بود که ابتدا وزارت علوم طی قراردادهایی اصلاح سرفصل ها را به دانشگاه های مختلف کشور ارجاع داده و این دانشگاه ها نیز برنامه های اصلاح شده را به وزارت علوم تحویل می دادند. در مرحله بعد وزارت علوم برنامه های پیشنهادی دانشگاه ها را برای ما ارسال می کرد و ما با بررسی این برنامه ها و بر اساس عناوین دروس و سرفصل های پیشنهادی آنها و با اصلاحاتی که انجام می دادیم یک برنامه نهایی تدوین و به شورای تحول و وزارت علوم ارائه می کردیم.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این کارگروه افزود: تا وقتی که من به عنوان رئیس کارگروه در خدمت دوستان بودم از حدود 36 پرونده ای که از وزارت علوم به این کارگروه ارجاع شده بود، عملاً 20 پرونده در کمیته های تخصصی اصلاح و یا تکمیل شد و با تأیید کارگروه معماری و شهرسازی، به عنوان برنامه های تأیید موقت به وزارت علوم ارسال گردید.«تأیید موقت» ناظر است به این که این برنامه ها هنوز توسط شورای تحول به تصویب نهایی نرسیده است، اما به دلیل اینکه در وزارتخانه تمایل به این بود که هر چه زودتر به بعضی از رشته ها که اصولاً سرفصل مصوب ندارند و یا بعضی از رشته ها که جدید هستند سرفصلی ارائه شود و بعداً در فرآیند مناسبتری اصلاحات تکمیلی صورت گیرد، این سرفصل ها به شورای برنامه ریزی وزارت علوم ارائه شده و به عنوان برنامه های موقتی تلقی می شود.


نقره کار تصریح کرد: وزارت علوم بعضی از این برنامه ها را در سایت گزینش اطلاع رسانی کرده و این برنامه ها عملاً در اختیار دانشگاه ها هم قرار گرفته است. همچنان که اشاره شد با توجه به این که بعضی از این رشته ها و گرایش ها حتی هیچ سرفصل مصوبی نداشت و کار هم در شورای تحول زیاد و زمانبر است، مقرر شد که این برنامه ها به شکل موقتی مورد استفاده قرار گیرد.


استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: این نکته را هم باید مد نظر داشت که کاری که در کمیته های تخصصی کارگروه انجام شده است کار بسیار دقیقی است که در هر کمیته با حضور 15 تا 20 استاد برجسته صورت گرفته و بنابراین همین برنامه تأیید موقت هم نسبت به برنامه های قبلی بسیار کاملتر است. بنابراین توصیه ما این بوده است که فعلاً از این برنامه ها استفاده شود تا مسیر قانونی در ادامه طی شود.


رئیس سابق کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول در پاسخ به این سئوال که آنچه تا این جا در کارگروه معماری و شهرسازی انجام شده چند درصد کاری است که قرار است در این کارگروه انجام شود و کار تا چه حد پیش رفته است خاطر نشان کرد:به نظر من همه این کارهایی که تا حالا انجام شده است در حد مقدمات است. مجموعاً می توانیم بگوییم 10 درصد کار انجام شده است. بخش عمده آن چه که تا این جا انجام شده به نظر خود من این است که اساتید دانشگاه های مختلف که کمتر با هم ارتباط دارند و کمتر یکدیگر را قبول دارند نشستند و با هم روی یک سرفصل کار کردند و به یک انتخاب مشترک رسیدند. این کار بزرگی است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته