دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1394 - 11:30
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش چهاردهم: ماهشهر، شهربابک، ساوه و تویسرکان

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/14/ + تصاویر

مسجد موسی بن جعفر(ع) واحد ماهشهر، مسجد سلمان فارسی شهربابک، مسجد حضرت زهرا(س) واحد ساوه و مسجد واحد تویسرکان در بخش چهاردهم معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان معرفی می‌شوند.
کد خبر : 25787

مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر


مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر همچون نگینی درخشان زینت بخش فضای شهری شهرستان بندرماهشهر شده است.


این مسجد در سال 1387 به متراژ 2550 مترمربع در دو طبقه و با زیر بنای 2000 مترمربع توسط دکتر جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی به بهره برداری رسید.




این مسجد از نظر مسافت در نزدیکترین فاصله برای دسترسی سریع و آسان دانشجویان واقع شده است که همچون قلبی تپنده برای این واحد دانشگاهی مرکزیت دارد و یکی از بزرگترین مزیت های این مسجد همجواری با مزار دو شهید گمنام بوده که شرایط این مسجد را بسیار معنوی و خاص کرده است.









فضای سبز و محوطه سازی مسجد با زیربنای 550 مترمربع نیز یکی از زیباترین فضاهای سبز دانشگاه بوده که در همجواری مسجد به این فضا زیبایی و شادابی خاصی داده است



در کنار این شهدای بزرگوار هر هفته چهارشنبه ها مراسم زیارت عاشورا برگزار می شود که کارکنان، اساتید و دانشجویان در این مراسم شرکت می کنند.


فضای سبز و محوطه سازی مسجد با زیربنای 550 مترمربع نیز یکی از زیباترین فضاهای سبز دانشگاه بوده که در همجواری مسجد به این فضا زیبایی و شادابی خاصی داده است.


بکارگیری سیستم صوت و نور مناسب و همچنین سیستم پخش فیلم برای بهره برداری هنر در کنار فرهنگ اسلامی از مزایا و امتیازات این مسجد با برکت است.


برگزاری نماز جماعت، جلسات آموزش احکام شرعی، جلسات قرائت قرآن کریم، برگزاری اعتکاف دانشجویی بصورت هر ساله و مسابقات مختلف مذهبی و فرهنگی، محافل انس با قرآن کریم با حضور حافظان و قاریان کشوری و بین المللی، برگزاری مراسم اعیاد و عزاداری ها در طول سال، جلسات سخنرانی، نشست های فرهنگی و مذهبی، حلقه های معرفت و ... از برنامه های برگزار شده در مسجد این واحد دانشگاهی است.


به همت دانشگاه آزاد اسلامی با ساخت و عمران چنین فضاهای معنوی که مصداق بارزآیه 18سوره توبه است، جوانان ایران اسلامی در کنار علم به امور دینی و معنوی خود می پردازند.


مسجد سلمان فارسی دانشگاه آزاد اسلامی شهربابک




عملیات ساختمانی مسجد دانشگاه آزاد شهربابک با زیربنای 410 مترمربع در سال1387 بنا به نیاز فرهنگی و مذهبی واحد آغاز و در سال 1388 به بهره برداری رسید.


طرح مسجد براساس شرایط اقلیمی شهرستان که داری آب و هوای گرم و خشک و کویری است با تقلید از طرح قدس شریف به صورت هشتی یا هشت ضلعی که از ویژگی های معماری مناطق کویری ایران است ساخته شده و با وجود پنجره در همه اضلاع آن در فصل تابستان به صورت طبیعی خنک می ماند و استفاده از وسایل سرمایشی در آن به حداقل می رسد.


طرح مسجد در زمان ریاست وقت واحد دکتر حسن عباسی ارائه شد و نامگذاری مسجد نیز بنا به پیشنهاد وی به منظور پاسداشت خدمات ارزنده سلمان فارسی به اسلام و انتقال فرهنگ ایرانی به سرزمین حجاز صورت گرفت.


مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه



مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال 1376 در زمینی به مساحت 780 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است. قرار گرفتن این مسجد در جلوی در ورودی دانشگاه و از طرفی نزدیکی به ساختمان های آموزشی و اداری ، دسترسی به این مسجد را برای دانشجویان، اساتید و کارکنان و حتی شهروندان به خوبی فراهم کرده است.









مرمت و بازسازی گنبد مسجد واحد ساوه که دارای 6 متر ارتفاع و 6 متر قطر بوده و دارای روکش طلایی از ورق آلومینیوم است در سال 92 با هزینه ای بالغ بر 240 میلیون ریال صورت پذیرفته است



برای ساخت این مسجد بالغ بر 590 میلیون ریال ( در سال 76) هزینه شده است. این مسجد اکنون به تمامی امکانات لازم برای اقامه نماز و برنامه های فرهنگی و مذهبی مجهز و همه روزه میعادگاه نمازگزاران است.


مرمت و بازسازی گنبد مسجد که دارای 6 متر ارتفاع و 6 متر قطر بوده و دارای روکش طلایی رنگ از ورق آلومینیوم است در سال 92 با هزینه ای بالغ بر 240 میلیون ریال صورت پذیرفته است.


طرح پیشنهادی مسجد شهرک دانشگاهی خاتم الانبیاء (ص) واحد ساوه نیز به تصویب حوزه معاونت عمران دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است، لیکن به دلیل عدم تامین بودجه اکنون طبقه فوقانی رستوران شهرک دانشگاهی به منظور نمازخانه مرکزی با تمامی امکانات لازم به صورت موقت برای برپایی نمازجماعت در این شهرک پیش بینی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان


مسجد واحد تویسرکان به روش تلفیقی از معماری سنتی و مدرن با رویکرد اسلامی با نظارت حوزه معاونت عمرانی واحد تویسرکان طراحی شده است. در سال 1385 این دانشگاه آغاز به ساخت پروژه مسجد کرد و در سال 1386 مسجد به بهره برداری رسید.



مساحت کل مسجد 960 متر مربع است. مصالح به کار رفته در این پروژه از مصالح نوین شامل اسکلت بتنی، دیوار از آجر گری و نمای داخل سنگ گرانیت و گچ، نمای بیرون از آجر سه ساتنی است.


مسجد واحد تویسرکان دارای 2 گلدسته استیل به ارتفاع 15 متر و یک گنبد در وسط که به روش نوین با بتن اجرا شده است و دارای یک در چوبی ورودی اصلی برای برادران و یک در برای تردد خواهران است.


مسجد واحد تویسرکان دارای یک منبر چوبی زیبا و منقوش به خاتم کاری و معرق و سه پله برای مناسبت های مذهبی و سخنرانی مدعوین، یک سیستم صوت مناسب است، محراب مسجد نیز با استفاده از کاشیکاری هفت رنگ اجرا شده است.


کف مسجد واحد تویسرکان مفروش به فرش های سجاده ای زیبا در حین حال ساده و جذاب بوده و دارای یک تریبون شکیل و مناسب برای سخنرانان و مداحان اهل بیت علیهم السلام، 4 قفسه چوبی ایستاده و زیبا برای قرار دادن کتب قرآن و ادعیه و 4 کمد کتاب است.


مسجد واحد تویسرکان مجهز به سیستم دیتاپرژکتور بوده و سیستم صوتی مناسب، کولر و سیستم برودتی و حرارتی بسیار عالی است. طبقه فوقانی مسجد که مختص به خواهران است، همچنین دارای یک آبدارخانه مجهز است.



محوطه جلو مسجد دارای سه باکس گل و درختکاری و فضای سبز متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و سنگفرش و روشنایی کامل به کار رفته و 2 سرویس بهداشتی با وضوخانه برای برادران و خواهران است.


مهمترین خصوصیت مسجد واحد تویسرکان علاوه بر نزدیکی به جایگاه محل تدفین شهدای والامقام گمنام که روبروی مسجد قرار گرفته، مرکزیت آن در واحد تویسرکان است که دسترسی از هر نقطه از دانشگاه را به آسان و سریع کرده است.


در دهه محرم و دهه فاطمیه، تمامی مراسم اعیاد و شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و دیگر مراسم مذهبی مانند ایام ماه مبارک رمضان در مسجد واحد تویسرکان برگزار می شود.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته