صدور کارنامه سلامت روانی، رفتاری و تربیتی بیش از هزار واحد آموزشی تهران
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ابوالفضل رحمانی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: با توجه به ارزیابیهای انجام شده توسط اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی در سال تحصیلی جاری برای یک هزار و 112 مدرسه در شهر تهران، کارنامه روانی، رفتاری و تربیتی مدرسهای صادر شده است که در اختیار مدیران مدارس قرار میگیرد.
وی افزود: توسط مشاوران مدارس یک هزار و 112 نقطه شهر تهران از نظر 42 مولفه روانی، رفتاری، تربیتی و اوقات فراغت نوجوانان آسیب شناسی شده است؛ بر اساس بخشنامه صادر شده، مدارس ملزم هستند از نتایج استخراج شده در برنامهریزی و آموزش همکاران، اولیا و دانشآموزان استفاده نمایند و برنامههایی در حوزه ارتقای سلامت روانی، رفتاری و اجتماعی دانشآموزان را اجرا کنند.
رحمانی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری نیز تمامی دانشآموزان سال اول دوره دوم متوسطه با سه آزمون ( استعداد تحصیلی، سلامت روانی رفتاری و رغبت شغلی) و مدارس متقاضی در مجموع بیش از 110 هزار نفر دانشآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند، بیان کرد: شناسایی هیجانات مثبت و منفی، رفتارهای آسیبزا، روشهای مقابله با فشارهای روانی، نگرش نسبت به مدرسه و خانواده، حمایتهای اجتماعی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت از جمله مولفههای است که در دانشآموزان 12 تا 18 سال مورد بررسی قرار گرفته است تا برای کمک به آنها گامهای اساسی برداشته شود.
وی اضافه کرد: نتایج بررسیهای انجام شده نشان میدهد که با آموزشهای لازم، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی، همچنین استفاده از ابزارهایی مثل هنر، فضای مجازی با آموزشهای کوتاه و موثر(کپسولی) و اتکا به رویکردهای علمی و پژوهشی میتوان نوجوانان و جوانان را در مقابل آسیبهای جدی اجتماعی تا حد قابل توجهی واکسینه کرد.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران با اشاره به اینکه هر مدرسه به عنوان نمادی از اجتماع و همچنین با توجه به فضای منطقهای و مکانی، بستر فرهنگی خاص خود را دارد، گفت: بر این اساس، هرگونه تحلیلی درباره مسائل مدرسه، نیازمند شناخت این بستر است؛ این نکتهای است که باید به آن توجه شود. همه مدارس درباره مسائل خود، به خصوص آن بخش از مسائل که مشکل و مشکل ساز تلقی میشوند دنبال راه حل و راهکار- البته از نوع کاربردی میگردند.
وی ادامه داد: مدرسه، همانند اجتماع سیاست های فرهنگی و تربیتی دارد و در این سیاستگذاری، نه فقط درباره مشکلات رفتاری دانشآموزان، بلکه برای همه موارد، تدابیر لازم را پیش بینی میکند. سیاستگذاری فرهنگی در مدرسه، مبتنی بر شناختهایی چون مخاطب شناسی، موقعیت شناسی، شناخت خرده فرهنگ منطقه و محلهای که مدرسه در آن قرار دارد، شناخت آسیبها و آشنایی با روان شناسی اجتماعی و سایر دانشهای مرتبط است.
رحمانی با بیان اینکه مدرسه در سیاست های فرهنگی و تربیتی خود مشخص میکند که برای موارد زیر چه برنامهها و تدابیری دارد، عنوان کرد: بهداشت روانی در مدرسه (برای همه دانشآموزان و معلمان)، تطبیق آموزشهای مدرسهای با شرایط واقعی اجتماع (برای دانشآموزان و والدین)، تقویت روحیه مشارکت و همکاری (برای همه اعم از دانشآموزان، معلمان و والدین)، آموزش آداب و مهارتهای زندگی (برای دانشآموزان) و معرفی فرهنگ، ارزشهای انسانی، دینی، ادبیات، هنر و تاریخ نظام اجتماعی، انتقال فرهنگی از طریق جهت گیری مشخص در برنامههای مربوط به آداب و رسوم، اعتقادات و ارزشها مشخص میشود.
وی افزود: مدیران مدارس با در اختیار داشتن کارنامه وضعیت سلامت روانی، رفتاری و تربیتی مدرسه، برای تحقق سیاست های فرهنگی تربیتی واحد آموزشی و پرورشی خود اقدامات موثر انجام میدهند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر نقشه راه ارتقای سلامت رفتاری و روانی دانشآموزان شهر تهران تهیه شده است، گفت: بر این اساس به ارکان چهار گانه ارتقای سلامت روان دانشآموزان در مناطق و مدارس (کمیته ارتقای سلامت روان دانشآموزان منطقه، شورای پرورشی منطقه، اتاق فکر هسته های مشاوره و مدیران منتخب مدارس و شورای مدرسه) توجه ویژهای شده و برنامه ریزیهای مداخلهای نیز در حال اجراست.
انتهای پیام/